2025-08-26, 04:44
Medlem
Jag gillar Claras bitska sida. Jag tycker att det är en kul kontrast mot det där idylliska Bullerby-livet hon vill leva. Och jag gillar att hon velat framhäva typiska kvinnosysslor och förbättra dess status. Sen blir hon ju lätt för mycket och för självgod. Det där hemmafru-köret funkade förut när det var inne. Men nu känns det som att hon tappat bort sig själv. Om jag får gissa är hon i en kris pga skilsmässan och beter sig inte så ljuvt som förväntas. Är det inte typiskt att börja åma sig och klä upp sig när man blivit ratad för att liksom bevisa att man visst är fin och duger? Jag tror också hon försöker hitta sin plats i nutiden där allt som gjorde henne poppis förut är ute. Hoppas hon hittar en ny väg. Hon är ju smart och uppfinningsrik (bara inte på sistone) så det gör hon säkert. Fast tror hon borde skippa raffiga tant-stilen. Tror ingen över 30 vill klä ut sig så.
Citera
2025-08-26, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Jag gillar Claras bitska sida. Jag tycker att det är en kul kontrast mot det där idylliska Bullerby-livet hon vill leva. Och jag gillar att hon velat framhäva typiska kvinnosysslor och förbättra dess status. Sen blir hon ju lätt för mycket och för självgod. Det där hemmafru-köret funkade förut när det var inne. Men nu känns det som att hon tappat bort sig själv. Om jag får gissa är hon i en kris pga skilsmässan och beter sig inte så ljuvt som förväntas. Är det inte typiskt att börja åma sig och klä upp sig när man blivit ratad för att liksom bevisa att man visst är fin och duger? Jag tror också hon försöker hitta sin plats i nutiden där allt som gjorde henne poppis förut är ute. Hoppas hon hittar en ny väg. Hon är ju smart och uppfinningsrik (bara inte på sistone) så det gör hon säkert. Fast tror hon borde skippa raffiga tant-stilen. Tror ingen över 30 vill klä ut sig så.
Mycket bra sammanfattning! 👍🏻
Citera
2025-08-26, 20:00
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burrata
This didn’t age well…
https://underbaraclaras.se/2010/05/19/overraskningen/
Vad leder länken till för inlägg? Tänker inte ge hennes blogg fler klick men är nyfiken på vad det handlar om
Citera
2025-08-26, 20:45
Medlem
Det är ett inlägg om att Jacob tatuerat in Claras namn på underarmen.
Citera
2025-08-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Vad leder länken till för inlägg? Tänker inte ge hennes blogg fler klick men är nyfiken på vad det handlar om

Ett inlägg från 2010 när Jakob tatuerade in Claras namn på underarmen. Jävligt daterad; skrivstil på underarm, är nog ett stort gäng som börjar ångra dessa gaddningar
Citera
2025-08-27, 13:01
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengarEx
Det är ett inlägg om att Jacob tatuerat in Claras namn på underarmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sturmuntrang
Ett inlägg från 2010 när Jakob tatuerade in Claras namn på underarmen. Jävligt daterad; skrivstil på underarm, är nog ett stort gäng som börjar ångra dessa gaddningar
Tack för svar!
Vill minnas att den var en riktigt stor blaffig variant som inte kommer vara lätt att dölja utan att ha långärmat ner till handleden. 15 år sedan alltså. Undrar om och när han började ångra den..
Citera
2025-08-27, 18:10
Medlem
Kaellkritiks avatar
Jag lovade att återkomma med hur min månad med Premium varit.
Om man vill svepas in i en värld med många vackra bilder och text om högt och lågt OCH är beredd att lägga 50 spänn per månad så är det bara att köra.
Vill man ha skandaler och galenskap ska man söka sig någon annanstans.

Jag upptäckte att min månad tog slut idag och har inga planer på att fortsätta abonnera.

Varsågoda för utlånade 😁
Citera
2025-08-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jag lovade att återkomma med hur min månad med Premium varit.
Om man vill svepas in i en värld med många vackra bilder och text om högt och lågt OCH är beredd att lägga 50 spänn per månad så är det bara att köra.
Vill man ha skandaler och galenskap ska man söka sig någon annanstans.

Jag upptäckte att min månad tog slut idag och har inga planer på att fortsätta abonnera.

Varsågoda för utlånade 😁

Är det någon skillnad från när det inte var bakom betalvägg?
Citera
2025-08-28, 17:44
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry

Bra fråga. Jag måste kika runt lite innan jag svarar säkert på den frågan, men generellt tror jag inte det.
Citera
2025-08-28, 20:38
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry

Nu har jag gjort några stickprov från ungefär ett år tillbaka.
Jag upplever att den stora skillnaden är att färre långa och bildrika inlägg blir publika.
Men, hon skriver så sent som idag att hon tagit in sin kompanjon Erika (som arbetar på Sveriges radio Västerbotten) som bollplank. Förmodligen kommer premium-delen förfinas med tiden.

Jag tycker att det är bra att någon ruskar om idén om att vi tar för givet att allt ska vara gratis och tillgängligt. Förmodligen blir det fler som gör likadant om reklamintäkterna sinar.
I nuläget kan man ju snabbspola förbi reklamen i de flesta poddar och många bloggar blir utan kommentarer när de gör rena reklaminlägg.

Att jag själv backar är för att jag redan betalar för Podme, Storytel, Malin och Claras podd (!), några smalare hemsidor med vetenskapliga artiklar och en hel del streaming för serier och film. Någonstans måste jag vara realist och just nu blev det att inte betala 50kr per månad för en blogg.

Jag väljer periodvis bort lokaltidningen då den levererar mest skit för det autogiro som står och tuggar hos dem. Ungefär som det där gymkortet som sponsrar lokala gymmet utan att jag går dit 😳
Citera
2025-08-29, 09:52
Medlem
icons avatar
Tipsar att andra poddar och bloggar då och då ger rabattkoder som innebär att man kan lyssna gratis på podme en begränsad period. Vet inte om man får tipsa rakt ut vilka som ger det just nu eller om det är emot forumets regler. Det är via såna koder jag tidigare testat lyssna på t ex Claras podd och då har skapat uppfattningen om att den inte är värd min tid att lyssna på gratis ens.

Jag har läst olika bloggar, bl a Clara, från att de startade och jag ogillade först att det i många dök upp reklam mer och mer. Nu föredrar jag det om det innebär att kunna fortsätta följa personer som jag är nyfiken på utan att behöva krångla med prenumeration. Bästa upplägget är de som har samarbeten som erbjuder rabattkoder som jag har nytta av. Så jag störs inte alls längre av att poddar har reklampauser utan ser det som en chans att kunna få tjänster och produkter billigare eller gratis. Jag föredrar att bidra så till poddar och bloggar jag uppskattar jämfört med att som varianten Clara kör, dvs binda upp mig på en dyr prenumeration som bara innebär en enda blogg.
Citera
2025-09-03, 09:08
Medlem
Jag har följt Clara i ungefär 15 år, från början sporadiskt. När hon fick första barnet och jag själv var gravid så blev det att jag följde mer regelbundet. Älskade perioden när de hade odlingarna och därefter när de körde på matlag. Blev väldigt inspirerad av hennes blogg. Gillade oftast när hon röt till, för jag upplevde att hon ändå gjorde det med respekt.
De senaste åren har jag dock börjat störa mig på vissa inlägg, men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad som skavt. Tror efter analys att det har med hennes ibland bristande självinsikt att göra. Saker som irriterat mig har varit hur hon har en tydlig miljöprofil, som hon ofta framhäver. Till exempel att det skrivs väldigt ofta om hur sällan hon köper nytt utan nästan bara loppis. Absolut det kanske bara är 5% nya plagg/skor/accessoarer hon köper, men med tanke på den enorma mängd hon konsumerar, så köper hon fortfarande lika mycket nytt som en vanlig Svensson. Vilket inte är ett problem, men man kan inte framhäva sig som en miljöhjälte med den livsstilen.
Sen blev jag besviken på hennes flygstopp. Det gällde visst inte så länge det handlade om s.k. jobbresor. Och det tycker jag i regel inte är något konstigt. Om det inte hade varit så att hon kombinerade jobbresan med att ta med sin son på hans drömresemål och fotade fantastiska bilder som knappast fick folk att vilja avstå att resa. Hennes bildkavalkad fick i alla fall mig att längta bort till varmare breddgrader och andra kulturer (även om jag inte ville göra exakt den resan hon och sonen gjorde). Som sagt, det är inte fel agerat i sig, men man kan inte ha den typen av miljöprofil som hon har och samtidigt mästra om flyg i ena andetaget och sedan göra den typen av resa i nästa. Då tappar man trovärdighet, i mina ögon i alla fall.

Att det blev en separation kändes väntat, de verkar mest ha samexisterat men inte levt som ett kärlekspar i flera år. Samtidigt som matlagsvännerna redan skiljt sig. Såg att någon spekulerade i att de haft svårt med barnvakt, men Js mamma har ju varit dit var och varannan helg. Så det har nog bara handlat om prioriteringar. De har valt att jobba, fixa med huset och umgås med vänner istället för att göra saker på tu man hand. Hon verkar ha fått tagit mycket ansvar för barnen, hunden och hemmet sista åren, till skillnad från förr när de verkar ha levt mer jämställt. Det om något tär ju på en relation.

För min del blir det ingen premiumprenumeration på hennes blogg. Att det skedde nu att hon satte betalvägg på bloggen tror jag har koppling till separationen. Det blir för mycket för hennes assistent att moderera kommentarsfältet och Clara själv är kanske lite skör och vill avgränsa läsarskaran till de mest hängivns. Man stänger ju även ute många haters, som knappast skulle betala för att läsa bloggen. Samtidigt slipper hon böket med reklam och får in en skaplig summa i månaden ändå.

Med det sagt har Clara varit en frisk fläkt i mitt flöde, men inte tillräckligt för att jag vill betala för att konsumera henne. Kanske gott för oss båda, hon gråter antagligen inte över att tappa oss slentrianläsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in