Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det där är en riktigt dålig ursäkt att köra dieselbil. En elbil tjänar in sitt klimatavtryck på bara 18 månader i snitt jämfört med en fossilbil.

Det där är bullshit, och det vet du också. Har en elbil själv i familjen, men det tar bra mycket längre tid att tjäna in "klimatavtrycket", speciellt när elen kommer ifrån brunkol och oljeeldade kraftverk. Hade vi haft kvar lite mer kärnkraft hade det varit en annan sak, men det var ju för bra, både billigt, stabilt och miljövänligt. Så kan vi INTE ha det!
Citera
2022-07-05, 22:40
Medlem
Sesuss avatar
-
Extremt ignorant att vara svensk i Sverige och tro att man kan påverka klimatet genom uppoffringar.
Citera
2022-07-05, 23:48
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Det där är en riktigt dålig ursäkt att köra dieselbil. En elbil tjänar in sitt klimatavtryck på bara 18 månader i snitt jämfört med en fossilbil.

I snitt. Det beror ju på hur mycket man kör, som sagt. Jag tror att jag ligger på max 7-800 mil om året sedan jag började jobba hemifrån för några år sedan. Med en bil som är tio år gammal och har rullat 25'000mil så är jag koldioxidneutral så länge bilen står stilla medan en nyproducerad elbil/hybrid med 1 ton stål och några hundra kilo krigsmineraler, transporterade kors och tvärs över jorden och sen laddad eller tankad med antingen smutsig el eller fossilbränsle är ett miljösvin hela tiden, i många år. Men MP-idioten som kör den har rent samvete åtminstone...
Citera
2022-07-06, 07:31
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Det är du som är kärnkraftshjärntvättad. Det finns teknik för att återvinna det mesta av bladen, det finns lösningar på detta. Jo, jag vet att man har grävt ned blad och det är givetvis inte bra. Men fortfarande, inga utsläpp av växthusgaser. Vattenkraft har miljöproblem precis som alla energislag, det finns inga energislag som inte påverkar miljön. Men fortfarande, inga utsläpp. Solenergi kan man med fördel bygga på tak vilket gör att det inte tar någon ny yta i anspråk och man kan även kombinera solceller med odling. Solenergi är världens absolut billigaste energikälla idag. Så du har tvärfel i den frågan. Det finns ingen teknik idag som gör att vi kan återvinna det radioaktiva avfallet ifrån kärnkraften. Det är en teknik man hoppas på i en avlägsen framtid, vilket gör ditt argument helt värdelöst. Det finns fördelar med kärnkraften, helt klart, men det drivs av ändliga resurser och slutförvaringen av radioaktiva ämnen är fortfarande inte löst.

Snälla... Var i vårt samhälle har man kunnat bli "kärnkraftshjärntvättad" senaste decennierna? Är du på riktigt?

Solkraft billigaste energikällan? Kan du ge en källa på det? Du förstår att solkraft har subventionerats något fruktansvärt som gör det billigare ut till kund men att producera den är svindyrt jämfört med kärnkraft.

Man behöver egentligen inte argumentera längre än att påminna om i vintras, där det inte blåser och solen skiner knappt.

Nej tacka vet jag energikällan kärnkraft som kan producera maximalt alla timmar alla dagar året om 😊 samt göra det på en landareal som är en piss i mississippi jämfört med sol eller vindkraft.
Citera
2022-07-06, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Extremt ignorant att vara svensk i Sverige och tro att man kan påverka klimatet genom uppoffringar.

Nej vi kan bara påverka den miljö vi lever i genom "noll" utsläpp.

En elbil är bra för miljön, kanske inte lika bra för klimatet om man är beroende av att ladda med kolkraft.

I Norra Sverige är elbilen ett utmärkt val eftersom vi kan ladda genom vatten, vind och solkraft.

I Tyskland laddar man oftast med hjälp av kolkraft och då försvinner nyttan med elbilen även om den ger noll utsläpp där man kör.

Elbilar är bra för närmiljön då vi slipper andas in avgaser.
Elbilar kan nog på lång sikt minska cancerfallen.
Citera
2022-07-06, 15:13
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Nej vi kan bara påverka den miljö vi lever i genom "noll" utsläpp.

En elbil är bra för miljön, kanske inte lika bra för klimatet om man är beroende av att ladda med kolkraft.

I Norra Sverige är elbilen ett utmärkt val eftersom vi kan ladda genom vatten, vind och solkraft.

I Tyskland laddar man oftast med hjälp av kolkraft och då försvinner nyttan med elbilen även om den ger noll utsläpp där man kör.

Elbilar är bra för närmiljön då vi slipper andas in avgaser.
Elbilar kan nog på lång sikt minska cancerfallen.
-
Lol.
Sjukt naivt och Ignorant.
Hoppas att du är ett barn. Du borde resa lite mer. Börja med Indien.
Citera
2022-07-13, 07:28
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hur många procent urskog var det nu igen, jag har inte uppfattat det riktigt...

För övrigt så är det helt ute och cyklar, träd som träd.
Varför uttalar du dig i ämnen som du bevisligen inte kan något om överhuvudtaget? Det är en oerhört skillnad mellan ett planterat monoträd och ett naturligt träd biologiskt. Skillnaden är enorm. Sluta skiv om saker du inte vet ett skit om. Du skämmer bara ut dig.
Citera
2022-07-13, 07:31
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
I snitt. Det beror ju på hur mycket man kör, som sagt. Jag tror att jag ligger på max 7-800 mil om året sedan jag började jobba hemifrån för några år sedan. Med en bil som är tio år gammal och har rullat 25'000mil så är jag koldioxidneutral så länge bilen står stilla medan en nyproducerad elbil/hybrid med 1 ton stål och några hundra kilo krigsmineraler, transporterade kors och tvärs över jorden och sen laddad eller tankad med antingen smutsig el eller fossilbränsle är ett miljösvin hela tiden, i många år. Men MP-idioten som kör den har rent samvete åtminstone...
Även så, det tar fortfarande inte mer än några år för dig även när du kör så lite.
Citera
2022-07-13, 07:33
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det där är bullshit, och det vet du också. Har en elbil själv i familjen, men det tar bra mycket längre tid att tjäna in "klimatavtrycket", speciellt när elen kommer ifrån brunkol och oljeeldade kraftverk. Hade vi haft kvar lite mer kärnkraft hade det varit en annan sak, men det var ju för bra, både billigt, stabilt och miljövänligt. Så kan vi INTE ha det!
Vi har fossilfri el I Sverige. Så det är ju rent nonsens det du skriver. Vi exporterar mycket mer grön el än vad vi använder.
Citera
2022-07-13, 07:49
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Om "klimatförändringen" eg. växthuseffekten, eg. global "uppvärmning" eller vilken ny titel agenda må ha tagit, med alla dess "konsekvenser", som höjda temperaturer, höjda havsnivåer och kaotiskt väder etc etc, verkligen inte är något mer än ett hjärnspöke med vilket "ledarna" skall kuva och svälta massorna enligt devisen skrivna på Georgia Guide Stones - så att fetto Klaus Schwab och tönten Bill Gates och resten av deras kast ska få ha stränderna i fred, varför äger de och samtliga av deras gelikar strandvillor i deras respektive länder och andra? Varför föregår de aldrig med gott exempel när det gäller att hålla igen? Prins Charles flyger helikopter kors och tvärs för att slippa trafiken, Leonardo DiFagio bränner lika mycket bränsle som ett mindre afrikanskt land när han flyger runt för att ge tal på "klimatkonferenser". Etc etc etc. Inget av detta hade behövts för att få mig att ta dessa clowner seriöst, det enda de hade behövt göra är att banta ner allt onödigt och förespråka det för andra, men gör någon av dem det? Nej, de lever i extrem överkflöd och vill kräva av alla som har betydligt mindre att dra åt svångremmen, är det så man agerar när man ängsligt räds "planetens undergång"?

Hahaha. Ja ni. Nej, jag köper det inte.
Citera
2022-07-13, 09:38
Medlem
Citat:
Varför uttalar du dig i ämnen som du bevisligen inte kan något om överhuvudtaget? Det är en oerhört skillnad mellan ett planterat monoträd och ett naturligt träd biologiskt. Skillnaden är enorm. Sluta skiv om saker du inte vet ett skit om. Du skämmer bara ut dig.

Och du begriper fortfarande inte vad vi pratar om, på ämnet skämma ut sig....
Citera
2022-07-13, 09:42
Medlem
Citat:
Vi har fossilfri el I Sverige. Så det är ju rent nonsens det du skriver. Vi exporterar mycket mer grön el än vad vi använder.

Det är därför de måste starta oljekraftverket i tid och otid...

Och så har vi tillverkningsprocessen av batterier att ta hänsyn till också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in