2023-06-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Oerhört besviken på Karlsson. Svenska töntiga fokuset på mästerskap taget till en ny nivå av töntighet…

Oj det var hårda ord.

Jag tror bara hon vill optimera sina chanser i två VM och ett OS kommande år. Det tycker inte jag alls låter så ”svensk-töntigt” av Frida och Pär, det gör nog många av toppåkarna från fler länder på lite olika sätt. Det som skiljer Frida från flera andra, är att hon berättar det till media.
Citera
2023-06-25, 22:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Tidigare har ju många härinne varit starkt kritisk mot att svenska åkare inte satsar på världscupen. Men nu när Frida säger att hon inte satsar på världscupen då tycker många helt plötsligt att det är OK. Inte konstigt att en del blir konfunderade av denna omsvängning.
Citera
2023-06-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tidigare har ju många härinne varit starkt kritisk mot att svenska åkare inte satsar på världscupen. Men nu när Frida säger att hon inte satsar på världscupen då tycker många helt plötsligt att det är OK. Inte konstigt att en del blir konfunderade av denna omsvängning.
Hur många användare har ens diskuterat frågan? Och vad det du vad dem tyckt tidigare. Förövrigt lät det ju nästan likadant från Frida inför årets säsong.
Citera
2023-06-26, 09:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hur många användare har ens diskuterat frågan? Och vad det du vad dem tyckt tidigare. Förövrigt lät det ju nästan likadant från Frida inför årets säsong.

Jag har själv ingen bestämd uppfattning om Frida och Fridas uttalanden när det gäller detta. Jag har uppfattat att det tidigare har funnits en ganska oförsonlig inställning till att avstå världscupstävlingar men noterar nu att det nu verkar vara andra tongångar från en del som yttrat sig.
Citera
2023-06-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Har läst och lyssnat på intervjuerna med Tomas P och SVT.
Jag kan inte riktigt hålla med om att hon säger att hon inte satsar på världscupen.
Det hon säger är att det kommer 3 mästerskapsår 2024-2026 och att hon kommer optimera sina chanser där genom att hålla sig i träning och vara selektiv i sitt tävlande.
Vi kommer få se henne på pallen många gånger i världscupen i vinter.
Men ännu bättre om hon vinner medaljer på kommande OS och VM tycker jag….
Citera
2023-06-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har svårt att bli besviken på någon som ratar totalen i deltagarcupen. Sedan handlar det väl mest om att ej "släppa upp någon formtopp"?

Tycker istället det är befriande med Frida mot nya spår.

Helt klart att Frida gör rätt i att satsa på mästerskap. Vinst i den totala världscupen har förlorat sin status efter FIS ändrade poängräkning. Nu är det den som åker mest som vinner den totala världscupen, inte den som är bäst.
Citera
2023-06-26, 19:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Helt klart att Frida gör rätt i att satsa på mästerskap. Vinst i den totala världscupen har förlorat sin status efter FIS ändrade poängräkning. Nu är det den som åker mest som vinner den totala världscupen, inte den som är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har svårt att bli besviken på någon som ratar totalen i deltagarcupen. Sedan handlar det väl mest om att ej "släppa upp någon formtopp"?

Tycker istället det är befriande med Frida mot nya spår.
Så vem hade vunnit världscupen med oförändrad poängberäkning den gångna säsongen?
Den enkla sanningen är väl att Frida inte kan vinna totala världscupen 2023/2024 oavsett om det vore gamla eller nya poängräkningen.
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Så vem hade vunnit världscupen med oförändrad poängberäkning den gångna säsongen?
Den enkla sanningen är väl att Frida inte kan vinna totala världscupen 2023/2024 oavsett om det vore gamla eller nya poängräkningen.

Det står skrivet i stjärnorna. Vad man med säkerhet kan säg är att Frida haft slagläge inför de sista helgerna och att sprintcupen hade sett ett getingbo utan dess like inkluderad Monster-Jonna och Monster-Kristine.

Med det sagt så ser jag framemot mången spännande enskilda tävlingar i vinter.
Citera
2023-06-26, 19:23
Medlem
Citat:
Märkligt resonemang. Jag ser iofs inte Frida som en sannolik totalsegrare i VC då hon hittills inte kunnat visa nivå över en hel säsong. Men omöjligt tror jag inte det är med det gamla systemet.

Med lite bättre konkurrens där t.ex. åkare som Ebba, Jonna och Skistad kan göra fulla säsonger (på hög nivå) får en åkare som Udnes Weng svårare att ta så extremt många pallplatser bara på "lägstanivå". Med det gamla systemet hade det kunnat spela roll, men med nuvarande system är det inte lika viktigt.
Citera
2023-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D

Helt klart att FIS nuvarande poängsystem inte är rättvist. Jag förstår åkare som avstår från att tävla om den totala världscupen. Jag vet inte ens vem som vann totalen förra säsongen. Skulle gissa på T U Weng men inte är hon världens bästa kvinnliga längdskidåkare. Vem tycker att Maja var den bästa kvinnliga sprintåkaren förra säsongen? Inte jag i alla fall.

Frida gör helt rätt i att satsa på mästerskap och strunta i världscupen. Det gick ju bra för Ebba när hon skippade Tour de Ski och satsade på träning inför VM istället. Jag tror det blir bra för Frida att fokusera på VM 2025 i Trondheim redan kommande säsong.
Citera
2023-06-26, 22:21
Medlem
När jag räknat om den gångna säsongen enligt tidigare poängsystem hamnar Frida K drygt 100p från seger i totalen. Så möjlighet med det gamla räknesättet bör nog inte avfärdas.

Tycker det är illa att världscupen systematiskt undervärderas av svensk skidåkning, men det nya poängsystemet ger ändå förmildrande omständigheter kring Karlssons val. Finns dock risk att man bäddar för antiklimax när allt krut läggs på mästerskap, skada/sjukdom/smörrebom blir än mer smärtsamt.
Citera
2023-06-27, 07:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Så om man på förhand inte anses kunna vinna totala världscupen skall man alltså inte satsa på världscupen. Tur ingen sa det till Tiril Weng innan förra säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in