2006-06-28, 01:49
Medlem
Vad är mest beroendeframkallande, heroin eller nikotin? Måste bara få veta!
Citera
2006-06-28, 05:56
Medlem
weazs avatar
Rätt säker på att heroin ger snabbare beroende, Jag snusade och rökte i flera månader innan jag blev beroende.. var för runt 3-4 års sen
Citera
2006-06-28, 06:19
Bannlyst
Fysiskt? Beror på hur man ser det. Det är ca. 1mg nikotin per cigarett och ca. 10-20mg heroin per "hit" (beroende på hur stor tolerans man har med mera, har säkert fel på siffrorna). Om vi då ponerar att heroinisten tar en "hit" per dag och nikotinisten röker 10-20 (så vi har jämn vikt så att säga) cigaretter per dag ligger det nog rätt lika till tror jag. Sen om man ser till psykiskt beroende slår nog heroin nikotin rätt jävla lätt.
Citera
2006-06-28, 14:35
Bannlyst
Lär inte heroin vara något mer psykiskt beroendeframkallande?

Psykiska bidrar ju till det fysiska i slutändan
Citera
2006-06-28, 14:43
Medlem
Självklart är heroin mer psykiskt beroendeframkallande, nikotin ruset är ju inte mycket att ha. Och det är väl inte helt lätt att hålla isär det fysiska och psykiska heller.
Citera
2006-06-28, 14:50
Medlem
Nemesis1s avatar
Att vissa har svårare att sluta röka/snusa än att horsa beror helt enkelt på att de inte är lika motiverade... De slutar med H för att det är så dyrt och olagligt, men man får ju fortfarande använda tobak på rehab, så det har de ju ingen större orsak att sluta med... Men då folk har något som driver dem att sluta röka, t.ex. graviditet, brukar de ju lyckas ganska bra...

Annars så är det klart att heroin är mer fysiskt och psykiskt beroendeframkllande... Man får inte kramper och rännskita av att sluta röka, och ett nikotinrus får en inte heller att glömma alla problem i världen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in