2025-05-29, 16:59
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lqcwkgmec22s

The Russian Central Bank Updated their data on Nonresident’s share of OFZ (Russian Federal Domestic Bonds)

Remember Russia pushing all that propaganda that foreigners wanted to invest in these thing? 😂. It’s still super low.
Citera
2025-05-29, 18:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att Trump ökar tullarna mot Kina hjälper inte Ryssland ett smack. Kineserna har inte haft några problem med att kunna tillverka tillräckligt mycket för att även kunna exportera till Ryssland pga att de samtidigt exporterat varor till USA. Så det har inte varit något problem tidigare som nu lösts av Trums tullar mot Kina.

Problemet är att Ryssland inte haft råd att importera mer från Kina än de redan gjort. Och det har de fortfarande inte. Tvärtom.

För att de skall kunna importera mer från Kina måste de också kunna betala för det också då kineserna vill ha betalt för det de säljer. Så m.a.o. om Ryssland vill öka sin import måste de också öka sin export med minst lika mycket.

Men deras exportinkomster har tvärtom minskat och fortsätter minska. Detta för att de både producerar allt mindre och mindre och att priserna dessutom går ner för deras största exportprodukter (t.ex. olja). Så med sjunkande priser per såld volym (t.ex. per fat olja) och de dessutom producerar färre volymer än tidigare tjänar de mindre och mindre. Och således kan de inte heller importera mer utan tvärtom mindre.

Och det har heller inte varit något problem för Kina att importera råvaror från Ryssland, de har hela tiden kunnat importera hur mycket de vill. Jag tror inte Trumps tullar mot Kina påverkar detta så mycket, men i det avseendet det påverkar så är det nog istället snarare till Rysslands nackdel. Kineserna importerar ju ryska råvaror och enerigi just för att producera varor de sedan exporterar till bl.a. USA. Så minskas Kinas export till USA minskar ju även dras behov av att importera råvaror från t.ex. Ryssland. Följden blir således än mindre exportinkomster för Ryssland och således än mindre pengar de kan använda för att importera varor från t.ex. Kina.

Det var nog en i det närmaste prickfri beskrivning av läget mellan Kina och Ryssland.

Tack 🙏
Citera
2025-05-29, 18:11
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att Trump ökar tullarna mot Kina hjälper inte Ryssland ett smack. Kineserna har inte haft några problem med att kunna tillverka tillräckligt mycket för att även kunna exportera till Ryssland pga att de samtidigt exporterat varor till USA. Så det har inte varit något problem tidigare som nu lösts av Trums tullar mot Kina.

Problemet är att Ryssland inte haft råd att importera mer från Kina än de redan gjort. Och det har de fortfarande inte. Tvärtom.

För att de skall kunna importera mer från Kina måste de också kunna betala för det också då kineserna vill ha betalt för det de säljer. Så m.a.o. om Ryssland vill öka sin import måste de också öka sin export med minst lika mycket.

Men deras exportinkomster har tvärtom minskat och fortsätter minska. Detta för att de både producerar allt mindre och mindre och att priserna dessutom går ner för deras största exportprodukter (t.ex. olja). Så med sjunkande priser per såld volym (t.ex. per fat olja) och de dessutom producerar färre volymer än tidigare tjänar de mindre och mindre. Och således kan de inte heller importera mer utan tvärtom mindre.

Och det har heller inte varit något problem för Kina att importera råvaror från Ryssland, de har hela tiden kunnat importera hur mycket de vill. Jag tror inte Trumps tullar mot Kina påverkar detta så mycket, men i det avseendet det påverkar så är det nog istället snarare till Rysslands nackdel. Kineserna importerar ju ryska råvaror och enerigi just för att producera varor de sedan exporterar till bl.a. USA. Så minskas Kinas export till USA minskar ju även dras behov av att importera råvaror från t.ex. Ryssland. Följden blir således än mindre exportinkomster för Ryssland och således än mindre pengar de kan använda för att importera varor från t.ex. Kina.
Jag ser det som i första hand som en strategisk fråga, inte som en ekonomisk.

Efter första världskriget myntades den s.k. dolkstötsteorin. Att den tyska krigsmakten inte på något sätt var slagen 1918 och fortfarande kunnat vinna. Det var på hemmafronten som kriget förlorades.

I stort var det nog helt fel. Efter det både Turkiet och Österrike "kastat in handduken" samtidigt som USA försåg motståndarna med nya trupper hela tiden var slutet nog givet. Tyskland skulle förlora kriget.

Men det var väl rätt på så sätt att det var läget i Tyskland som gjorde fortsatta strider omöjliga.

Tyskland exporterade industriprodukter och importerade livsmedel som var nödvändiga för folks överlevnad. Britternas spärr av Tysklands handel över haven gjorde att människor i Tyskland inte fick den mat de behövde. Folk svalt.

Och inför andra världskriget var man helt införstådda med att för att kunna vinna ett nytt krig var det nödvändigt att kunna förse krigsmakten med olja och folket med mat.

Är övertygad om att Xi Jinping i Kina tänker på samma sätt. Fortfarande har den s.k. västvärldens länder makten över haven. Om katastrofen skulle inträffa och ett stort krig mellan USA och USA:s vänner på ena sidan och Kina med vänner på den andra skulle utbryta kan Kinas fiender hindra Kinas handel över haven. Då kan livsmedel och olja från Ryssland bli nödvändiga för kinesernas överlevnad.

https://www.atl.nu/kina-fortsatt-beroende-av-storskalig-livsmedelsimport
Citat:
Kina har en utmaning i att vilja öka sin inhemska produktion och minska sitt importberoende när det övergripande målet är att trygga livsmedelsförsörjningen. Med 1,4 miljarder människor och begränsat utrymme att öka sin odlingsbara areal (inklusive skog) kommer en storskalig import fortsatt vara nödvändig.

https://www.corren.se/ledare/artikel/hjalp-till-att-starka-sveriges-forsvar-gor-sa-har/r1x3kdxj
Citat:
Det är därför oroande hur lite motstånd Ryssland får i kampen om maten. För ett par år sedan blev Ryssland världens största exportör av vete. Positionen är resultatet av ett målmedvetet arbete under Putins tid vid makten. Fram till 2001 var Ryssland en nettoimportör av vete.
Senast redigerad av Goulburn 2025-05-29 kl. 18:28.
Citera
2025-05-29, 18:12
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lqcwkgmec22s

The Russian Central Bank Updated their data on Nonresident’s share of OFZ (Russian Federal Domestic Bonds)

Remember Russia pushing all that propaganda that foreigners wanted to invest in these thing? 😂. It’s still super low.

Apropå fonder.
Läste två siffror om Rysslands välfärds fond.
2022 innan kriget var den på 8,4 miljarder. Dollar utgår jag ifrån.
Nu idag har den sjunkit till 3,3 miljarder dollar. Som jag förstår det, är återstoden till största delen sådant som inte snabbt kan omsättas i kontanter.

Ett nätt litet tapp på 5,1 miljarder dollar under 3 år och 3 månader. Eller 39 månader.
Gör att man förlorar ca 1,3 miljarder dollar per månad. Bara ur välfärdsfonden.

Nu ser ryssarna nog inga problem med att fonden är slut på cash, då framtidens nyttjare av dessa pengar är döda.
Citera
2025-05-29, 18:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn

Är övertygad om att Xi Jinping i Kina tänker på samma sätt. Fortfarande har den s.k. västvärldens länder makten över haven. Om katastrofen skulle inträffa och ett stort krig mellan USA och USA:s vänner på ena sidan och Kina med vänner på den andra skulle utbryta kan Kinas fiender hindra Kinas handel över haven. Då kan livsmedel och olja från Ryssland bli nödvändiga för kinesernas överlevnad.

https://www.corren.se/ledare/artikel/hjalp-till-att-starka-sveriges-forsvar-gor-sa-har/r1x3kdxj

Du menar att Kina i händelse av krig med USA, behöver vete från Ryssland.
Att man därför stöttar Ryssland.
Att Kina planerar för ett krig där man inte kan försörja sin befolkning.

Import Kina av vete. Från länder.
2023 stod väst för ca 11 miljoner ton.
Ryssland för 0,3 miljoner ton.

Det är ca 240 000 ton i veckan, på järnväg. Som väst levererat.
Omöjlig uppgift.

Det slår mig att detta gör det omöjligt för Kina att bli fiende med väst.
Väldigt offtopic från tråden.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-05-29 kl. 18:47.
Citera
2025-05-29, 19:26
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det var nog en i det närmaste prickfri beskrivning av läget mellan Kina och Ryssland.

Tack 🙏

Tusen tack för de vänliga orden, de värmer!

Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn

Efter första världskriget myntades den s.k. dolkstötsteorin. Att den tyska krigsmakten inte på något sätt var slagen 1918 och fortfarande kunnat vinna. Det var på hemmafronten som kriget förlorades.

I stort var det nog helt fel. Efter det både Turkiet och Österrike "kastat in handduken" samtidigt som USA försåg motståndarna med nya trupper hela tiden var slutet nog givet. Tyskland skulle förlora kriget.

Men det var väl rätt på så sätt att det var läget i Tyskland som gjorde fortsatta strider omöjliga.

Tyskland exporterade industriprodukter och importerade livsmedel som var nödvändiga för folks överlevnad. Britternas spärr av Tysklands handel över haven gjorde att människor i Tyskland inte fick den mat de behövde. Folk svalt.

Och inför andra världskriget var man helt införstådda med att för att kunna vinna ett nytt krig var det nödvändigt att kunna förse krigsmakten med olja och folket med mat.

Ja du kanske har rätt i att kineserna tänker så? Men förstå mig nu rätt, det är absolut en intressant fråga du tar upp, men nu handlar ju tråden om hur det går för den ryska ekonomin.

Så för Rysslands ekonomi gör det nog ingen större skillnad oavsett vad kineserna än tror västvärlden kanske gör, eller inte gör, i ett eventuellt framtida krig mot dem. Ökar Kina sin import av råvaror, t.ex. mat och enerigi, från Ryssland så har ju Ryssland samtidigt mindre av det att exportera till andra länder. Så ekonomiskt är det ju irrelevant för ryssarna vem som köper deras varor. Det enda sätt ryssarna kan tjäna mer är om de ökar den totala mängden de producerar och exporterar (eller får ett högre pris för samma mängd). Och just nu ökar nog inte Rysslands produktion av någonting annat än vapen och ammunition, men det exporterar de ju inte utan det förstörs ju i kriget.
Citera
2025-05-29, 22:09
Medlem
Syrons avatar
Citat:
En sista potatisnyhet för i dag och sedan ska jag göra någonting vettigt.

https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lqbdxtn6lc2h

Russia: “Since the beginning of this year, Russia has purchased half as much potato from Belarus as it did in the same period last year, Rosselkhoznadzor reported”

WTH is going on with potatoes in Belarus!

Seriously, how bad is the situation in Russia & Belarus?

Because we keep getting mixed messages surrounding the nature of the situation in Belarus.

We know that both countries have a problem, but I’m wonder if the magnitude of the problem is worse than expected.

Artikeln i fråga

https://www-mk-ru.translate.goog/economics/2025/05/28/rossiya-sushhestvenno-sokratila-import-belorusskogo-kartofelya.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl =en-US&_x_tr_pto=wapp

Russia has significantly reduced imports of Belarusian potatoes

Rosselkhoznadzor: Russia has halved potato imports from Belarus

Verkar som om global uppvärmning och svårigheter med skörder i allmänhet detta år har gjort att ännu en stapelvara går upp i pris i rekordfart. Vitkål var lite tåligare än potatis att odla, så förmodar det kommer bytas ut en del recept. Vilken mat finns det Ryssland kan köpa enkelt just nu? Merparten mat från Europa går till Kina just nu efter tariff-fiaskot. Möjligen något från Sydamerika?
Citera
2025-05-29, 23:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Verkar som om global uppvärmning och svårigheter med skörder i allmänhet detta år har gjort att ännu en stapelvara går upp i pris i rekordfart.

Mycket tror jag har att göra med kallt väder i början av säsongen. En del har att göra med att det finns ingen personal. En annan del ekonomin, dom Ryska bönderna är tilltryckta från alla håll och kanter så jag förstår varför dom ger upp.

Jag kan även tänka mig mekanismer där Ryssland kräver potatis från Vitryssland och det driver upp priserna där. I vilket fall som helst och som nämnts. Som stapelföda så är det en intressant sak att hålla ögonen på.

Citera
2025-05-29, 23:19
Medlem
TELAVIV91s avatar
Mycket prat om potatis här, men varför visar minskad import av potatis från Belarus på problem? Potatis är en gröda med varierad skörd beroende på väder, odlad areal och skötsel. Vet inte om rysk odlad areal, kvalitet och skörd redovisats här, men minskad skörd brukar driva upp import.
Ryssland kan ha minskat behov av import eller Belarus mindre möjligheter att avvara för export, och det inom ett helt normalt intervall av årsmåner.
Och väldigt mycket prisökningar anges i %, vad kostar potatisen i rubel egentligen?
Citera
2025-05-30, 01:10
Medlem
Slackoffs avatar
Ryssland hotas av en bankkris: Kremlvänliga analytiker har nämnt 3 scenarier

https://www.obozrevatel.com/ukr/ekonomika-glavnaya/analytics-and-forecasts/rosii-zagrozhue-bankivska-kriza-prokremlivski-analitiki-nazvali-tri-stsenarii.htm
Citera
2025-05-30, 06:50
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag har nämnt det tidigare, jag säger det igen. Potatis..

Men inte potatis utan vad gäller kommunistländer så kan man aldrig lita på dom officiella siffrorna. Det ljugs, det manipuleras och det är en shit show. Så jag utgår från sekundära källor. Vill jag veta vad BNP är då kollar jag på hur mycket kol som producerats.

Så med det sagt.. Potatis.

Youtube och Googles algoritmer vet vad jag är ute efter så nästa datakälla är inte producerat kol eller potatis. Det är recept.. Genom att se vad som rekommenderas som recept så tror jag att jag har en ny datapunkt (Databricka..) -Whatever..

Så från äggpriser till potatispriser. Nu ska jag spamma tråden med rådande Ryska matlagningstips... ..Sorry mods, men det här måste göras.

https://www.youtube.com/watch?v=1Z7J6eI2ItI
Cooking on the American Home Front During WWII
Citera
2025-05-30, 08:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Jag har nämnt det tidigare, jag säger det igen. Potatis..

Men inte potatis utan vad gäller kommunistländer så kan man aldrig lita på dom officiella siffrorna. Det ljugs, det manipuleras och det är en shit show. Så jag utgår från sekundära källor. Vill jag veta vad BNP är då kollar jag på hur mycket kol som producerats.

Så med det sagt.. Potatis.

Youtube och Googles algoritmer vet vad jag är ute efter så nästa datakälla är inte producerat kol eller potatis. Det är recept.. Genom att se vad som rekommenderas som recept så tror jag att jag har en ny datapunkt (Databricka..) -Whatever..

Så från äggpriser till potatispriser. Nu ska jag spamma tråden med rådande Ryska matlagningstips... ..Sorry mods, men det här måste göras.

https://www.youtube.com/watch?v=1Z7J6eI2ItI
Cooking on the American Home Front During WWII
Man ser fram mot recept på ryskt barkbröd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in