Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-02, 06:09
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Tack för klargörandet. Någon uppoffring från min sida kommer inte heller rädda klimatet. Knappt mätbart. Därför gör jag ingen uppoffring heller.
Du kan göra det för att det känns bättre. För din egen skull. Det behöver inte ens vara något negativt utan tvärtom. Elbil är exempelvis otroligt kul att köra och bränslet är billigt.
Citera
2022-07-02, 06:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är dom säkert, jag säger inte emot. Vad har det med naturkatastroferna du räknade upp att göra? Ska du göra kopplingen att varmare klimat leder till ökning av alla möjliga naturkatastrofer så får du backa upp det med data. Spådomar duger inte.
Vad det har med saken att göra? är du på riktigt? Ökande temperaturer leder till missväxt, torka, extremvärme, orkaner, skogsbränder, missväxt och så vidare. Detta ser vi redan idag och det kommer att bli oerhört mycket värre.
Citera
2022-07-02, 06:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
1,4 promille, det är vår andel av de globala utsläppen. 1,4 promille.
Jaha.. och?
Citera
2022-07-02, 06:23
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Vad det har med saken att göra? är du på riktigt? Ökande temperaturer leder till missväxt, torka, extremvärme, orkaner, skogsbränder, missväxt och så vidare. Detta ser vi redan idag och det kommer att bli oerhört mycket värre.

Och ändå så har skördarnas storlek ökat genom åren. Antalet ton per odlad hektar ökar trots allt snack om ”missväxt, torka, extremvärme, orkaner, skogsbränder, missväxt och så vidare”…

https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2018/08/01/skord-av-spannmal-1913-2017/
Citera
2022-07-02, 06:27
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Och ändå så har skördarnas storlek ökat genom åren. Antalet ton per odlad hektar ökar trots allt snack om ”missväxt, torka, extremvärme, orkaner, skogsbränder, missväxt och så vidare”…

https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2018/08/01/skord-av-spannmal-1913-2017/
Ja, men det är en konstgjord tillväxt med konstgödsel, konstbevattning och ogräsgifter. Det är inte en hållbar tillväxt. Vattnet kommer att ta slut, marken kommer att sakna all biologisk mångfald och naturlig näring. Djuren försvinner, insekter som pollinerar växterna försvinner. Grundvattnet försvinner.
Citera
2022-07-02, 06:30
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ja, men det är en konstgjord tillväxt med konstgödsel, konstbevattning och ogräsgifter. Det är inte en hållbar tillväxt. Vattnet kommer att ta slut, marken kommer att sakna all biologisk mångfald och naturlig näring.

Då är det bäst att vi avlivar alla vegetarianer också. Deras kosthållning är inte hållbar. Och det är ju bra för klimatet om de dör, så att de slutar släppa ut koldioxid.
Citera
2022-07-02, 06:40
Avslutad
Citat:
Du kan göra det för att det känns bättre. För din egen skull. Det behöver inte ens vara något negativt utan tvärtom.

Det som känns bäst för mig är allt som retar en miljömupp.
Alltså slänger jag precis allt i samma påse, precis alla sopor i samma container på sopstationen, sitter med bilen i gång för att ACn ska gå medan frugan går in och handlar, kör V8 och bensinhusbil hela sommaren, låter vattenspridaren gå dygnet runt för fin gräsmatta osv.

Att allt som är bekvämt för mig också stör miljömongona är en sån härlig kombo att jag knappt kan förklara min njutning i ord.
Citera
2022-07-02, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Tar det på allvar, men jag känner att det ligger på staten och mindre på den enskilde individen. Exempelvis att de som producerar mat väljer att göra det klimatsmart och tänker till på hur du fraktar och packat maten. Det var bara ett exempel.

Men jag och sambon är mer noggrann med att inte slänga mat, vi tänker till när vi handlar. Vi har tyvärr inte råd att köpa allt ekologiskt. Vi är även köttälskare. Men vi har börjat med en dag o veckan äter vi vegetariskt.

Vi avstår även från att köpa plastpåsar i överflöd. Vi använder endast plastpåsar till soppåsar. Då tänker vi även till att påsen ska vara helt full innan vi slänger den. All kartong hamnar i en papperspåse som vi återvinner. Vilket ger mer plats i soppåsen av plast.

Vi återvinner glasflaskor och pantar allt som går. Men egentligen gör vi det främst för att spara pengar, men det har en liten positiv inverkan på miljön.

Lika så med bilen, kan den stå får den stå. Vi undviker onödiga körningar. Men vi åker inte heller mer kommunalt. Men vi planerar våra svängar så vi inte behöver ta bilen i onödan.

Detta är väl något normala människor i Sverige gjort långt före klimathysterin?

Eller kom du på nu att du skall sopsortera?
Citera
2022-07-02, 06:51
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Har en hederlig gammal kombipanna i kåken, ska elda med lite riktigt goa grejer enbart till din ära din mögliga jävel. Tänk på det. Hade du inte muppat dig här hade det inte rykt ut rena Teckomatorp Greatest Hits ur min skorsten till hösten!!!
Det är ju bara att läsa ditt urkorkade inlägg så förstår man att du inte har en intelligens nog att ens att klara årskurs fem i grundskolan.
Citera
2022-07-02, 06:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ser att det inte är nån mening att diskutera med dig då du är extremist. Man brukar visa upp källor då man gör kopplingar och påståenden. Det finns ingen vetenskaplig data som visar att de extremfenomen du nämner skulle öka.
Citera
2022-07-02, 07:06
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Var tar vattnet vägen? Hur försvinner det?
Man pumpar upp vatten ur reservoarer under mark när det inte regnar tillräckligt och sprider det över markerna man odlar. Så kallad konstbevattning. Vattnet försvinner i form av vattenånger upp i atmosfären och regnar sedan ned på andra platser på jorden, exempelvis över hav. Det innebär att vattnet ständigt minskar i reservoarerna och att det till slut tar slut i det området.
Citera
2022-07-02, 07:07
Medlem
MrsEjPKs avatar
Inget tills länder som tex Kina och Indien börjar göra något.Om Greta Thunberg vore seriös skulle hon dra dit och predika.
Det är en idioti att hålla på i lilla Sverige och dessutom plåga landsbygd med sjuka bensin priser och all jävla bullshit.
Om miljömänniskor vore seriösa på riktigt skulle dom rikta in sig på länder där det är mest utsläpp.
Senast redigerad av MrsEjPK 2022-07-02 kl. 07:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in