2025-08-09, 09:41
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egensinnigskata
Nä frågan är väl verkligen vad hon ska göra när hennes tid som bloggare/influencer verkligen tar slut, för nån gång gör den ju det. Hon har väl ingen direkt utbildning? Föreläsa kan hon väl säkert göra dock, kommuner och landsting tar ju in fan och hans moster för att föreläsa.
Det är det som intresserar mig mest med Clara, vad kommer hända med henne över tid. Hur länge kan hon krama ur bloggformatet (och andra sociala medierformat) och sälja sig själv enbart genom det.

Citat:
Sandra Beijer fick frågan "Vad tycker du om att ta betalt för sina blogginlägg genom prenumeration?" och svarade följande i stories på insta:

"Har man en tillräckligt stor blogg kan prenumerationsmodellen säkert bli lönsam. Men man förlorar något viktigt: dialogen. En blogg är ett forum - en av få platser på internet där ett inlägg kan växa genom intressanta diskussioner i kommentarsfältet. Låser man bloggen, låser man också möjligheten att dela inlägg och att vara en röst i det offentliga samtalet.

En stor del av Underbaraclaras signum är att tycka till. Därför känns det märkligt att stänga in sig bland ja-sägare. Hon skriver att bloggen inte är lönsam, men jag kan leva på min bannerreklam. Den gör att jag kan handplocka få samarbeten och fortsätta leva på att skriva dagbok på internet. Jag tror man gör sig en otjänst genom att låsa. En en hel del av min trafik kommer genom googlesökningar efter specifika saker (som hur man kommer över nån )"

Bra svar och respektfullt skrivet tyckte jag. Också intressant att hon kan leva på enbart reklamen på sin blogg men "Sveriges största privata blogg" UnderbaraClara inte kan det.
Håller med om att det var bra skrivet av Sandra. Känns som Clara målat in sig i ett hörn med sig och sina egna åsikter där endast de som håller med henne är välkomna. Om hon inte utbildar sig eller skaffar ett annat kompletterande yrke tror jag inte hon kommer utvecklas som person och bli särskilt intressant att följa ens för hennes mest ihärdiga fans.
Senast redigerad av icon 2025-08-09 kl. 10:04.
Citera
2025-08-09, 09:50
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Sandra Beijer fick frågan "Vad tycker du om att ta betalt för sina blogginlägg genom prenumeration?" och svarade följande i stories på insta:

"Har man en tillräckligt stor blogg kan prenumerationsmodellen säkert bli lönsam. Men man förlorar något viktigt: dialogen. En blogg är ett forum - en av få platser på internet där ett inlägg kan växa genom intressanta diskussioner i kommentarsfältet. Låser man bloggen, låser man också möjligheten att dela inlägg och att vara en röst i det offentliga samtalet.

En stor del av Underbaraclaras signum är att tycka till. Därför känns det märkligt att stänga in sig bland ja-sägare. Hon skriver att bloggen inte är lönsam, men jag kan leva på min bannerreklam. Den gör att jag kan handplocka få samarbeten och fortsätta leva på att skriva dagbok på internet. Jag tror man gör sig en otjänst genom att låsa. En en hel del av min trafik kommer genom googlesökningar efter specifika saker (som hur man kommer över nån )"

Bra svar och respektfullt skrivet tyckte jag. Också intressant att hon kan leva på enbart reklamen på sin blogg men "Sveriges största privata blogg" UnderbaraClara inte kan det.
Ja, jag håller också helt med Sandra. Känns både girigt, konstigt och kortsiktigt av Clara. Men skillnaden är väl att Clara inte har reklam i form av banners et c (vilket iofs motsäger det jag precis skriver om girigt - men att ta betalt av läsare ger tyvärr just det intrycket - så mycket bättre att ha reklam i så fall). Även om jag älskat hennes blogg skulle jag aldrig betalat för detta. Saknar hon pengar får hon väl skaffa ett jobb som alla andra, att se bilder av hennes barn har jag noll intresse av (och det borde faktiskt ingen annan ha heller) och visst är hennes åsiktsinlägg ofta välskrivna och smarta men knappast unika. Att hon verkar ha svårt att inse att alla faktiskt inte har råd och att inte just hon står högst upp på prioriteringslistan över alla småuppgifter folk har ger inte ett så charmigt intryck heller. (Hon har några gånger ifrågasatt och dessutom förklarat att det bara kostar som en kaffe på stan och att hennes blogg är mer värt det än den där kaffen. Ja, för henne ja…)
Men - både podden och bloggen verkar ju ha fått mer prenumeranter än vad hon nånsin kunnat tänka sig, så hurra och grattis, då kan ensamstående kvinnor i låglöneyrken få behålla sin månatliga treat kaffe på stan utan att behöva känna att Clara måste få pengarna i stället.
(Whoops. Sorry. Men är lite provocerad över några av hennes svar till läsare, fastän de ofta ber om ursäkt för att de inte prenumererar. Knappast något att be om ursäkt för! Och heller inget som Clara ska ifrågasätta.)
Citera
2025-08-09, 09:59
Medlem
Storanglarens avatar
Hon måste ju sluta umgås med tjockis-kocken, Susanne eller vad hon heter. Drar ned Claras status rejält.
Citera
2025-08-09, 10:42
Medlem
Citat:

Väldigt bra svar av Sandra! Särskilt detta att Clara har mycket åsikter men nu i princip stänger för dialog. Sandra verkar ha mer distans till deras yrke. Tror Sandra ser sig som författare och bloggen mer som dagboksskrivande som hon skriver. Undrar hur Clara kommer "slå tillbaka" mot detta uttalande som hon säkert uppfattar som kritik.
Citera
2025-08-09, 11:38
Medlem
Lite nyfiken på hur de resonerat vid separationen kring det gemensamma boendet. Nu har jag inte läst Claras blogg så flitigt de senaste åren, utan bara tittat in då och då, samt ibland kollat Instagram. Men vad jag vill minnas har mkt renoveringar varit del av samarbeten? T ex bytet av tak och bygge av bastu? Kanske fler exempel?

Saker som såklart ökar värdet på den gemensamma bostaden, men tack vare Claras jobb har de nog kunnat komma billigare undan.

Känns dock som ganska vettiga människor så verkar ju som de kommit överens om något som gett Clara möjlighet att kunna bo kvar på egen hand.
Citera
2025-08-09, 15:35
Medlem
Bloggen har ju alltid haft många förnumstiga inlägg kring den egna förträffligheten, typ "förut mådde jag dåligt av blablabla men nu har jag kommit till insikten blablabla". Undrar hur det nu blir när aktuell sårbarhet ska fläkas ut live inom en betalvägg där mottagarna helt plötsligt faktiskt kommer vilja ha något slags valuta för pengarna. Går ju knappast att komma undan med klämkäcka retrospektperspektiv, men inte heller att vara mindre självutlämnande än tidigare
Citera
2025-08-11, 12:38
Medlem
milk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Väldigt bra svar av Sandra! Särskilt detta att Clara har mycket åsikter men nu i princip stänger för dialog. Sandra verkar ha mer distans till deras yrke. Tror Sandra ser sig som författare och bloggen mer som dagboksskrivande som hon skriver. Undrar hur Clara kommer "slå tillbaka" mot detta uttalande som hon säkert uppfattar som kritik.

Det här tyckte jag var intressant, lite insiktslöst skrivet av Sandra. Sandras kommentarsfält är ju känt för att vara fullt av just ja-sägare, kritik om tex antalet flygresor hon gör och annan konsumtion raderas, ignoreras eller svaras snäsigt på. Sandras och Claras bloggar är de enda jag läser regelbundet och har gjort sedan start, och medan jag kan störa mig på båda tycker jag att Claras blogg blir mer läsvärd med åren. Sandras inlägg känns slappare och tröttare, rubrikerna osar chat gpt och det är bara en massa samarbeten, adlinks, outfits och uppräkningar av vad hon gjort utan fördjupningarna jag brukade tycka om. Känner absolut inte att det är välkommet med nån dialog. Jag gillar att kunna betala mig bort från reklam (särskilt dessa störiga banners) och konsumtionshets. Dessutom har ju Clara fortfarande en del inlägg öppna där ju dialogen fortfarande kan föras!
Citera
2025-08-13, 14:05
Det är då ett väldigt skrivande om livet som skild på olika sätt. Fattar att det är livsomvälvande men det blev verkligen som folk gissade, att hon mjölkar kontent ur skilsmässan och folk betalar för att läsa om det.
Hon blir sjukt rik, hon skrev att fler än 1000 men färre än 10 000 prenumererar.
Säg att 2000 personer prenumererar, det blir 100 000 kr/månad. Över en miljon per år.
Citera
2025-08-13, 15:52
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Flashback har väl blivit någon form av reklamtavla för att folk skall få besökare till sina bloggar. Man skapar ett konto som verkar vara vem som helst och kanske rent av betalar ett gäng med PR-muppar som håller tråden levande med antal trollkonton.
Hade inte blivit förvånad om det förekom. Men just Clara tror jag har tillräckligt många "sekt"-medlemmar som gratis marknadsför förträffligheten hos henne och hennes alster i sociala medier. Räcker med att någon skriver något kritiskt eller ifrågasättande någonstans (här och på andra ställen) så kommer det alltid en eller flera till undsättning för att tala de icke-troende till rätta.
Citera
2025-08-13, 15:54
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterregn
Det är då ett väldigt skrivande om livet som skild på olika sätt. Fattar att det är livsomvälvande men det blev verkligen som folk gissade, att hon mjölkar kontent ur skilsmässan och folk betalar för att läsa om det.
Hon blir sjukt rik, hon skrev att fler än 1000 men färre än 10 000 prenumererar.
Säg att 2000 personer prenumererar, det blir 100 000 kr/månad. Över en miljon per år.
Då borde hon alltså ha råd att köpa sig lite integritet. Gå igenom krisen med sitt privata nätverk eller med professionella istället för att slå mynt av det som hon gör nu. Förvånande att så många vill betala henne för att fortsätta det spåret. Kan inte vara personer som bryr sig om privatpersonen Clara på riktigt.
Citera
2025-08-14, 15:09
Senaste pod-avsnittet som vi skulle glufsa i oss gratis har fått kritiska kommentarer på hennes blogg och jag fick stänga av det efter ett tag pga så jobbigt. Gapskratt och svordomar och prat om hur snygg dom är/har varit. Yay
Citera
2025-08-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterregn
Senaste pod-avsnittet som vi skulle glufsa i oss gratis har fått kritiska kommentarer på hennes blogg och jag fick stänga av det efter ett tag pga så jobbigt. Gapskratt och svordomar och prat om hur snygg dom är/har varit. Yay
Du kanske helt enkelt ska undvika att lyssna på podden och läsa hennes blogg. Eftersom du hela tiden blir så irriterad, provocerad och dessutom tolkar allt Clara säger eller skriver som Fan läser bibeln. Skönare för dig själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in