• 1
  • 2
2022-06-28, 13:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För att en artificiell livmorder skall kunna tillverka barn så måste man ju fortfarande ha kvinnans ägg. En ensam spermie gör ju inga barn.
Fast en kvinna har 10 000 ägg eller något. Tror gemene kvinna hade sålt 1000 får en Thailandsresa...
Kanske hade räckt att erbjuda ett tatuering.
Citera
2022-06-28, 13:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är faktiskt precis tvärt om. Det är redan idag möjligt att använda stamceller och skapa artificiella spermier ur dem.* Det finns förstås etiska anledningar som hindrar oss från att testa det på människor än. Men rent teknologiskt finns det inga egentliga hinder. Artificiella livmödrar, däremot, kommer dröja länge.

* Rat pups born from sperm artificially produced from stem cells

Den retoriska frågan:

Vad skall det vara bra för?
Det finns män med spermier och kvinnor med ägg och livmoder.
Låter som en lösning på ett problem som inte existerar.
Citera
2022-06-28, 14:01
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Men ägg går att tillverka?

Rackarns, där sade du nåt.
Citera
2022-06-28, 14:06
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den retoriska frågan:

För att kolonisera andra planeter låter det ju helt klart som en fördel, då behöver man inte skicka lika många människor för att undvika inavel osv.

För övrigt kommer varesig män eller kvinnor bli obsolete så länge vi människor är jordens "härskare".
Citera
2022-06-28, 14:34
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Det är en lösning på ett problem som inte finns för en frisk kvinna. Det skulle dessutom kosta mer energi och pengar även det var en möjlighet. Det finns helt enkelt ingen samhällsvinst i metoden. Så nej.

Som det ser ut nu så förökar sig kvinnor mest i kvinnofientliga länder. Dvs de blir tvingade av män att föda barn.
Om det gick att skapa en livmoder så att män kunde skapa barn på egen hand så skulle det kunna sätta stopp för kvinnligt slaveri.
Citera
2022-06-28, 15:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Den retoriska frågan:

Ptja, säg att du har en man som blivit av med pungen på något sätt. Olyckshändelse, testikelcancer, vad vet jag? Då skulle han säkert uppskatta att kunna få egna barn. När väl teknologin är på plats skulle vi alltså kunna ta hudceller från honom, göra stamceller av dem, och sen skapa artificiella spermier. Via provrörsbefruktning kan han till slut få barn som genetiskt sett vore precis lika mycket hans egna som om han skaffat dem på naturlig väg. Jag håller däremot helt med om att giltiga användningsområden av det här slaget är ganska ovanliga. De allra flesta män har ju pungen kvar, liksom.

Min poäng var mer att, från det perspektiv av reproduktionsteknologisk utveckling som trådstartaren utgår ifrån, så blir den biologiska mannen ”obsolet” långt innan kvinnan blir det.
Citera
2022-06-28, 16:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ptja, säg att du har en man som blivit av med pungen på något sätt. Olyckshändelse, testikelcancer, vad vet jag? Då skulle han säkert uppskatta att kunna få egna barn. När väl teknologin är på plats skulle vi alltså kunna ta hudceller från honom, göra stamceller av dem, och sen skapa artificiella spermier. Via provrörsbefruktning kan han till slut få barn som genetiskt sett vore precis lika mycket hans egna som om han skaffat dem på naturlig väg. Jag håller däremot helt med om att giltiga användningsområden av det här slaget är ganska ovanliga. De allra flesta män har ju pungen kvar, liksom.

Min poäng var mer att, från det perspektiv av reproduktionsteknologisk utveckling som trådstartaren utgår ifrån, så blir den biologiska mannen ”obsolet” långt innan kvinnan blir det.

Handlar nog om livsåskådning.
Personligen hade jag nog accepterat ödet istället inför ett sådant hypotetiskt scenario som du beskriver.
Citera
2022-06-28, 18:19
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Nu när abortfrågan är på tapeten igen så kom tanken på vad en artificiell livmoder skulle innebära för kvinnor egentligen?
Vad kommer kvinnor kunna erbjuda män som en man inte kan göra bättre? Och kanske viktigast av allt kommer män vara de ända som kommer kunna föra sina gener vidare?

Sex är en sak, men med mer avancerad vr teknik och robotar kommer njutning verkligen vara ett problem för oss i framtiden?

Vad tror ni kommer kvinnor bli obsoleta i framtiden?

Rätt osannolikt att män skaffar barn på egen hand med en robot, uppfostrar dem som ensamstående pappor? Eller? Enligt statistiken klarar sig ensamma kvinnor bättre än ensamma män.
Men det här kan nog leda till nåt bra: surrogatmammor kommer inte "behövas" längre. Kvinnor som inte vill genomgå graviditet och förlossning kan stoppa in lite ägg och spermier i en artificiell livmoder.
Vinnarna på det här är kvinnorna i första hand tror jag.
Citera
2022-07-06, 00:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad är för mening med en artificiell livmoder ?

Det finns riktiga.....

Kvinnor klarar sig dessutom bättre när det blir strömavbrott.
Företag som erbjuder artificiella livmödrar lär ju investera i reservkraft precis som alla sjukhus.
Håller dock med om att nyttan med detta är extremt låg.
Citera
2022-07-06, 00:21
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Vad kommer kvinnor kunna erbjuda män som en man inte kan göra bättre?

Kärlek. Med allt det innebär, inte bara sex. Eller tänker du att alla män kommer bli gay när de inte behöver en kvinna för att få barn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in