Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Hej
Jag och min familj har bott i vårt hus i ca 5 år nu. Ett relativt lugnt område som mestadels består av familjer och upp till pensionsålder.
Personligen är jag uppvuxen i det gamla vackra Sverige under 70-80 talet. Ni som var med på den tiden vet att samhället var bättre då. Det är inte för att försköna; men där fanns grannsämja, en genuin värme av välvilja. Långt borta var sociala medier, läppförstoring, droger och strap on.
Nu är tiderna inte de samma.
Priserna på drivmedel har stuckit iväg och jag i såg detta tidigt. Därför sålde vi bilarna och satsade på elcyklar och moped.
Det fungerar bra till arbete och skola. Men ibland behöver vi ha bil om vi ska åka till badstranden,utflykter mm.
Jag brukar då be om att få låna grannarnas bilar. Det brukar inte alltid vara så populärt. Man ser riktigt hur de drar på sig och ser bekymrade ut. Någon har till och med bett om ersättning
Varför är svensken så jävla rädd om plåtburken?
Är det inte lite väl magstarkt att inte låna ut bilen till grannen?
Antingen så trollar du eller så är du zigenare.
Vem fan har mage ens att ockra sig på det sättet du gör? Ska du ha bil till dina utflykter skulle du behållit bilen. Det är samma sak som att välja att inte köpa båt fast man har pengar och sen be någon person om man får låna dennes båt istället för att slippa betala.
Det handlar för dig inte om att låna en bil, utan att göra det för ditt egna ekonomiska gagn, då du skriver att ersättning är konstigt. Menar du alltså då att du inte ens tänkt betala bensin?
Varför ska folk låna ut saker som en bil till dig när du kan låna en från tex en hyrfirma?
Förstår att folk kollar snett på dig. Det är skillnad på att låna en bil om man är fattig och kämpar vs om man har pengar men är snål. Köp din egna bil din snåla jävel