Ni får ursäkta om detta är att sparka in en öppen dörr, men jag är lite ny in i detta. Tyckte detta var så viktigt och relativt aktuellt att det förtjänar en ny tråd. Stämmer det kan det ju kanske rädda någon från obehagligheter. Om inte får ni väl sätta dumstrut på mig och radera tråden.
Såvitt jag förstått det är CBD Buds helt lagliga att
beställa och inneha i dagsläget. Men vad är det värt om det ändå är
brottsligt att röka dina buds, alternativt
göra thé på dem? Tycker nedanstående domslut tydligt visa att så är fallet.
Ur domen som jag länkar nedan:
"Som tillägg kan anföras att Högsta domstolen i rättsfallet NJA 2019 s. 531 bl.a. uttalat att när växtdelar som innehåller narkotikaklassificerade ämnen har pulvriserats och avdelats i doser blir materialet att bedöma som narkotika även om växten som sådan inte är narkotikaklassificerad"
Även om det varit lagligt att inneha CBD-budsen för dekorativt och aromatiskt bruk har T.G., när han avskilde två av CBD-budsen i syfte att göra te, avdelat ämnet i en dos färdig för konsumtion. Vätskan han bryggt har dessutom utgjort en blandning i vilket det psykotropa ämnet ingår. T.G:s hantering av växtmaterialet har därmed utgjort beredning i psykotropkonventionens mening. Den vätska som T.G. har intagit i form av te gjort på CBD-buds har således utgjort narkotika. "
Källa:
https://lagen.nu/dom/rh/2021:29
Att man kan bli gripen av polis och drogtestad även om det handlar om CBD-buds är väl allmänt känt skulle jag gissa, men att man faktiskt riskerar att inte blir friad även fast det handlar om helt lagliga CBD-buds, ja det var en nyhet för mig. Man jämställer det med "beredning".
Den enda möjlighet jag ser till att ovanstående inte stämmer längre är väl en friande HD-dom möjligen, men det har jag inte hittat.
Var ovanstående redan känt av er?
Vet ni andra fall där man gått fri även efter att ha rökt/gjort thé på CBD buds?