2022-07-07, 09:28
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentarious
Det beror på vilken arbetsplats vi pratar om, jag har svårt att se hur en sådan undersökning skulle sett ut men svaret är för mig självklart ialllafall.

En abstrakt metod skulle kunna vara att kika på vad arbetsgivarna är beredda att betala för det genomsnittliga arbetet utfört av respektive kön.
Citera
2022-07-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Fast vilken utbildning man har säger ju inte inte vad man jobbar med, en Högskoleingenjör kan vara någon som sorterar papper till att vara verksamhetschef, utveckningsledare, försäljningschef etc. Så jämför med den typen av "kvinnolöner". Vad tjänade en kvinnlig högskoleingenjör i snitt? De kvinnliga 2-åriga högskoleingenjörer jag känner (ca 5 st) tjänar mer än 60 000 i månaden. Så det kanske är männen som drar ner snittet?

Sjuksköterskor är också väldigt brett, men som visar så tjänar kvinnor mer än män. När du brutit ner det på "lika arbete" så tjänar kvinnor mer än män.

Har du några uppgifter om sjuksköterskor i privat- respektive offentlig anställning? Könsuppdelad?

Borde väl gå att se vad sjuksköterskor på ett bemanningsföretag tjänar och där borde väl kompetensen framgå också. Hittade du någon sådan nedbrytning.

Det jag sett är att en nyutexad sjuksköterska utan någon erfarenhet på ett bemanningsföretag tjänar bättre än en sjuksköterska med 10-15 års erfarenhet i Regionregi. Så lösningen är ju i så fall privatisering av sjukvården. Det är Regering, Kommuner och Regioner som håller nere kvinnors löner.

Bland grundutbildade sjuksköterskor så tjänar männen 1000 mer än kvinnorna när det kommer till genomsnittlig månadslön. Bland anestesisjuksköterskorna är det kvinnorna som tjänar 900 mer än männen. Bland psykiatrisjuksköterskorna tjänar männen 1300 mer än kvinnorna. Ambulanssjuksköterskor: männen tjänar 900 mer än kvinnorna. IVA-sjuksköterskorna: kvinnorna tjänar 100 mer än männen. OP-sjuksköterskorna: kvinnorna tjänar 300 mer än männen. Barnsjuksköterskor: tjänar könen lika mycket i genomsnittlig månadslön. Röntgensjuksköterskor: männen tjänar 600 mer än kvinnorna.
Slår man ut det, så tjänar manliga sjuksköterskor i denna kolumn 2500 mer än kvinnliga sjuksköterskor i genomsnittlig månadslön.

Kvinnor Män Totalt
Grundutbildade sjuksköterskor 39 300 40 300 39 500
Anestesisjuksköterskor 43 400 42 500 43 100
Psykiatrisjuksköterskor 40 800 42 100 41 100
Ambulanssjuksköterskor m.fl. 40 800 41 700 41 300
Geriatriksjuksköterskor 39 700 40 500 39 800
Intensivvårdssjuksköterskor 44 700 44 600 44 600
Operationssjuksköterskor 43 000 42 700 43 000
Barnsjuksköterskor 41 300 41 300 -
Röntgensjuksköterskor 37 200 37 800 37 300

Kollar man på samtliga sjuksköterskor som jobbar så tjänar dock manliga sjuksköterskor 1000 mer än kvinnliga sjuksköterskor i genomsnittlig månadslön oavsett år i yrket, ålder etc.. Ja, vilka siffror man än kollar på, så tjänar manliga sjuksköterskor generellt mer än kvinnliga sjuksköterskor. Men det finns undantag. Som i vissa delar av Norrland. Eller som tex. anestesisjuksköterskor. där tjänar kvinnliga sjuksköterskor mer än manliga sjuksköterskor.

Även när man tittar på olika ingenjörsyrken, så tjänar männen mer i genomsnittlig månadslön än sina kvinnliga kollegor. ibland flera tusenlappar fler/månad:

Kvinnor Män Totalt
Arbetsmiljöingenjörer, yrkes- och miljöhygieniker
48 000 49 200 48 600
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.
38 700 40 500 39 900
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet, nivå 1
67 800 71 400 70 400
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet, nivå 2
56 000 59 600 58 500
Civilingenjörsyrken inom bygg och anläggning
44 900 49 600 48 400
Civilingenjörsyrken inom elektroteknik
49 200 50 900 50 600
Civilingenjörsyrken inom gruvteknik och metallurgi
.. 49 600 48 700
Civilingenjörsyrken inom kemi och kemiteknik
45 600 47 900 46 800
Civilingenjörsyrken inom logistik och produktionsplanering
42 100 45 100 44 000
Civilingenjörsyrken inom maskinteknik
44 600 46 700 46 200
GIS- och kartingenjörer
35 600 36 100 35 900
Ingenjörer och tekniker inom bygg och anläggning
40 200 45 200 44 000
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik
44 400 45 200 45 100
Ingenjörer och tekniker inom gruvteknik och metallurgi
38 700 42 600 41 400
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering
39 000 43 400 42 400
Ingenjörer och tekniker inom kemi och kemiteknik
39 300 45 200 43 300
Ingenjörer och tekniker inom maskinteknik
39 800 41 200 41 000
Laboratorieingenjörer
36 300 38 600 37 300
Tandtekniker och ortopedingenjörer m.fl.
33 800 37 600 36 100
Övriga civilingenjörsyrken
48 800 51 800 50 900
Övriga ingenjörer och tekniker
38 800 42 600 41 700

Så jag skulle vilja påstå att TS har fel i sin trådstart. Vad det beror på att kvinnor tjänar sämre än sina manliga kollegor kan dock bero på att kvinnor tar ut mer föräldraledighet, vabbar mer, oftare är sjukskrivna. Och därmed inte utvecklas lika mycket lönemässigt som sina manliga kollegor.

Din kvinnliga polare tjänar mycket bra. Henness manliga kollegor tjänar förmodligen ännu bättre.

Och visst är det förkastligt att nyutbildade kan tjäna mer än sina kollegor som har jobbat i över 10 år. Höjer man ingångslönen så bör man rimligtvis även skjuta till extra för de som jobbat, så att erfarenhet alltid lönar sig.
Citera
2022-07-07, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Myndighetschefers löner är ju helt irrelevanta i sammanhanget.
Hur många procent av arbetskåren är myndighetschefer? Inte ens en promille.
Du har inte avslöjat ett skit med din värdelösa trådstart.

Lol käften din lilla tönt, kvinnor har samma möjligheter som män. Kvinnor gör ett aktivt val att inte bli chefer pga helt olika hjärnkemier + andra livsval. Din lilla vita riddare.
Senast redigerad av flashriddaren128 2022-07-07 kl. 10:14.
Citera
2022-07-07, 10:16
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och visst är det förkastligt att nyutbildade kan tjäna mer än sina kollegor som har jobbat i över 10 år. Höjer man ingångslönen så bör man rimligtvis även skjuta till extra för de som jobbat, så att erfarenhet alltid lönar sig.

Här finns ytterligare en förklaring till att män tjänar mer än kvinnor; de är mer benägna att byta arbetsgivare (vilket ”alltid” medför ett lönelyft). I min organisation kan man ganska enkelt se att ett tjänstbyte i genomsnitt ger lika mycket som fem års löneförhandlingar.

Jag tror att detta är en större faktor än den ofta omnämnda ”förhandlingsbenägenheten” hos män.
Citera
2022-07-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Okej, jag ser vad vi har att göra med nu.
Jag hade kunnat roas av detta om du ens försökt bemöta mina inlägg, men eftersom du gör en fullt medveten semiotisk desorientering och sen tror att du med en vägg av non sequitur, kvasiintelligent mummel och av och till bryter mönstret med helt opåkallat illvillig föreläsning om... Ingen vet troligen, exakt vad.
I alla fall inte du.

Du är dessutom en idiot. Du lyssnar inte, läser inte, förstår inte utan tuggar fradga om något som redan kan avfärdas som falsifierat.

Om du samlar alla vita heteronormativa män mellan 27 och 40.
Och sen gör du ett slumpmässigt urval bland dem.
Får du ut allt du vill veta om gamla tanter? Unga flickor?
Svarta fembarnsmammor?

Fattar du?

Med en vägg av mummel försöker du övertyga oss läsare att det är synd om kvinnorna. Att de är offer för att de tjänar mindre, men det enda de är offer för är sina egna livsval.

Ingenting alls hindrar dem från att bygga fantastiska hur, starta ett spotify eller jobba 20 timmar om dagen för nästa fantastiska innovation tills det lyfter, men de väljer att gå på en kaffe latte med tjejerna i stället, fixa naglarna, limma lite ögonfransar och gå och shoppa i stället.

Vad de glömmer är att de som har det sämst i samhället är 90% män.
De som inte har något alls. Inte ens tak över huvudet.
De är män.

1) Du kan inte presentera egna statistiska uträkningar som visar diametralt olika resultat jämfört med Mi:s statistiska uträkningar. Du har enbart anekdotiska åsikter, inga bevis. Anekdotiska åsikter hamnar på botten av evidenshierarkin (pyramide of evidence).

2) Du inser inte att din analogi är felaktig och är en oxymoron (jag ska visa hur).

3) Du dissade begreppet random sampling. Ett vedertaget begrepp inom statistiken, detta slår hål på att du har en bakgrund i statistisk analys, det har du inte.

4) Du tror att Mi begår årliga sampling errors. Detta påstås av en självutnämd expert på FB, du själv, utan att du kan presentera egna uträkningar.

5) Du tror att det finns en problematik i urvalet trots att den speglar den allmänna lönestrukturen i samhället väl.

Om man ska tro på det du säger så menar du på att Medlingsinstitutet begår årliga sampling errors . Ett av de mest fundamentala statistiska misstagen? De begår sampling errors utan att inse det själva enligt en flashback expert som inte kan presentera sina egna uträkningar som visar på att det inte finns några löneskillnader?

Din analogi är totalt felaktig och är dessutom en oxymoron. Du frågar mig om man får ut allt man vill veta om gamla tanter. Samtidigt som du hävdar att man enbart har samlat alla vita heteronormativa män mellan 20-70. Svaret är att man inte får veta något om gamla tanter, inte ens lite grann. Felet du gör här är att du likställer MI:s representativa urval med din analogi som inte är ett representativt urval och är ett rent sampling error.

Din analogi är felaktig eftersom att MI:s urval speglar den helhetliga lönestrukturen väl, därför finns det inget problem med deras urval. I ditt exempel så kan man inte undersöka tanter eftersom enbart män har valts. Vem är idioten? Jag tror vi vet svaret.

Eftersom MI:s urval är selekterat för att representera helheten väl via bla. random sampling och stratifiering så finns det inget problem med deras urval. Att de har valt företag med 500+ anställda är inget problem. Det blir även en bra representation av helheten, trots det ser vinklat ut enligt dig som inte begriper detta.

Man behöver inte ha majoriteten av alla företag i Sverige för att komma fram till en träffsäker slutsats. Hur kan du tro något så naivt?

Att du försöker avleda diskussionen genom att ta in kön i detta tyder på att du nog inte är så säker i din position. Jag tror inte vi kommer så mycket längre.

Du har dock inget att komma med... du uppvisar en total oförmåga att begripa dig på statistik, speciellt när du dissar ett så enkelt begrepp som random sampling. Du påstår även att Mi begår årliga sampling errors genom att göra kassa urvalsprocesser, något som är taget helt ifrån röven, du presenterar inga egna uträkningar.

Slutligen, var ligger dina personliga åsikter i evidenshierarkin? På absoluta botten.

Det är bara att ta en kurs i statistik.

Din logik är helt åt helvete.

''MI gör regelbunda sampling errors''. Presenterar du egna statistiska uträkningar, du som har hållt på med detta i 20 år? Nej, det har du inte.

''MI har gjort fel, därför finns det inga löneskillnader''. Detta är en felaktig slutsats.

Du får väl slutligen kontakta MI och klaga, men ingen kommer ta dig seriöst om du inte kan presentera träffsäkra uträkningar själv..

Du har inte mycket att komma med, dina analogier brister, du förstår dig inte på vissa begrepp och du begår felaktiga slutsatser.

Var ingen match att snacka omkull dig.

Ha en bra dag!
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-07 kl. 17:59.
Citera
2022-07-09, 17:04
Medlem
Det är sant att de rikaste personerna är män. Men man glömmer även bort att nämna den lilla detaljen att det finns fler hemlösa män, än det finns hemlösa kvinnor i Sverige.
Citera
2022-07-09, 21:08
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Myndighetschefers löner är ju helt irrelevanta i sammanhanget.
Hur många procent av arbetskåren är myndighetschefer? Inte ens en promille.
Du har inte avslöjat ett skit med din värdelösa trådstart.
Sedan när är chefslöner irrelevanta?

Är det inte just dessa feminismen fokuserat på. Ledningar, styrelser etc.

Om cheftslöner är ointressantanta är Bezos och Musk förmögenhet också ointressant.

Du kan inte få både ock. Gör ditt val.
Citera
2022-07-09, 21:13
Medlem
Fejkits avatar
Ska det där ältas nu igen?
Visa mig den kvinna med samma ålder och erfaranhet som en man som är beredd att jobba för 90-95% av mannen så anställer jag henne direkt. Skulle inte finnas an arbetslös kvinna om så var fallet.
Citera
2022-07-11, 14:45
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
[b]1) Du kan inte presentera egna statistiska uträkningar som visar diametralt olika resultat jämfört med Mi:s statistiska uträkningar.
Blablabla...
Citat:
Din logik är helt åt helvete.

Var ingen match att snacka omkull dig.
Du misslyckades redan på rad ett, din dumma jävel.
Du kan ta och fäktas bäst du vill med dina halmdockor.

Vafalls?
Du håller inte med?

Visa mig vart jag presenterar egna statistiska uträkningar.
Din fantasi eller dina kaninhål duger inte som bevis.
Citat:
Ha en bra dag!
Detsamma!
Citera
2022-07-11, 15:32
Medlem
Så länge det finns en man som tjänar mer än en kvinna i Sverige så kommer man fortsätta gnälla.
Citera
2022-07-11, 15:50
Medlem
BalleAnkas avatar
Arbetsgivare på en konkurrensutsatt marknad är inte generellt misogyna.

Gick det för varje ledig tjänst att välja mellan en man och kvinna som var fullt likvärdiga, men mannen eller kvinnan alltid var dyrare, så skulle det dyrare könet snart konkurreras ut från arbetsmarknaden och tvingas acceptera lägre löner för att över huvud taget vara anställningsbara.
Citera
2022-07-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Blablabla...Du misslyckades redan på rad ett, din dumma jävel.
Du kan ta och fäktas bäst du vill med dina halmdockor.

Vafalls?
Du håller inte med?

Visa mig vart jag presenterar egna statistiska uträkningar.
Din fantasi eller dina kaninhål duger inte som bevis.
Detsamma!

Du har inte motbevisat något. Du är en svammlande, okunnig, hobbystatistiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in