2025-05-30, 09:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Rysk potatis
100 rubel per kg i snitt i Ryssland.
Fr 80-160 rubel per kg, på olika håll.
År 2023: 30 rubel per kg.

Mat finns i affärerna.
Men ryssarna har inte de pengar de skulle behöva för att handla, p g a de skyhöga priserna.

Detta leder till att bönderna lägger ner sin verksamhet.
Och som alla vet. Det du sår i dag, skördar du imorgon.
Men den som inget sår, kommer inget skörda.
Citera
2025-05-30, 12:55
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Rysk potatis
100 rubel per kg i snitt i Ryssland.
Fr 80-160 rubel per kg, på olika håll.
År 2023: 30 rubel per kg.

Mat finns i affärerna.
Men ryssarna har inte de pengar de skulle behöva för att handla, p g a de skyhöga priserna.

Detta leder till att bönderna lägger ner sin verksamhet.
Och som alla vet. Det du sår i dag, skördar du imorgon.
Men den som inget sår, kommer inget skörda.
Man undrar om befolkningen inser att detta beror på Putins idiotiska invasion av Ukraina?
Citera
2025-05-30, 13:29
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Man undrar om befolkningen inser att detta beror på Putins idiotiska invasion av Ukraina?
Tveksamt
Citera
2025-05-30, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Apropå fonder.
Läste två siffror om Rysslands välfärds fond.
2022 innan kriget var den på 8,4 miljarder. Dollar utgår jag ifrån.
Nu idag har den sjunkit till 3,3 miljarder dollar. Som jag förstår det, är återstoden till största delen sådant som inte snabbt kan omsättas i kontanter.

Ett nätt litet tapp på 5,1 miljarder dollar under 3 år och 3 månader. Eller 39 månader.
Gör att man förlorar ca 1,3 miljarder dollar per månad. Bara ur välfärdsfonden.

Nu ser ryssarna nog inga problem med att fonden är slut på cash, då framtidens nyttjare av dessa pengar är döda.

Attans otur ... Välfärdsfonden har nyligen använts för att rädda alla 4 banker . En nätt liten oförutsett utgift på 3,3 miljarder dollar (Eller 300 miljarder Rubel). En tiondel av vad som finns kvar på fonden.

schlurp

https://kyivinsider.com/kremlin-drains-the-last-of-the-national-welfare-fund-to-bail-out-the-banks/

Utvecklingen följer ett klassiskt mönster där en krigsförande nation till slut saknar kapital för att både föra krig och klara alla andra utgifter . Ryssland kommer att sumpa det här till slut , ingen tvekan. Det har redan gått för långt och rör sig raskt mot point of no return.

" According to the official decree, signed in late April, Sberbank, VTB, Gazprombank, and Sovcombank will each receive massive long-term deposits from the state’s sovereign fund—funds originally intended to safeguard Russia’s pension system and future economic stability."

Putte nallar ur kontot avsedd att säkra pensionssystemet bl.a. Men Fyyyyyy Putte. Om 6 månader faller du på knä för att tigga utländska lån för att lappa ihop ditt fuskbygge.
Senast redigerad av Upplyften 2025-05-30 kl. 14:17.
Citera
2025-05-30, 14:38
Medlem
Artikel från 29/4: de två största bankerna Sberbank och VTB (båda majoritetsägda av staten) har i år sett kraftig ökning i andel låntagare som inte kan betala tillbaka. Sberbank uppger att 2,6% av bolånen och 16,1% av privatlånen nu befinner sig i denna kategori. https://www.themoscowtimes.com/2025/04/29/russias-largest-banks-face-sharp-rise-in-loan-defaults-a88902

Debatt pågår just nu i Kreml om att införa tillfälligt förbud mot nya privatlån (lån utan säkerhet). Den officiella förklaringen är för att skydda folk mot bedragare. Den mer troliga förklaringen är för att skydda bankerna från akut likviditetskris. Många ryska banker har nu en likviditetstäckningskvot på ca 9-10%. (I en hälsosam ekonomi vill man att bankerna har minst 20%).
Citera
2025-05-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Attans otur ... Välfärdsfonden har nyligen använts för att rädda alla 4 banker . En nätt liten oförutsett utgift på 3,3 miljarder dollar (Eller 300 miljarder Rubel). En tiondel av vad som finns kvar på fonden.

schlurp

https://kyivinsider.com/kremlin-drains-the-last-of-the-national-welfare-fund-to-bail-out-the-banks/

Utvecklingen följer ett klassiskt mönster där en krigsförande nation till slut saknar kapital för att både föra krig och klara alla andra utgifter . Ryssland kommer att sumpa det här till slut , ingen tvekan. Det har redan gått för långt och rör sig raskt mot point of no return.

" According to the official decree, signed in late April, Sberbank, VTB, Gazprombank, and Sovcombank will each receive massive long-term deposits from the state’s sovereign fund—funds originally intended to safeguard Russia’s pension system and future economic stability."

Putte nallar ur kontot avsedd att säkra pensionssystemet bl.a. Men Fyyyyyy Putte. Om 6 månader faller du på knä för att tigga utländska lån för att lappa ihop ditt fuskbygge.
Ryssland är ett obeskrivligt sjukt land, häng med i den här snurriga snurran:

VTB, majoritetsägt av staten, får pengar från den statliga välfärdfonden NWF för kunna ge utdelning till sina ägare som i huvudsak är staten.
Här kan man snacka om att flytta pengar från den ena bröstfickan till den andra…
Citera
2025-05-30, 15:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

VTB, majoritetsägt av staten, får pengar från den statliga välfärdfonden NWF för kunna ge utdelning till sina ägare som i huvudsak är staten.
Här kan man snacka om att flytta pengar från den ena bröstfickan till den andra…

Det och jag skulle tro att dom köper statsobligationer som dom andra statsägda bankerna... (Det här måste jag kolla upp) Men jag har fått för mig att det finansieras med lån från Riksbanken.
Citera
2025-05-30, 15:40
Medlem
Jack.Elams avatar
På tal om VTB, det här är från förra månaden.

https://www-moscowtimes-ru.translate.goog/2025/04/25/ssha-predyavili-glave-vtb-obvineniya-v-otmivanii-deneg-a162124?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

The U.S. Attorney's Office for the Southern District of New York has charged the head of state-owned VTB Bank Andrey Kostin and two of his alleged accomplices, former Otkritie Bank owner Vadim Belyaev (Wolfson), who fled to the United States, and U.S. citizen Gannon Bond, with violating U.S. sanctions, money laundering, and wire fraud. According to the prosecution, all three participated in schemes to evade U.S. sanctions imposed on Kostin and managed his assets in the United States, including luxury real estate in Aspen, Colorado. The case involves a luxury mansion in the North Star Preserve area, which, according to the prosecution, Kostin continued to own through a network of offshore companies despite being included on the sanctions list in 2018. The trial is scheduled to begin on June 16, 2025, in the U.S. District Court for the Southern District of New York.
Citera
2025-05-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
På tal om VTB, det här är från förra månaden.

https://www-moscowtimes-ru.translate.goog/2025/04/25/ssha-predyavili-glave-vtb-obvineniya-v-otmivanii-deneg-a162124?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

The U.S. Attorney's Office for the Southern District of New York has charged the head of state-owned VTB Bank Andrey Kostin and two of his alleged accomplices, former Otkritie Bank owner Vadim Belyaev (Wolfson), who fled to the United States, and U.S. citizen Gannon Bond, with violating U.S. sanctions, money laundering, and wire fraud. According to the prosecution, all three participated in schemes to evade U.S. sanctions imposed on Kostin and managed his assets in the United States, including luxury real estate in Aspen, Colorado. The case involves a luxury mansion in the North Star Preserve area, which, according to the prosecution, Kostin continued to own through a network of offshore companies despite being included on the sanctions list in 2018. The trial is scheduled to begin on June 16, 2025, in the U.S. District Court for the Southern District of New York.
Det värmer att se en ryss, stor som liten, att råka illa ut.
Citera
2025-05-30, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Lite anmärkningsvärt, med tanke på att EU fortfarande importerar rysk LNG ( Då främst till hamnar i Frankrike och Spanien) och tjänar grova pengar .
Citera
2025-05-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det och jag skulle tro att dom köper statsobligationer som dom andra statsägda bankerna... (Det här måste jag kolla upp) Men jag har fått för mig att det finansieras med lån från Riksbanken.
Tyvärr sparar jag inte alltid länkarna till allt jag läser men i texten stod det ”dividend”.
Citera
2025-05-30, 16:09
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www-moscowtimes-ru.translate.goog/2025/05/30/kazna-pusta-vbyudzhete-nenashli-deneg-napomosch-rzhd-a164861?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

"The Treasury is Empty." The Budget Didn't Find Money to Help Russian Railways

The Russian Finance Ministry has not supported the proposal to allocate budget aid to Russian Railways, which has faced a sharp deterioration in its financial situation due to a drop in freight traffic and rising interest rates on loans. This was reported by RBC , citing a source familiar with the letter that the head of the department, Anton Siluanov, sent to President Vladimir Putin.

The authorities considered the possibility of providing Russian Railways with 60 billion rubles in subsidies to compensate for losses due to discounts that the monopoly gives to coal companies on transportation to southern and western ports. But there is currently no money in the budget for this, RBK quotes Siluanov's letter.

Jag vet inte om jag ska skriva -Do it, do it! eller -Nej vad synd, verkligen tråkigt, jag lider verkligen med dom.

Men sanningen är... Gör dom det inte så kommer dom torpedera järnvägen och A och O i alla krig är logistiken. Prune06 på Bluesky är mer insatt i detta ämne än vad jag är, så jag förväntar mig en jättetråd senare i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in