Är själv Turk och undviker nog OPs fråga då jag tänker inte locka bait-frågor.
Jag har knappt stött på Turkar i Sverige om jag ska vara ärlig. Förutom kurder ifrån östra regioner så finns Konya-Kulu Turkar, men majoriteten av dessa jag stött på är tydligen Kurder. Många kommer också ifrån Mardin och Sydöstra delen men dessa visar sig alltid vara assyrier/kaldeiska folk. Majoriten kan Turkiska och vissa ser sig som rakt av Turkar, framförallt om de kommer ifrån Norra syrien och Urfa delen även om de inte har någon Turkisk släkt över huvudtaget. Jag har haft flera scenarion där vissa identifierar sig som Turk så länge man inte är nära dem, då blir de plötsligt assyrier/kurder etc.
De enda faktiska Turkar jag faktiskt stött på är Bulgar-Turkar som flydde ifrån 1989 deporteringen till Sverige, samt några högutbildade i Stockholmsområdet som ofta är här pga jobb eller studier. Jag skulle säga att dessa Turkar inte interagerar i allmänhet med resterande "Turkar" i Sverige. Dock finns det säkert om man letar, det är bara min uppfattning att majoriteten av "Turkar" i Sverige är minoriteter.
Generellt sett så blev jag rätt så chockad när jag såg utrikesrösterna ifrån Sverige i Turkiska valen. Det ser betydligt värre ut än hur Tysk-Turkar röstar, och de är rakt av hatade i Turkiet. Länk nedanför, är helt HDP och AKP dominerat.
https://i.imgur.com/MWxTdtY.png