2022-07-03, 08:57
Medlem
Obolenskys avatar
Hur vänder jag ensam (och vattentrampande) en segeljolle på 100 kg på köl igen (med centerbord och mast på 5 meter) om jag råkat segla den över ända (på sidan/90 grader) och själv hamnat i vattnet? Hur utnyttjar jag vågor och vindriktning?

Jag antar att jag kanske börjar med att lirka ur centerbordet om det är förtöjt i båten och reser båten mot lä (?). Hur planerar jag för händelsen i förväg?
Citera
2022-07-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur vänder jag ensam (och vattentrampande) en segeljolle på 100 kg på köl igen (med centerbord och mast på 5 meter) om jag råkat segla den över ända (på sidan/90 grader) och själv hamnat i vattnet? Hur utnyttjar jag vågor och vindriktning?

Jag antar att jag kanske börjar med att lirka ur centerbordet om det är förtöjt i båten och reser båten mot lä (?). Hur planerar jag för händelsen i förväg?

Vet inte vad du menar med reser mot lä men du ska försöka få in vind under seglet när du står på centerbordet.
Citera
2022-07-03, 12:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky

Jag kan bara på optimistjollar. Ställa dig på centerbordet, dra i tamp lina. Tror det är samma med din jolle. Men jag vet verkligen inte, utan gissar.
Citera
2022-07-03, 13:40
Medlem
Det första du skall göra är att vända båten i vattnet, så att den ligger med fören mot vinden. Detta för att den inte skall segla iväg från dig när du får den med masten uppåt. Nästa steg är att du drar upp dig själv i centerbordet. Med tur räcker detta för att vända jollen på rätt köl igen.

Observera att jollens totala vikt inte spelar någon jätteroll när du skall vända den, det som spelar roll är hur mycket riggen och seglen (och eventuellt vatten i seglen) väger: det mesta av vikten ligger vanligen i skrovet, och det skall du bara snurra på, inte lyfta.

Edit:
om du känner dig osäker på det du måste göra så bör du börja med att öva på det i grunt vatten. Du behöver bara nog med vattendjup för att kunna kantra med jollen, jag gissar att en knapp meter räcker. En passande badstrand när det är få andra besökare där borde fungera.
Citera
2022-07-03, 13:48
Medlem
Trakessons avatar
Jollar har väl ingen köl? Och särskilt inte om de har centerbord. Jag tror aldrig jag sett en båt med både köl och centerbord. Kan du posta en bild?

Om det handlar om att vända rätt en optimistjolle som hamnat upp och ner skulle jag rekommendera att du ställer dig på botten, greppar båtens kant och lyfter. Är det för tungt kan du med fördel be en seglarkamrat hjälpa till. ⛵️
Citera
2022-07-04, 22:19
Medlem
https://www.youtube.com/embed/0flyv_GPwwc
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in