2023-03-25, 21:22
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Nån som har koll på inbördes statistik den här säsongenmellan de bästa åkarna?
T ex Jonna vs Maja? Känns som att Jonna kan ha kommit före Maja, men jag är i en ålder där lopp numera flyter ihop mer och mer.

Säsongens bästa sprintåkare?
1:a Jonna, inkl VM-insatserna som väger tungt. Bitvis överlägsen.
2:a Stavås Skistad. Bästa åkaren nu på slutet, med Jonna som solklar tvåa nu på slutet.
3:a Fändrich. Bra i början av säsongen. Borde kanske få extra plus för att hon tävlar för en mindre nation och inte har samma fördelar som svenskorna och norskorna.
4:a Maja?
Jonna och Kristine är solklara som nr 1 och 2 (ordningen allt annat än självklar). Tredjeplatsen tar Ribom före Nadine, Maja femma.
Edit: på distans är Ebba självklar etta. Frida är nog tvåa och Diggins trea.
Senast redigerad av bcdefg 2023-03-25 kl. 21:33.
Citera
2023-03-25, 21:23
Medlem
FNLSs avatar
Jag skulle sätta Ribom trea. Final varje gång och vm silver
Citera
2023-03-25, 22:11
Medlem
Apropå Maja blev det precis som jag trodde inför säsongen. Att hon kunde vara ungefär lika bra men att det skulle bli svårare att räcka till segrar. Jämnheten över hela säsongen ska hon däremot ha, enda på damsidan att vara på pallen i alla segment av säsongen? Hon och Kerttu kanske? Men Kerttu tog ingen medalj på VM.
Senast redigerad av frankkk 2023-03-25 kl. 22:13.
Citera
2023-03-25, 22:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Tror inte nödvändigtvis hon behöver tävla för Lillehammer, finns många klubbar i området.

Efter lite letande på Instagram hittade jag denna tjej
https://instagram.com/miaostreng?igshid=YmMyMTA2M2Y=
https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=cc&competitorid=244889
Blir han norsk medborgare får han nog köra alla sprintar men inga distanslopp.
Citera
2023-03-25, 22:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Och segrar
Citera
2023-03-25, 23:25
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Trådstarterna av Hjv9 ska alltid hållas högt.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Tror inte nödvändigtvis hon behöver tävla för Lillehammer, finns många klubbar i området.

Efter lite letande på Instagram hittade jag denna tjej
https://instagram.com/miaostreng?igshid=YmMyMTA2M2Y=
https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=cc&competitorid=244889

Bra hittat. Anger och Poromaa som följare är ett tydligt indicium på att det är rätt tjej.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Ribom har varit i final i alla sprintar hon kört de två senaste säsongerna vilket hon är ensam om på damsidan.

Positiva överraskningar: Anger, Calle, Golberg och TUW, Kalvå, Skistad
Negativa överraskningar: Burman, Svensson, Niskanen och Pärmäkoski, Fossesholm, polska tjejerna.
Citera
2023-03-26, 00:00
Medlem
Citat:
Nån som har koll på inbördes statistik den här säsongenmellan de bästa åkarna?
T ex Jonna vs Maja? Känns som att Jonna kan ha kommit före Maja, men jag är i en ålder där lopp numera flyter ihop mer och mer.

Säsongens bästa sprintåkare?
1:a Jonna, inkl VM-insatserna som väger tungt. Bitvis överlägsen.
2:a Stavås Skistad. Bästa åkaren nu på slutet, med Jonna som solklar tvåa nu på slutet.
3:a Fändrich. Bra i början av säsongen. Borde kanske få extra plus för att hon tävlar för en mindre nation och inte har samma fördelar som svenskorna och norskorna.
4:a Maja?

Sen edit: Jag glömde tydligen bort Ribom, som förstås också konkurrerar om särskilt plats 4, kanske rentav 3.

Alla möter alla!

Antal "möten" (13 tävlingar, sex möten per tävling = max 78) med de andra sex bästa i sprintcupen + Emma Ribom samt antal "bättre placering" - sämre placering än de andra.

1. Sundling +26 -8 = 18 (34 möten)
2. Skistad +27 -12 = 15 (39)
3. Ribom +19 -9 = 10 (28)
4. Dahlqvist +27 -25 = 2 (52)
5. TU Weng +18 -27 = -9 (45)
6. Fähndrich +19 -31 = -12 (51)
7. Hagström +12 -38 = -26 (50)

Sundling har bäst "procent"
Skistad flest "bättre placeringar"
Maja vinner sprintcupen trots att andra kommit före henne nästan lika många gånger som hon gjort andra.
Hade Fähndrich vunnit sprintcupen hade det varit "mer" orättvist än om Maja gjorde det...

Lägg på VM så skulle Jonna ha +32 -8 = +24 på 40 möten. Ribom +24 -10 = +14 på 34 möten.

Individuella möten:

Skistad - Sundling 5-0
Sundling - Dahlqvist 6-1
Ribom - TU Weng 3-1
Ribom - Hagström 5-0

Nånstans i statistiken ovan kan det vara fel med "ett". Orkar inte kontrollräkna.
Senast redigerad av ccnut 2023-03-26 kl. 00:30.
Citera
2023-03-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Utländska största "positiva" överraskning: Skistads segertåg nu på slutet.
Svenska största positiva överraskning: Angers resultat och mod, Ebbas VM-guld, att Calle gör en så bra säsong både på distans och sprint, Riboms segrar i början av säsongen.
Kan bara hålla med.

finns det någon som gjort en sådan "vändning" under en säsong?

Hon hade placeringarna 5, 33, 5, 6, 1, 5 men så helt plötsligt så slår hon till med 5 raka sprintvinster?
Citera
2023-03-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Alla möter alla!

Antal "möten" (13 tävlingar, sex möten per tävling = max 78) med de andra sex bästa i sprintcupen + Emma Ribom samt antal "bättre placering" - sämre placering än de andra.

1. Sundling +26 -8 = 18 (34 möten)
2. Skistad +27 -12 = 15 (39)
3. Ribom +19 -9 = 10 (28)
4. Dahlqvist +27 -25 = 2 (52)
5. TU Weng +18 -27 = -9 (45)
6. Fähndrich +19 -31 = -12 (51)
7. Hagström +12 -38 = -26 (50)

Sundling har bäst "procent"
Skistad flest "bättre placeringar"
Maja vinner sprintcupen trots att andra kommit före henne nästan lika många gånger som hon gjort andra.
Hade Fähndrich vunnit sprintcupen hade det varit "mer" orättvist än om Maja gjorde det...

Lägg på VM så skulle Jonna ha +32 -8 = +24 på 40 möten. Ribom +24 -10 = +14 på 34 möten.

Individuella möten:

Skistad - Sundling 5-0
Sundling - Dahlqvist 6-1
Ribom - TU Weng 3-1
Ribom - Hagström 5-0

Nånstans i statistiken ovan kan det vara fel med "ett". Orkar inte kontrollräkna.

Bra jobbat! :-)

Skistad > Sundling > Dahlqvist.
(5-0 respektive 6-1)
Fast hade Skistad och Sundling mötts tidigare, t ex under VM, hade nog Sundling vunnit mötena.

Hade varit intressant att se Ribom vs Dahlqvist. (Men du har redan gjort ett jättebra jobb.)
Har Ribom ett klart övertag där så tycker jag hon gjort en bättre säsong än Maja.

Det har ju varit en lite speciell säsong där de två bästa (Jonna och nu på slutet Skistad) inte tävlade så mycket i början av säsongen.
Senast redigerad av beitos 2023-03-26 kl. 00:57.
Citera
2023-03-26, 01:57
Medlem
Citat:
Skistad > Sundling > Dahlqvist.
(5-0 respektive 6-1)
Fast hade Skistad och Sundling mötts tidigare, t ex under VM, hade nog Sundling vunnit mötena.

Det gjorde hon.

Citat:
Hade varit intressant att se Ribom vs Dahlqvist.

Ribom - Dahlqvist 4-3
Ribom - Skistad 3-2
Citera
2023-03-26, 09:27
Medlem
Så Norge tar hem nationscupen (eller vad den nu heter i längd) på damsidan. Verkligen fascinerande hur många åkare där det är som lyft sig rejält i år. Och visst de svenska damerna har varit rejält frånvarande men du behöver delta för att vinna.

Slind, Östberg, H Weng, Haga, TUW och Kalvå på pallen i distans och Skistad, TUW, LUW och Myhrvold i sprint är imponerande för ett landslag som var totalt utdömda inför säsongen.
Citera
2023-03-26, 09:33
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Så Norge tar hem nationscupen (eller vad den nu heter i längd) på damsidan. Verkligen fascinerande hur många åkare där det är som lyft sig rejält i år. Och visst de svenska damerna har varit rejält frånvarande men du behöver delta för att vinna.

Slind, Östberg, H Weng, Haga, TUW och Kalvå på pallen i distans och Skistad, TUW, LUW och Myhrvold i sprint är imponerande för ett landslag som var totalt utdömda inför säsongen.
Säger väl en hel del om kunskapsnivån på de som dömde ut de norska damerna?
Edit: ska erkänna att de varit bättre än vad jag trodde inför säsongen, men utdömningarna betraktade jag som enormt överdrivna. Lägg till att de vann VM-stafetten och kom tvåa i teamsprinten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in