Citat:
Ursprungligen postat av
swefinans
Köpte en ny dator och har knappt haft den i 2 mån och nu verkar den ha gått sönder.
Det är en stationär dator lenovo ideacentre gaming 5.
Ja hittar ingen internet uppkoppling. Dvs min internet är borta. Och hela datorn laggar och hackar sig fram när ja rör musen. Den har släkts också två gånger där blå skärmbild har kommit fram med någon error ja skrev inte ner error code.
Men sen återstarta datorn och den hackar eller laggar när ja rör musen och ingen internet finns. Trots att ja försöker aktivera nätverkets kortet och även dubbelkolla internetkabel som det inget är fel på.
Köpte skiten på elgiganten rakt från hyllan.
Ja behöver dator för arbete och nu vet jag inte vad ja sla göra ska ja kanske lämna tillbaks den. Men vet inte hur lång tid de tar att reparera skiten. 2-3 veckor. Ja har inte den tiden.
Tacksam för råd
Förmodligen ett mjukvarufel/virus.
Är det detta så är det ditt egna ansvar. Kan du identifiera felet som ett fel på hårdvaran så kan det ev. Gå på garantin för datorn. Som datorägare så bör man veta hur man hanterar en dator och de fel som kan uppstå. Ex. Då installera om systemet, rensa ut virus och malware. Datorer är inte byggda för "vanliga"c människor. Det krävs ett visst tekniskt kunnande att äga och sköta om en dator.
Kan man inget om datorer så får man helt enkelt lämna in den till någon som kan. Då får man finna sig i att bli upp lurad och betala en massa pengar för att få datorn att fungera igen.
Kanske känner du någon som kan hantera datorer som kan hjälpa dig.
Jag har diverse uppdrag åt äldre som har datorer där jag kontaktas då det är fel på deras utrustning. Oftast beror felen på hur de hanterat datorn att de surfat och klickat på sidor man inte skall ge sig in på om man inte vet vad man sysslar med. Ibland kan det vara ett hårdvarufel som ex. fel på ett grafikkort..Wifi problem kan man testa med att man ansluter till internet via en kabelanslutning istället får att kunna ordna till drivrutiner och liknande som kan vara fel.