Jag är helt trött på film och det beror på att alla är mer eller mindre remakes på storys man redan sett 711 gånger. Det gäller de flesta, för att inte säga alla, de filmer som är i den genren jag är intresserad av. Det finns ju skräck och sci-fi tex men, det är jag inte ett dugg intresserad av.
Ser inte så mycket film på grund av streamingtjänsternas utbud. Det jag vill se på viaplay eller cmore etc har jag redan sett.
Är lite förvånad över vad som anses bra nuförtiden. Såg halva Blade Runner 2049 men greppade inte vad som var bra. Plus att det är något med bilden i samtida filmer som inte stämmer. De har kommit långt med digitalgrafik men det blir liksom aldrig intressant bildmässigt. Det stör ögonen när man kollar.
Edit: En annan sak är hur korta spänningarna är i filmer. Som i Creed så varar en konflikt i kanske någon minut. Likadant i Green Book. Vi har alla tappat förmågan att koncentrera oss på grund av att vi stirrar i smartphones och kollar korta klipp.
Det finns endel konstiga filmer ifrån 90 och i början på 2000-talet. Endel danska, svenska och norska filmer, med rätt så mycket konstig betydelse i. Råa scener,
gangsterliknande filmer med endel gömt i dessa filmer som påminner om undervärlden.
Film kan vara bra, men att ta det så allvarligt ska man inte göra, då det är inspelat och fake.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2022-07-05 kl. 13:30.
Hur stort är ditt filmintresse och hurpass mycket tycker du om film och vad ser du i film?
Jag tycker film är spännande och intressant, det är kul att se på film. Vad föredrar du för film? Simpelt eller mer advancerat?
Tröttnar du ibland på film och vad beror det på?
Jag gillar stort att kolla på film men jag dör inte om jag inte får se den senaste så fort den kommer ut om jag säger så.
Kul med nya i den genre jag gillar å har även några favoriter som jag kan se hur många ggr som helst å genren jag främst ser är skräck/rysare, sci-fi, komedi.
Näe kommer inte på om jag har tröttnat på film men däremot blivit trött av film å somnat.. ibland när det bara har gått 10-20 min in i filmen 😅
Men de senaste 10 åren så har det inte kommit så mycket bra i någon av kategorierna tycker jag. Det känns som att det är ett nytt produktionssätt som drar ner kvaliteten.
Marvel är det sämsta som hänt film- och serie-branchen. En sån fruktansvärd skit de tillverkar helt utan kvalitet och finess. Ren dynga, skräp, piss, skit.
Jag hade ett större filmintresse förr. Såg mängder med film och läste mycket filmrelaterad litteratur.
Men sedan slutet av 00-talet ungefär har intresset falnat.
Jag har börjat betrakta filmen som form, i relation till serien, ungefär som jag betraktar novellen gentemot romanen. Historiskt har det funnits teknologiska/ekonomiska hinder i vägen för att göra serier i samma standard som film, med svindyr fotofilm och svindyr process runt dess hantering, och inte sällan ännu dyrare effekter. I slutet av 00-talet skedde en smärre filmteknologisk revolution då digitala filmkameror på allvar närmade sig fotofilmkvalitet, och hela den dyra fotofilm-pipelinen med extremt dyra scanners och projektorer och förbrukningsmaterial kunde kringås helt, och allt som behövdes var datorer. Sedan kom mjukvaror som Nuke och After Effects med vilka video kunde klippa och klistras och gradeas så det såg övertygande ut, och period pieces som Boardwalk Empire etc, kunde plötsligt göras "billigt".
Historiskt är filmen som form också förlegad och ett resultat av äldre tiders traditioner och teknik. Den tillkom som en produkt för filmvisningar på biograf, och formen begränsades av ekonomiska/tekniska hänsyn.
Numera ser de flesta film (eller filmliknande media) på andra skärmar och i andra sammanhang än i biograf.
Filmen måste inte längre vara 1-2 timmar lång, och bestå av en del. Och filmen är inte heller längre som form konstnärligt högre än serien, så som den traditionellt har varit.
I många fall kan en film, liksom en novell, vara precis tillräcklig i sin omfattning, och precis tillräckligt kondenserad, men jag har märkt att jag får mer av en roman eller serie, än av en novell eller film.
Senast redigerad av anomalign 2022-07-05 kl. 15:07.
Sedan kan man ju se de bästa inom de områden man själv inte gillar bara för att det är bra film. men man har sällan tålamod för dålig film i genrer man egentligen inte gillar.
Visst gör jag det. Dock har intresset för film idag minskat drastiskt pga all skit som kommer ut.
Tittar jag på film så blir det äldre från 90-talet och tillbaka. Med vissa undantag förstås.
Action, skräck, komedi, drama, sci-fi. Kan se det mesta bara det är bra skit.