2025-01-03, 02:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur länge kan ryssen hålla på med dessa?
Har dom någon plan B? Typ trycka extra pengar i smyg?

Sälja statsobligationer har de redan försökt och misslyckas med så det är nog ingen idé att försöka med igen. Låna pengar från andra länder och utländska banker blir nog mycket svårt. (Det är nog inte omöjligt att de faktiskt redan försökt med det.)

Så jag gissar att plan B är att sätta igång sedelpressarna. Elvira Nabiullina (ryska centralbankschefen) lär skrika högt när så sker, men de kommer nog köra över henne. Därefter kan de tömma statligt ägda bolag och fonder på pengar, vilket jag gissar att de redan börjat med *). Efter det återstår bara att stoppa utbetalningarna till företag och offentliganställda och lova betalningar senare (vilket nog betyder aldrig). Och då är det kört för Ryssland och Putin.

*) = Det svårt att förklara varför statligt ägda banker, pensionsfonder etc inte köpte statsobligationer tidigare till väldigt hög ränta ifall de hade pengar, så m.a.o. är de nog redan tömda på alla pengar gissar jag.
Citera
2025-01-03, 11:24
Medlem
Citat:
Hur länge kan ryssen hålla på med dessa?
Har dom någon plan B? Typ trycka extra pengar i smyg?
Det är mycket möjligt att det redan görs, därav skenande priser på smör som sedan börjat sprida sig till andra varor. Men det är tyvärr något vi inte kommer få veta än på längre
Citera
2025-01-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag trodde att du var ironisk först men du menar alltså allvar? Visserligen, om du är ärkekommunist så gillar du väl antagligen att staten tar över allt ägande, men du förstår väl ändå att företagen automatiskt inte går med vinst för att staten tar över? Så den gigantiska förlusten som företagen lider av kommer då istället staten ta över.
Du tycker det låter bra? Eller ja. För oss som gärna ser att Ryssland kollapsar så är det ju bra...

De som har pengar o värden har - ingen behöver förlora på företagarspekulation alla har anställning jobb o lön de som inget har kanske inget får men de som har behåller o har jobb o lön av staten
Citera
2025-01-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Till att börja med är jag inte ärkekommunist - men för Putins del är det ju bingo med back to oldschool.
Han har ju redan gjort sina stålar o de kan ingen ta ifrån honom o med old school kan inga uppkomlingar komma ikapp honom o oligarkerna.

Utlåningsräntor på +20% o inlåningsräntor + knappt 20%.

Är det rikedoms- eller fattigdomsbevis.

Rikedom fan dom är rika ryssarna de kan o har råd att betala +20% i ränta det kan ankdammsidioterna bara göra på SMS lån. O fan va juste om han är ryss o har pengar då kan man ju få nästan 20% på sina bankmedel

Nu vet vi hur Putin gör sina stålar o rikedom - bassad förgiftad - varför o vem kommer att ta de extrema värden som han fört till ryssland - för putin varken är eller kommer inflationen att vara ett problem
Citera
2025-01-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Det är ingen mörkning. Gazproms förlust är enorm. Till och med Tass skriver om detta:
https://tass.com/economy/1702777

Europa var en väldigt stor köpare av rysk olja och gas, men har minskat sina inköp från Ryssland rejält. Lite info om den ryska gaseexporten:
"Rysslands andel av EU:s import av gas via rörledningar minskade från över 40 % 2021 till cirka 8 % 2023."
https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/eu-gas-supply/

Europa har köpt gas från andra håll samt satsat på andra energialternativ. Så rent krasst gynnar inköpsstoppet från Ryssland den gröna omställning. Detta innebär att Europas framtida behov av gas, och speciellt då rysk gas, minskar.

Ryssland försökte då sälja till andra marknader men där är inte distributionskanalerna lika utbyggda. Man fick ganska snabbt fulla lager och problem med att avyttra sin produktion. Så de har inte kunnat kompensera för försäljningsminskningen till Europa. En sak som stärker detta är att man observerat att bränningen vid själva gas/olje-källan har ökat. Olje/gaskällor kan man inte bara stänga av, det är och behövs ett visst flöde från en källa och kan man då inte ta hand om eller sälja det som kommer upp så får man bränna bort det.

Dessutom infördes ett takpris i världen på rysk olja. Även om vissa länder fuskade med detta, så fick inte ryssarna så bra betalt som de önskade. Minskad försäljning, till lägre pris, ja det säger sig självt vad utfallet blir. Till på detta håller man nu på att öka produktionen i övriga världen för att pressa ner oljepriset, så det finns ingen ljusning i sikte för rysk oljeindustri.

Olja är en råvara, man får ju mer betalt för raffinerade produkter, tex diesel och bensin. Där har man problemet med att Ukraina bombat bort en stor del av Rysslands raffinaderikapacitet.
"Ukraina har bombat 12 raffinaderier i Ryssland. De står för en tredjedel av Rysslands kapacitet."
https://www.gergilsinnovation.se/ryssland-forlorade-1-3-del-av-sin-raffinaderikapacitet-ukraina-vantar-pa-ammunition/

Ryssarna har problem med att reparera raffinaderierna pga sanktionerna, många har ju styrsystem från väst. Att Ryssland stoppat exporten av bensin och själva tvingas importera bensin visar ju att detta är ett stort problem för Ryssland.

Nu stänger dessutom Ukraina av gasledningarna, så förlusterna och svårigheterna kommer öka ännu mer för rysk gas och oljeindustri:
"Europe to lose up to 30% of gas import from Russia after Ukrainian transit stops"
https://tass.com/economy/1895781

Ryssarna vill ju naturligtvis få det att det är en förlust för Europa, men den ryska gasexporten minskar ytterligare. Det går inte bra och ser inte bra ut framöver för ryska olje- och gasindustri....

Så Europas förlust borde rimligen vara Rysslands vinst - lose-win m a o - men hur stämmer detta om R vill sälja för dyra pengar o E vill bara köpa superbilligt (under/intill produktionskostnaden) eller inte alls
Citera
2025-01-03, 12:08
Medlem
Citat:
De som har pengar o värden har - ingen behöver förlora på företagarspekulation alla har anställning jobb o lön de som inget har kanske inget får men de som har behåller o har jobb o lön av staten

Nu är ju det där konceptet (planekonomi) redan testat vid ett antal tillfällen, och resultatet har varit samma varje gång - det går åt skogen.

Staten har inget trollspö, det är samma gamla resurser man har att jobba med.
Citera
2025-01-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Sälja statsobligationer har de redan försökt och misslyckas med så det är nog ingen idé att försöka med igen. Låna pengar från andra länder och utländska banker blir nog mycket svårt. (Det är nog inte omöjligt att de faktiskt redan försökt med det.)

Så jag gissar att plan B är att sätta igång sedelpressarna. Elvira Nabiullina (ryska centralbankschefen) lär skrika högt när så sker, men de kommer nog köra över henne. Därefter kan de tömma statligt ägda bolag och fonder på pengar, vilket jag gissar att de redan börjat med *). Efter det återstår bara att stoppa utbetalningarna till företag och offentliganställda och lova betalningar senare (vilket nog betyder aldrig). Och då är det kört för Ryssland och Putin.

*) = Det svårt att förklara varför statligt ägda banker, pensionsfonder etc inte köpte statsobligationer tidigare till väldigt hög ränta ifall de hade pengar, så m.a.o. är de nog redan tömda på alla pengar gissar jag.
OM de försöker den där varianten kommer det att sluta som i Tyskland efter första världskriget med galopperande inflation och en enormt djup lågkonjunktur.
Citera
2025-01-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Nu är ju det där konceptet (planekonomi) redan testat vid ett antal tillfällen, och resultatet har varit samma varje gång - det går åt skogen.

Staten har inget trollspö, det är samma gamla resurser man har att jobba med.

Kan ta DDR - vilka hade pengar - läkarna hade bra betalt (förmodligen även tandläkare)
o bönderna (de verkade vara tillåtna att vara företagare eller så odlade dom extra o sålde
vid sidan om - så borde även ha skett o ske i ryssland) - vet för jag har åkt runt där o jag
talar tyska
Citera
2025-01-03, 12:24
Medlem
Citat:
Kan ta DDR - vilka hade pengar - läkarna hade bra betalt (förmodligen även tandläkare)
o bönderna (de verkade vara tillåtna att vara företagare eller så odlade dom extra o sålde
vid sidan om - så borde även ha skett o ske i ryssland) - vet för jag har åkt runt där o jag
talar tyska

Vad spelar det för roll om man har pengar när inget finns att köpa? För det är så det har slutat varenda gång. Brödköer, 14 års leveranstid på en jävla Trabant - hört talas om det?
Citera
2025-01-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Vad spelar det för roll om man har pengar när inget finns att köpa? För det är så det har slutat varenda gång. Brödköer, 14 års leveranstid på en jävla Trabant - hört talas om det?

Då får man trösta sig med att doppa mycket o i många - genom att bjuda på cafe o krog.

Det har alltid gått o kommer alltid att gå i fattiga länder för de som har.

Se Filmen Dragan Min Partyfarbror Från Berlin - en av de bästa o roligaste dokumentärerna jag sett
Citera
2025-01-03, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Fast Putin kan väll trycka mera pengar i smyg och sedan säga att inflationen minskar. Alla som säger emot fängslas.

Detta borde fungera? Putin tror ju inte på kapitalismen ändå så.
Citera
2025-01-03, 13:24
Medlem
Citat:
Fast Putin kan väll trycka mera pengar i smyg och sedan säga att inflationen minskar. Alla som säger emot fängslas.

Detta borde fungera? Putin tror ju inte på kapitalismen ändå så.

Det är nog precis det som sker redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in