2022-07-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Datorn hackar sig fram liksom laggar.

Ja har lust och dra till elgiganten och krossa datorn mitt i golvet och bara dra därifrån.
Gör det om du tror det hjälper
Citera
2022-07-05, 08:41
Medlem
CassandraCs avatar
Lycka till att få "laggande dator" fixad av drönarna elgiganten. Detta låter inte som ett hårdvaru fel utan något med mjukvaran, lenovo är ett riktigt skräp företag som har apor som programmerar drivrutinerna, jag har haft mycket problem med lenovo under min professionella karriär inom it i mer än 15 år.

Lenovo var mycket bättre när de låg under IBM, det är sedan 2010 någon gång de tappade greppet och blev skräp.

I vilket fall som helst, ladda ned och installera system update från lenovos hemsida, kör den och se vilka firmware/drivrutiner som finns att uppdatera, dessa hittar inte windows update.

Har du extrem tur så hjälper detta, annars är det bara inse att lenovo gör skräp och undvika att köpa det.
Citera
2022-07-05, 08:48
Medlem
låter som att den antingen överhettas eller så håller din hårddisk på och dör.
Citera
2022-07-05, 09:38
Medlem
Citat:
Alltså varför måste dator gå sönder precis när man gör något viktigt. Alltid så.

Helt ärligt vad är det för viktigt du pysslar med egentligen?

Låter mer som du porrsurfat och kanske laddat ner några crackade spel.

Datorn kanske blev lack på din stavning och flippa ur.
Citera
2022-07-05, 09:42
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Lycka till att få "laggande dator" fixad av drönarna elgiganten. Detta låter inte som ett hårdvaru fel utan något med mjukvaran, lenovo är ett riktigt skräp företag som har apor som programmerar drivrutinerna, jag har haft mycket problem med lenovo under min professionella karriär inom it i mer än 15 år.

Lenovo var mycket bättre när de låg under IBM, det är sedan 2010 någon gång de tappade greppet och blev skräp.

I vilket fall som helst, ladda ned och installera system update från lenovos hemsida, kör den och se vilka firmware/drivrutiner som finns att uppdatera, dessa hittar inte windows update.

Har du extrem tur så hjälper detta, annars är det bara inse att lenovo gör skräp och undvika att köpa det.

Han skriver ju att han fabriksåterställt datorn med samma fel efteråt.

I de här läget får TS reklamera systemet eftersom det fortfarande hade problem efter fabriksåterställningen.
Citera
2022-07-05, 09:53
Formatera den? dvs installera om Windows.

Edit: Såg att du gjort det utan resultat. Då är det hårdvarufel. Troligtvis hårddisken.
Citera
2022-07-05, 09:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Alltså varför måste dator gå sönder precis när man gör något viktigt. Alltid så.
Aldrig hänt mig att en strulande dator påverkat något viktigt negativt. Finns andra runt omkring med datorer man kan låna och nuförtiden kan nästan allt dessutom göras på telefonerna.
Citera
2022-07-05, 10:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Tacksam för råd
Be någon datorkunnig polare kasta ett getöga på den. På det sättet kan du iaf utesluta de mest basala typerna av fel liksom göra några enkla kontroller på hård- och mjukvaran.
Citera
2022-07-05, 10:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Köpte en ny dator och har knappt haft den i 2 mån och nu verkar den ha gått sönder.

Det är en stationär dator lenovo ideacentre gaming 5.

Ja hittar ingen internet uppkoppling. Dvs min internet är borta. Och hela datorn laggar och hackar sig fram när ja rör musen. Den har släkts också två gånger där blå skärmbild har kommit fram med någon error ja skrev inte ner error code.

Men sen återstarta datorn och den hackar eller laggar när ja rör musen och ingen internet finns. Trots att ja försöker aktivera nätverkets kortet och även dubbelkolla internetkabel som det inget är fel på.

Köpte skiten på elgiganten rakt från hyllan.

Ja behöver dator för arbete och nu vet jag inte vad ja sla göra ska ja kanske lämna tillbaks den. Men vet inte hur lång tid de tar att reparera skiten. 2-3 veckor. Ja har inte den tiden.

Tacksam för råd

Förmodligen ett mjukvarufel/virus.

Är det detta så är det ditt egna ansvar. Kan du identifiera felet som ett fel på hårdvaran så kan det ev. Gå på garantin för datorn. Som datorägare så bör man veta hur man hanterar en dator och de fel som kan uppstå. Ex. Då installera om systemet, rensa ut virus och malware. Datorer är inte byggda för "vanliga"c människor. Det krävs ett visst tekniskt kunnande att äga och sköta om en dator.

Kan man inget om datorer så får man helt enkelt lämna in den till någon som kan. Då får man finna sig i att bli upp lurad och betala en massa pengar för att få datorn att fungera igen.

Kanske känner du någon som kan hantera datorer som kan hjälpa dig.

Jag har diverse uppdrag åt äldre som har datorer där jag kontaktas då det är fel på deras utrustning. Oftast beror felen på hur de hanterat datorn att de surfat och klickat på sidor man inte skall ge sig in på om man inte vet vad man sysslar med. Ibland kan det vara ett hårdvarufel som ex. fel på ett grafikkort..Wifi problem kan man testa med att man ansluter till internet via en kabelanslutning istället får att kunna ordna till drivrutiner och liknande som kan vara fel.
Citera
2022-07-05, 10:24
Medlem
Man pillar inte ett skit på saker man har garanti på... Åk och lämna på elgiganten
Citera
2022-07-05, 10:58
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:

Tänk jag har aldrig haft det så.

Det är inte så att du har gjort något med datorn? Försökt klocka? Mixtrat med drivrutiner? Annars är det bara att gå tillbaka med den om den inte är mixtrad med, då gäller ju fortfarande garantin.
Citera
2022-07-05, 11:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem