Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2022-07-01, 15:51
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfrid
Man kan ju teoretiskt oskadliggöra andra konkurrenter.

Helt klart kan man göra det 🤣

Eller råka ta en av deras stora påsar dom samlat ihop.
Citera
2022-07-01, 16:54
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Googla på burk-Curt /Skellefteå.

Gissar dock att han inte började med noll kr på fickan men jag har inte läst så noga heller.

Han ägde ett hus utan värme, käkade Kattmat typ, samtidigt som han hade, ca 12miljoner i tillgångar.

Så plocka burkar, leva snålt och investera klokt, låt det växa och sen är du framme.

Burk-Curt ärvde pengar och fastigheter. Investerade i guld och aktier. Hans 12 miljoner hade väldigt lite med hans pantande att göra. På sin höjd täckte det hans månadskostnader.
Citera
2022-07-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
På sommaren funkar det ganska bra, men det räcker inte till hyra o räkningar.

När jag jobba på parkförvaltningen så körde jag min runda var morgon, där jag plocka skräp och tömde soptunnor. På sommaren blev det 100-150kr om dagen, så 3-4000kr i månaden.
På vintern blev det nog bara 30-40 spänn om dagen.

Ja det blir en hel del. Har också jobbat med det men har chefsposition nu så blir svårt att göra det hehe. Men när jag körde min runda under sommarsäsongen drog jag i snitt in ca 1000 kr i veckan. Om det var något evenemang kunde det bli 500 kr till på det.
Citera
2022-07-01, 17:28
Medlem
godboys avatar
Det känns som att det är osannolikt att det skulle fungera att försörja sig på det. Det är ju vanligen rätt bra konkurrens om burkarna och flaskorna. Ziggisar finns ju i varenda håla och de är ju ständigt på jakt.
Citera
2022-07-01, 22:44
Bannlyst
Ja, om du pantar en jävla massa i kombination med låga omkostnader så kan du ”överleva” på det, frågan är om det är möjligt att ”leva” på det, svårt och se att det bli över till en bostadsrätt och något ränteväxande pensionssparande.

Skulle jag gissa så kanske jag pantar för 40kr i månaden, beror såklart på, det blir lite mer pant i värmen när det är fint att läska sig med läskeblask, men runt 40kr är standard, 50-60 är väl i överkant pga väder och besök m.m.
Citera
2022-07-01, 23:28
Medlem
Efter att en rom försökte få mig att ge honom pengar, frågade jag av nyfikenhet hur mycket han tjänar på att samla burkar. Varpå han svarade att han samlar runt 50 st per dag i genomsnitt, och lite mer på helgen kanske.

Naturligtvis kan man inte lita på dem; vem vet vilka av deras ord som är sanna eller falska.
Citera
2022-07-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Japp, burk-curt var god för 12 mille när han dog. Så visst går det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRxxx1/burk-curt-dog-som-miljonar

Fyfan vad sorgligt.. inte miljonerna förstås utan den hårda barndomen följt utav kollapsen och den nya livsstilen. Ett praktexempel på att mest pengar när man dör inte vinner.
Citera
2022-07-02, 18:05
Medlem
Är väll möjligt men rent energinässigt så tar det nog jäkligt mycket utav en och blir ju genast mer lönsamt att bara erbjuda städtjänster eller liknande till folk.

Sen vad hat du nu har du ett avbetalt boende etc? Allt detta drar ju ner dina fasta kostnader.

Men bor du i en hyresrätt och vill kunna köra bil så blir ju hela projektet mycket svårare.

Kan ta nig som ex jag bor i en liten brf lägenhet utan lån så min boendekostnad är minimal så om jag drar ner och lever snålt en månad så kan jag gå runt på 5k jämfört med om man bor i en bostad med lån eller hög hyra då är bara boendekostnader ligga hög som min totala kostnad.
Citera
2022-07-02, 20:48
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Leta pantburkar lär nog vara bland det sämsta jobben man kan skaffa, sett till timlön.

Jo, men det är ett jobb som är lätt att få! Man behöver inte förnedra sig genom att söka 1000 jobb som man inte får…

Jag har börjat öva lite på pantsamlande inför pensionen nu. Om jag lägger två timmar efter jobbet så får jag i genomsnitt ihop 50 kr/dag. Det är i och för sig på sommaren. Vintern måste vara betydligt sämre ifall man inte länsar återvinningsstationer.
Citera
2022-07-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Japp, burk-curt var god för 12 mille när han dog. Så visst går det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRxxx1/burk-curt-dog-som-miljonar

Curt var helt klart en legend i min hemstad. Minns honom väl från gymnasieåren i schtaaan (Skellefteå).

Finns även en bok om honom: https://www.bokus.com/bok/9788726580785/burk-curt-samlaren-som-blev-miljonar/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in