2025-07-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Stämmer säkert, har för mig att jag hört att skilsmässor i umgängeskretsen ofta "smittar". Men tror att det är främst att de inte hunnit med varandra mellan allt som behöver göras och hennes höga ambitionsnivå.
Vaddå höga ambitionsnivå? Med tanke på att de träffades så unga som hon själv påpekar, så är det väl inte så konstigt. Jag ifrågasatte en gång i bloggen när hon skrev om allt sjå med barnens tandläkartider etc om de inte är två att dela på detta. Men fick då ett snäsigt svar om att hennes man minsann är bonde och har inte vanliga arbetstider. Jag har fått intrycket att de levt lite parallella liv. Kanske han tröttnat på att hon gör content av deras liv.
Citera
2025-07-20, 08:08
Avslutad
Den här bloggaren hade jag glömt. Följde henne runt 2010. Häftigt ändå att en person kan blogga om muffins och klänningar oavbrutet i 20 år.
Citera
2025-07-20, 08:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Vaddå höga ambitionsnivå? Med tanke på att de träffades så unga som hon själv påpekar, så är det väl inte så konstigt. Jag ifrågasatte en gång i bloggen när hon skrev om allt sjå med barnens tandläkartider etc om de inte är två att dela på detta. Men fick då ett snäsigt svar om att hennes man minsann är bonde och har inte vanliga arbetstider. Jag har fått intrycket att de levt lite parallella liv. Kanske han tröttnat på att hon gör content av deras liv.

Hon känns rätt produktiv och varit utbränd så förmodligen har hon inre press och höga ambitioner.
Nej precis, jag tror inte att det är win att träffas unga och gifta sig, man blir så orutinerad relationsmässigt. Bättre att träffa sin livspartner när man haft ett par tre andra relationer. Inte för att man har lyxen att välja, livet blir ju som det blir. Det där med parallella liv tror jag med och de borde ha prioriterat resor och middagar på tu man hand. Men kanske svårt med barnvakt.
Citera
2025-07-20, 21:30
Medlem
Nu lanserar hon en betalvägg på bloggen. Känns ju väldigt lägligt att den kommer precis efter att hon berättat att hon ska skilja sig, särskilt som hon hintar om att hon bakom en betalvägg kan vara mer privat och skriva mer om intimare saker. Men behövs väl mer inkomst när hon blivit singel, antar jag. Känns dock rätt opportunistiskt.
Citera
2025-07-20, 22:02
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egensinnigskata
Nu lanserar hon en betalvägg på bloggen. Känns ju väldigt lägligt att den kommer precis efter att hon berättat att hon ska skilja sig, särskilt som hon hintar om att hon bakom en betalvägg kan vara mer privat och skriva mer om intimare saker. Men behövs väl mer inkomst när hon blivit singel, antar jag. Känns dock rätt opportunistiskt.
Ja det känns lite väl uträknande. Undrar hur många som kommer nappa. Har följt henne länge men känner inget intresse att betala för att få läsa mer om intimare saker. Ska ändå bli intressant att se vilka nya riktningar det ska ta som hon hintar om. Tycker det känns otidsenligt att hon delar med sig så mycket om sina barn och skulle få mer respekt för henne om förändringarna innebar att de försvann från hennes sociala medier.
Citera
2025-07-21, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egensinnigskata
Så otroligt osmakligt, att släppa nyheten om skilsmässa strax innan betalväggen lanseras, for att skapa intresse. Inte en chans att jag kommer betala, har redan slutat följa henne, gick bara in pga dök upp i flödet. Retar mig på att hon är så självgod.
Citera
2025-07-21, 15:04
Medlem
icons avatar
Vi lever verkligen i en absurd tid. Vi erbjuds alltså att prenumerera på någons liv och ska lockas in i "Clara-sektens" hemliga delar av att få veta mer intima saker. Vad är skillnaden mot OF? Om man ska dra det till sin spets. Jag vet att det är hennes jobb och vi inte får veta allt. Men vart går gränsen? Vad är det man prenumererar på egentligen? Väl valda delar av livet som inte är för privat men ändå intimare än innan. Märkligt upplägg från en person som levt länge på att skildra sina barns hela uppväxt i otroliga mängder av foton och beskrivningar för alla att ta del av men hittills kommit lindrigt undan vad gäller kritik för det. Har länge tänkt sluta läsa bloggen och nu är det hög tid. Jag tillhör uppenbarligen inte hennes målgrupp. Har följt egoina ungefär lika länge och hon har också utvecklat sin blogg för att få betalt för det arbete hon lägger på den. Föredrar det sättet. Tycker att reklamen påminner en om att personen faktiskt ser det som ett jobb och inte delar med sig för att vara bjussig. Jag som läser är endast en konsument av ett material. Betalar med min tid osv när jag läser. Det är mer uppriktigt än att skapa någon slags låtsasgemenskap som utesluter de som inte kan betala rena pengar. Läser i Claras kommentarsfält att några nästan ber om ursäkt för att de inte vill lägga 600 om året på en enda blogg när de lever på föräldrapenning eller existensminimum. Tur att de får hålla till godo med några gratisinlägg då och då så de överlever utan att behöva gå miste helt om Claras visdom.
Citera
2025-07-21, 17:54
Medlem
Dishys avatar
Äldre läsare som läst henne länge kommer säkert betala men hon förlorar ju oss som slöklickar in då och då. Frågan är om det kommer löna sig i längden för hon kommer nog inte kunna ta lika mycket för samarbeten när läsarskaran är kraftigt minskad.
Citera
2025-07-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Äldre läsare som läst henne länge kommer säkert betala men hon förlorar ju oss som slöklickar in då och då. Frågan är om det kommer löna sig i längden för hon kommer nog inte kunna ta lika mycket för samarbeten när läsarskaran är kraftigt minskad.
Förhoppningsvis tar detta med betalning död på den lite märkligt stora populariteten av hennes blogg. Med färre läsare lär hon ju också få färre reklamsamarbeten. Hon har frivilligt börjat blogga och dela med sig av sitt liv, ingen mänsklig rättighet att ha detta som "jobb". Enda positiva jag kan se med betalning är att man då ska slippa reklam, men det lär ju knappast ske.
Senast redigerad av Fridafogel99 2025-07-21 kl. 19:17.
Citera
2025-07-21, 23:05
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis tar detta med betalning död på den lite märkligt stora populariteten av hennes blogg. Med färre läsare lär hon ju också få färre reklamsamarbeten. Hon har frivilligt börjat blogga och dela med sig av sitt liv, ingen mänsklig rättighet att ha detta som "jobb". Enda positiva jag kan se med betalning är att man då ska slippa reklam, men det lär ju knappast ske.

Men hamnar allt bakom betalvägg? Det vanliga är väl att riktigt trogna fans får ta del av mer content bakom betalvägg och så fortsätter det ungefär som vanligt på den öppna delen.

Nedan kan man läsa ett gammalt inlägg av Clara där hon förnumstigt kritiserar människor som skiljer sig för lätt. Hoppas hon har tänkt sig för noga nu när hon själv skiljer sig. Tänk om det bara var de tre senaste åren som var dåliga?

https://underbaraclaras.se/2012/08/28/sitta-still-i-baten/
Citera
2025-07-22, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Men hamnar allt bakom betalvägg? Det vanliga är väl att riktigt trogna fans får ta del av mer content bakom betalvägg och så fortsätter det ungefär som vanligt på den öppna delen.

Nej det är bara en del som blir "Premium", hon fortsätter ha en öppen del av bloggen som du skriver.

Helt otroligt att Clara fick för sig att ge råd om skilsmässor 2012! Något så personligt och individuellt kan man ju inte komma med generella råd om, vem trodde hon att hon va liksom. Och lite ironiskt ja när hon skiljer sig själv.
Senast redigerad av Fridafogel99 2025-07-22 kl. 01:45.
Citera
2025-07-22, 12:49
Medlem
farlings avatar
Citat:

Hon har skrivit att premiuminläggen inte komner att inehålla varken reklam eller spons, däremot kan gratisinläggen göra det.
Tycker inte att hon har haft så våldsamt mycket reklam de senaste åren, kanske 1-2 inlägg i månaden max? Personligen har jag iallafall inte störts av det.

Ser verkligen inte problemet alls här. Det är ju egentligen samma sak som att stötta någon på Patreon, eller betala för att slippa reklam på YT.
Eftersom hon har gjort detta till sitt jobb, precis som andra kulturutövare, är det väl inte mer än rätt att hon tar betalt för sitt arbete?
Fast ni kanske anser att konstnärer ska skänka bort sina tavlor, och att författare som Ulf Lundell, som ger ut sina dagböcker ska dela ut dem gratis?

Citat:
Nej det är bara en del som blir "Premium", hon fortsätter ha en öppen del av bloggen som du skriver.

Helt otroligt att Clara fick för sig att ge råd om skilsmässor 2012! Något så personligt och individuellt kan man ju inte komma med generella råd om, vem trodde hon att hon va liksom. Och lite ironiskt ja när hon skiljer sig själv.

Man kan ju ändra sig på 13 år. Det är faktiskt tillåtet.
Dessutom tror jag inte att det är Clara som initierat separationen. Det har skrivits en del på Bloggbevakning att personer som bor på samma ort bekräftat att Jakob har en ny relation. Kan ju vara det som föranledde skilsmässan?
Eller så kanske de helt enkelt bara vuxit isär efter drygt 20 år som par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in