2022-10-05, 16:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Ja precis. Vad jag förstår så har dom gjort den uppdelningen på grund av den höga intensiteten. Det går inte att lägga två veckor i sträck. Klokt drag tycker jag.

Förstår inte det här. Hur kan Sundling och Ribom vara på läger i tre veckor då om sprintherrarna bara klarar en veckas läger?
Citera
2022-10-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Förstår inte det här. Hur kan Sundling och Ribom vara på läger i tre veckor då om sprintherrarna bara klarar en veckas läger?
Dom har förmodligen inte samma fokus på enbart sprint? Distansåkarna körde ju två veckors läger.
Citera
2022-10-05, 16:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Dom har förmodligen inte samma fokus på enbart sprint? Distansåkarna körde ju två veckors läger.

Dock sades det väl från Thomson att man skulle köra mer renodlad sprintträning i damlandslaget denna säsong (för de damåkare som satsar på sprint) och Sundling och Ribom har väl båda sagt att de träningsmässigt kommer köra (mer?) sprintträning denna säsong.
Citera
2022-10-05, 16:45
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Dock sades det väl från Thomson att man skulle köra mer renodlad sprintträning i damlandslaget denna säsong (för de damåkare som satsar på sprint) och Sundling och Ribom har väl båda sagt att de träningsmässigt kommer köra (mer?) sprintträning denna säsong.
Sundling har väl sagt att hon ska träna rätt likt förra säsongen - då hon iofs hade sprintfokus
Citera
2022-10-05, 16:50
Medlem
[quote=bcdefg|81896642]Sundling har väl sagt att hon ska träna rätt likt förra säsongen - då hon iofs hade sprintfokus[/QUOTE
Jag har ändå svårt att tro att dom kör högintensivt tre veckor i sträck. Det finns nog ingen kropp som pallar för det?
Men jag skriver bara vad jag tror.
Citera
2022-10-05, 16:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sundling har väl sagt att hon ska träna rätt likt förra säsongen - då hon iofs hade sprintfokus
Jag har ändå svårt att tro att dom kör högintensivt tre veckor i sträck. Det finns nog ingen kropp som pallar för det?
Men jag skriver bara vad jag tror.

Såg nu att längd.se har en artikel om sprintherrarnas läger. Jag bara tyckte det från början lät konstigt att de inte skulle klara att köra mer en vecka.

Sedan kan man ju fundera på om det är mer intensitetspass sprintherrarna behöver eller om de har för dålig uthållighet (om de bara kommer till kvartsfinaler men inte längre).
Citera
2022-10-05, 17:05
Medlem
Citat:
Såg nu att längd.se har en artikel om sprintherrarnas läger. Jag bara tyckte det från början lät konstigt att de inte skulle klara att köra mer en vecka.

Sedan kan man ju fundera på om det är mer intensitetspass sprintherrarna behöver eller om de har för dålig uthållighet (om de bara kommer till kvartsfinaler men inte längre).
Fast uthållighet kör dom mycket annars. Men det är absolut en befogad fråga! Det behövs säkert ännu mer.
Citera
2022-10-05, 20:20
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjaggillarsport
Det verkar finnas stora osäkerheter kring om Svahn kan köra något alls i vinter.

Märkligt och påstående, går ju helt stick i stäv med alla andra rapporter. Dessutom är "person med insyn i landslaget" inte värt mycket som källa då Linn inte ens ingår i landslaget. Låter mer som en oförståndig tolkning av Linns uttalanden om att inte primärt satsa på världscupen (utan på VM) i år.
Citera
2022-10-05, 22:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

De saknar väl både och. Hur många gånger senaste tre åren har vi sett en svensk sprinter slå någon i absoluta världseliten ens i ett heat? Oskar har gjort det, men i övrigt?
Grate och Häggström som exempel är ju bra sprinter, men han har vad jag vet aldrig gått vidare från kvartsfinal om de kört en tidig kvartsfinal och de bästa placeringarna kommer när de kört semi fem. Nån gång har Häggström gått vidare från semi fyra.
I herrsprint tror jag den bistra verkligheten är att vi bör sluta satsa på alla över 23 med undantag av Oskar Svensson (om vi siktar högre än nuvarande nivå)
Citera
2022-10-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
De saknar väl både och. Hur många gånger senaste tre åren har vi sett en svensk sprinter slå någon i absoluta världseliten ens i ett heat? Oskar har gjort det, men i övrigt?
Grate och Häggström som exempel är ju bra sprinter, men han har vad jag vet aldrig gått vidare från kvartsfinal om de kört en tidig kvartsfinal och de bästa placeringarna kommer när de kört semi fem. Nån gång har Häggström gått vidare från semi fyra.
I herrsprint tror jag den bistra verkligheten är att vi bör sluta satsa på alla över 23 med undantag av Oskar Svensson (om vi siktar högre än nuvarande nivå)

Ersson och Anger är ju redan i träningsgruppen. Danielsson och Gisselman är med på sprintläger medan Häggas och K-J är petade helt. Känns som man har prioriteringen rätt för att vara med om medaljerna 2025 & 2026.

Grate hoppas jag fortfarande har sina bästa år framför sig, Persson ser jag inte som lika stor talang och nu läste jag att han kommer köra säsongen utan korsband i ena knät. Tveksamt, även han lär vara given i laget i vinter. Berglund tror jag inte heller så mycket på trots hyfsat ung, alla dom yngre känns intressantare sett till egenskaper.

Bra att det är nationell konkurrens, men jag förväntar mig att 01&02orna flyttar fram positionerna i vinter och slåss om VM-platser. Kommer vara tajt om VC-platserna också, men där bör prio ligga på dom yngre till en början.
Citera
2022-10-06, 09:47
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ersson och Anger är ju redan i träningsgruppen. Danielsson och Gisselman är med på sprintläger medan Häggas och K-J är petade helt. Känns som man har prioriteringen rätt för att vara med om medaljerna 2025 & 2026.

Grate hoppas jag fortfarande har sina bästa år framför sig, Persson ser jag inte som lika stor talang och nu läste jag att han kommer köra säsongen utan korsband i ena knät. Tveksamt, även han lär vara given i laget i vinter. Berglund tror jag inte heller så mycket på trots hyfsat ung, alla dom yngre känns intressantare sett till egenskaper.

Bra att det är nationell konkurrens, men jag förväntar mig att 01&02orna flyttar fram positionerna i vinter och slåss om VM-platser. Kommer vara tajt om VC-platserna också, men där bör prio ligga på dom yngre till en början.
Det stämmer att Grate och Berglund är i åldern att de fortfarande kan utvecklas och Berglund tog ju ett rätt stort steg till senaste vintern. Men jag är tveksam - hoppas verkligen på att de yngre dominerar vid Sverigepremiären så att många får chansen att komma ut och köra världscupen.
Citera
2022-10-07, 02:18
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Intressant reportage från landslagets läger i Planica/Toblach: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mQr85v/sa-lyfter-skidlandslaget-utan-frida-karlsson-maja-dahlqvist-och-linn-svahn

Nej Anna, Jonna är tre dagar äldre. Du och hon är de erfarna morföräldrarna. Ebba & Emma är de omhändertagande morsorna och Lisa & Märta är de olydiga småflickorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in