2022-07-02, 09:25
Medlem
Dvargvarmes avatar
Ni får ursäkta om detta är att sparka in en öppen dörr, men jag är lite ny in i detta. Tyckte detta var så viktigt och relativt aktuellt att det förtjänar en ny tråd. Stämmer det kan det ju kanske rädda någon från obehagligheter. Om inte får ni väl sätta dumstrut på mig och radera tråden.

Såvitt jag förstått det är CBD Buds helt lagliga att beställa och inneha i dagsläget. Men vad är det värt om det ändå är brottsligt att röka dina buds, alternativt göra thé på dem? Tycker nedanstående domslut tydligt visa att så är fallet.

Ur domen som jag länkar nedan:

"Som tillägg kan anföras att Högsta domstolen i rättsfallet NJA 2019 s. 531 bl.a. uttalat att när växtdelar som innehåller narkotikaklassificerade ämnen har pulvriserats och avdelats i doser blir materialet att bedöma som narkotika även om växten som sådan inte är narkotikaklassificerad"

Även om det varit lagligt att inneha CBD-budsen för dekorativt och aromatiskt bruk har T.G., när han avskilde två av CBD-budsen i syfte att göra te, avdelat ämnet i en dos färdig för konsumtion. Vätskan han bryggt har dessutom utgjort en blandning i vilket det psykotropa ämnet ingår. T.G:s hantering av växtmaterialet har därmed utgjort beredning i psykotropkonventionens mening. Den vätska som T.G. har intagit i form av te gjort på CBD-buds har således utgjort narkotika. "

Källa: https://lagen.nu/dom/rh/2021:29

Att man kan bli gripen av polis och drogtestad även om det handlar om CBD-buds är väl allmänt känt skulle jag gissa, men att man faktiskt riskerar att inte blir friad även fast det handlar om helt lagliga CBD-buds, ja det var en nyhet för mig. Man jämställer det med "beredning".

Den enda möjlighet jag ser till att ovanstående inte stämmer längre är väl en friande HD-dom möjligen, men det har jag inte hittat.

Var ovanstående redan känt av er?
Vet ni andra fall där man gått fri även efter att ha rökt/gjort thé på CBD buds?
Senast redigerad av Dvargvarme 2022-07-02 kl. 09:27.
Citera
2022-07-02, 09:49
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Ja, detta är ju väldigt märkligt!

Skulle vara kul om någon hade svar
Citera
2022-07-02, 10:00
Medlem
Finns ju THC-fria buds, kanske räcker att köpa sådana en gång, spara förpackningen och sedan dra upp den och säga "det står ju att det ska vara THC-fritt, jag fattar ingenting mista offisa.." :P

Och ja, visste detta, det har några år på nacken.
Citera
2022-07-02, 10:43
Medlem
Dvargvarmes avatar
Den springande punkten här är ordet "beredning". Jag har också vetat länge att det är olagligt att utvinna tex THC-olja ur CBD-buds, att detta ses som beredning.

Thé kan man väl kanske kalla för en beredning, men joint mera tveksamt??

Att det är okej att även "använda" CBD buds är uppgifter man kan hitta tex på juridiska sidan Lawline:

"Består knopparna av industrihampa med mindre än 0,2% THC är de alltså lagligt att köpa och använda dem. Detta förutsätter att användandet inte innebär att du extraherar THC och skapar en narkotikaklassad beredning eller odlar hampaväxterna."

Källa: https://lawline.se/answers/ar-cannabisknoppar-lagliga-1

Lawline har tydligt skrivit att "användning" är laglig så länge man inte gör "en beredning".

Vilka sätt att "använda" skulle då återstå om både röka i joint och göra thé är att se som "beredning?

Röka i pipa kanske? Eller svälja hel! Your choice!
Citera
2022-07-02, 10:59
Medlem
Blir till att beta direkt från plantan då kanske, som all annan boskap.

Utan händer och tänder givetvis, så inte man av misstag bereder sig problem med lagens långa finger.
Citera
2022-07-02, 11:26
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Blir till att beta direkt från plantan då kanske, som all annan boskap.

Utan händer och tänder givetvis, så inte man av misstag bereder sig problem med lagens långa finger.

Exakt! "du tuggade din knarkoman!!" Det är en beredning du har i munnen!!! GAPA!! Du är gripen!!

Skämt åsido, man vill täppa till alla hål i den läckande ballong som Sveriges ålderdomliga narkotikapolitik är.

Om allt jag skrivit tidigare i tråden visar sig vara fel, så är lagstiftningen ändå hack i häl på CBD buds och liknande.
Undantaget för godkänd industrihampa med mindre än 0,2% THC ska enbart gälla för:

"hampa som
hanteras för industriellt ändamål,
varmed avses produktion av fibrer
och frön"

https://www.regeringen.se/rattsliga-.../11/ds-202134/
Citera
2022-07-02, 16:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Ni får ursäkta om detta är att sparka in en öppen dörr, men jag är lite ny in i detta. Tyckte detta var så viktigt och relativt aktuellt att det förtjänar en ny tråd. Stämmer det kan det ju kanske rädda någon från obehagligheter. Om inte får ni väl sätta dumstrut på mig och radera tråden.

Såvitt jag förstått det är CBD Buds helt lagliga att beställa och inneha i dagsläget. Men vad är det värt om det ändå är brottsligt att röka dina buds, alternativt göra thé på dem? Tycker nedanstående domslut tydligt visa att så är fallet.

Ur domen som jag länkar nedan:

"Som tillägg kan anföras att Högsta domstolen i rättsfallet NJA 2019 s. 531 bl.a. uttalat att när växtdelar som innehåller narkotikaklassificerade ämnen har pulvriserats och avdelats i doser blir materialet att bedöma som narkotika även om växten som sådan inte är narkotikaklassificerad"

Även om det varit lagligt att inneha CBD-budsen för dekorativt och aromatiskt bruk har T.G., när han avskilde två av CBD-budsen i syfte att göra te, avdelat ämnet i en dos färdig för konsumtion. Vätskan han bryggt har dessutom utgjort en blandning i vilket det psykotropa ämnet ingår. T.G:s hantering av växtmaterialet har därmed utgjort beredning i psykotropkonventionens mening. Den vätska som T.G. har intagit i form av te gjort på CBD-buds har således utgjort narkotika. "

Källa: https://lagen.nu/dom/rh/2021:29

Att man kan bli gripen av polis och drogtestad även om det handlar om CBD-buds är väl allmänt känt skulle jag gissa, men att man faktiskt riskerar att inte blir friad även fast det handlar om helt lagliga CBD-buds, ja det var en nyhet för mig. Man jämställer det med "beredning".

Den enda möjlighet jag ser till att ovanstående inte stämmer längre är väl en friande HD-dom möjligen, men det har jag inte hittat.

Var ovanstående redan känt av er?
Vet ni andra fall där man gått fri även efter att ha rökt/gjort thé på CBD buds?

Du är fri att röka CBD-buds och göra te på dom om du vill och det är lagligt. Problemet uppstår snarare om du kvällen innan rökte buds med THC och därför lämnad positivt på blodprov. Det funkar alltså inte att skylla ifrån sig, speciellt inte på en produkt som enligt lag tillåts innehålla det olagliga ämnet även om i en liten mängd.
Citera
2022-07-02, 22:46
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du är fri att röka CBD-buds och göra te på dom om du vill och det är lagligt. Problemet uppstår snarare om du kvällen innan rökte buds med THC och därför lämnad positivt på blodprov. Det funkar alltså inte att skylla ifrån sig, speciellt inte på en produkt som enligt lag tillåts innehålla det olagliga ämnet även om i en liten mängd.

Men det du påstår nu går ju tvärt mot vad domen säger.

"när växtdelar som innehåller narkotikaklassificerade ämnen har pulvriserats och avdelats i doser blir materialet att bedöma som narkotika även om växten som sådan inte är narkotikaklassificerad".

Skulle helst se att du har rätt förstås, men vad grundar du ditt påstående på om att det skulle vara lagligt att använda CBD buds?
Citera
2022-07-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Men det du påstår nu går ju tvärt mot vad domen säger.

"när växtdelar som innehåller narkotikaklassificerade ämnen har pulvriserats och avdelats i doser blir materialet att bedöma som narkotika även om växten som sådan inte är narkotikaklassificerad".

Skulle helst se att du har rätt förstås, men vad grundar du ditt påstående på om att det skulle vara lagligt att använda CBD buds?

Enligt Nordic med can och Naturexpressen är det helt lagligt / enligt reglerna att använda, man får se till att spara kvittot antar jag.

Plus att ifall man blir testad så måste man komma ihåg att kräva att dom testar så man ser exakta halter av cannabinoider och inte bara positivt eller negativt.

Såg att båda hänvisar till livsmedelsverket och att buds inte räknas som ”nya livsmedel”

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in