Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-05, 00:01
Medlem
Läste denna artikel :https://www.svd.se/a/OrMa3E/klarar-du-myndighetens-tuffa-levnadskalkyl?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2022-07-04

och kollade i konsumentverkets sida..

Finns det nån här som provat detta? Alltså att följa riktlinjerna?
Känns lite väl torftigt att leva det livet?
Citera
2022-07-05, 01:11
Medlem
Några riktlinjer är det väl ändå inte. De har bara beräknat vad en genomsnittsfamilj förväntas spendera i respektive kategori.

Vilken av kategorierna känner du är torftlig?
Citera
2022-07-05, 04:25
Medlem
När jag gör budget eller årsuppföljning så kollar jag på konsumentverket.
Jag tyckte det var framförallt till bra hjälp de första tio åren efter jag flyttade hemifrån när ekonomin var viktig att planera på varje hundra lapp.
När jag köpte bil var konsumentverket budget och bra stöttning för att kunna få förståelse för vad det kostar. Bra helt enkelt!
Citera
2022-07-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieElton
När jag gör budget eller årsuppföljning så kollar jag på konsumentverket.
Jag tyckte det var framförallt till bra hjälp de första tio åren efter jag flyttade hemifrån när ekonomin var viktig att planera på varje hundra lapp.
När jag köpte bil var konsumentverket budget och bra stöttning för att kunna få förståelse för vad det kostar. Bra helt enkelt!

Ok vad roligt att höra från nån som testat det🙂 är varken för eller mot det, för jag har precis upptäckt detta. Vet bara att man levt över gränsen( i deras riktlinjer) men ändå kännt mig att jag hållt mig inom ramarna i min värld
Citera
2022-07-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Några riktlinjer är det väl ändå inte. De har bara beräknat vad en genomsnittsfamilj förväntas spendera i respektive kategori.

Vilken av kategorierna känner du är torftlig?

Hej! Jag kände att mat delen var lite torftig.
Vet att jag är lite av ett matvrak och köper nog mer mat än vad förväntas spenderas av myndigheterna.
Ex:
Om man lagar alla måltider hemma räknar Konsumentverket med att den som är 31-60 år spenderar 2860 kronor varje månad på mat. Alltså runt 95 kronor per dag.

Lagas all mat hemma förutom en köpt lunch på vardagarna får man addera 2210 kronor och landar i stället på 5070 kronor per månad.

Men funderar att göra ett experiment och testa att leva efter deras exempel och se om man skulle klara det
Citera
2022-07-05, 13:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiking83
Men funderar att göra ett experiment och testa att leva efter deras exempel och se om man skulle klara det
Med dagens ökade priser kan det vara på gränsen för maten men beror också på hur kräsen och bekväm man är, håller man sig till budgetmärken, utländskt kött, följer erbjudanden, storpack och tar sig till större lågprisbutiker t.ex stora Willys så kan komma under konsumentverkets norm.
Vissa kategorier är nog högre än vad jag betalar t.ex Mobiltelefoni och medier mitt abonnemang kostar 80kr/mån. och bredband 537kr/kvartal och streaming betalar jag inte för men de som gör delar ofta på konton.
Kläder behöver inte köpas så ofta eller i dyra butiker och märken så ändrar man inte storlek är det onödigt att byta hela tiden.
Citera
2022-07-05, 13:57
Medlem
Matmässigt, om jag är disciplinerad och lagar allt hemma under en månad, hamnar jag en rätt bra bit under deras riktlinje. Kanske för att jag inte äter frukost och att det känns kalorimässigt billigare att ersätta den dyra frukostmaten med riktig lunch.

Men jag har lagt bra mycket mer än 136kr på solglasögon de senaste fyra åren.

Lyxar i övrigt till det mer än de beräknat också, mer utemat och uteöl exempelvis, så hade nog tyckt att det hade varit lite torftigt att följa deras riktlinjer till punkt och pricka.
Citera
2022-07-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Med dagens ökade priser kan det vara på gränsen för maten men beror också på hur kräsen och bekväm man är, håller man sig till budgetmärken, utländskt kött, följer erbjudanden, storpack och tar sig till större lågprisbutiker t.ex stora Willys så kan komma under konsumentverkets norm.
Vissa kategorier är nog högre än vad jag betalar t.ex Mobiltelefoni och medier mitt abonnemang kostar 80kr/mån. och bredband 537kr/kvartal och streaming betalar jag inte för men de som gör delar ofta på konton.
Kläder behöver inte köpas så ofta eller i dyra butiker och märken så ändrar man inte storlek är det onödigt att byta hela tiden.

Ja det skulle nog gå med maten, om man såg till att göra storkok 👍
Jasså imponerande ändå att du ligger under normen i dagens tekniska värld med alla grejer som behövs👍
Citera
2022-07-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Matmässigt, om jag är disciplinerad och lagar allt hemma under en månad, hamnar jag en rätt bra bit under deras riktlinje. Kanske för att jag inte äter frukost och att det känns kalorimässigt billigare att ersätta den dyra frukostmaten med riktig lunch.

Men jag har lagt bra mycket mer än 136kr på solglasögon de senaste fyra åren.

Lyxar i övrigt till det mer än de beräknat också, mer utemat och uteöl exempelvis, så hade nog tyckt att det hade varit lite torftigt att följa deras riktlinjer till punkt och pricka.

Haha kunde inte sagt det själv 😅 man vill ju ta nån matbit och öl ute nån gång ibland.
Samma här med solglasögonen😅🤙
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in