2024-04-21, 20:05
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
”Sanktioner är bra för ekonomin”

Nordkorea är ett bevis på det.
Sanktioner är en effektiv metod för ekonomisk terrorism mot länder som är pyttesmå och saknar egna naturresurser. Till exempel Nordkorea och Kuba. De har knappt någonting att leva av på egen hand.

Men det funkar liksom inte mot ett land som är större än de flesta kontinenter, har världens största samling naturresurser, en stor välutbildad befolkning, och som dessutom har utmärkta relationer med flera andra riktigt stora länder som inte medverkar i sanktionerna.

Men skit samma - jag behöver inte slösa mer tid på att sitta här och gagga om det. Fortsätt bara att köra på med sanktioner och att inbilla er att det ryska korthuset snart ramlar - om ett par månader till, ett par år till, ett par årtionden till, ... Verkligheten kommer förr eller senare ikapp er, och jag kan såklart inte tvinga någon att ta sitt förnuft tillfånga.
Citera
2024-04-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Sanktioner är en effektiv metod för ekonomisk terrorism mot länder som är pyttesmå och saknar egna naturresurser. Till exempel Nordkorea och Kuba. De har knappt någonting att leva av på egen hand.

Men det funkar liksom inte mot ett land som är större än de flesta kontinenter, har världens största samling naturresurser, en stor välutbildad befolkning, och som dessutom har utmärkta relationer med flera andra riktigt stora länder som inte medverkar i sanktionerna.

Men skit samma - jag behöver inte slösa mer tid på att sitta här och gagga om det. Fortsätt bara att köra på med sanktioner och att inbilla er att det ryska korthuset snart ramlar - om ett par månader till, ett par år till, ett par årtionden till, ... Verkligheten kommer förr eller senare ikapp er, och jag kan såklart inte tvinga någon att ta sitt förnuft tillfånga.

Då kan vi ta Iran. Stort land, utbildad befolkning, gott om naturresurser. En regim av dårar även där och sanktioner - dock inte så hårda som Rysslands.
Tycker du att landet blomstrar? Folk vill flytta dit?
Citera
2024-04-21, 20:46
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Då kan vi ta Iran. Stort land, utbildad befolkning, gott om naturresurser. En regim av dårar även där och sanktioner - dock inte så hårda som Rysslands.
Tycker du att landet blomstrar? Folk vill flytta dit?
Det där med "flytta dit" är nonsens som jag inte kommer att kommentera. Färöarna har riktigt bra ekonomi, men hur många är det som flyttar dit? Det beror på en väldig massa olika faktorer.

Ekonomiskt verkar det gå rätt okej för Iran. Här är en sammafattning av tillväxten över ett decennium:

Citat:
The Iranian economy recorded an average growth rate of 2.1% in the decade to 2022, above the 2.0% average for the Middle East & North Africa region. In 2022, real GDP growth was 3.8%.
https://www.focus-economics.com/country-indicator/iran/gdp/

Kollar man på köpkraftsjusterad BNP per capita så ligger de i nivå med Brasilien, som är ett annat stort land som är rikt på naturresurser, men som däremot definitivt inte är utsatt för några sanktioner.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Hur levnadsstandarden generellt är i Iran vet jag inte - jag har tyvärr aldrig varit där - men kollar man lite sådana där "vandra runt på stan"-videor på Youtube så får jag intrycket att det är bra mycket mer utvecklat och modernt än vad våra politiker och medier vill att vi skall tro.
Citera
2024-04-21, 20:54
Medlem
Du har fortfarande kvar att bevisa hur sanktioner är ”bra för ekonomin” som du påstod. Det är själva poängen som sagt.
Citera
2024-04-21, 21:48
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Förs det krig på Rysslands fastland?
Mer krig i Ryssland än i USA 1941 - 1945 men inte något större problem med rysk ekonomi än.
Senast redigerad av Goulburn 2024-04-21 kl. 21:52.
Citera
2024-04-21, 21:53
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Du har fortfarande kvar att bevisa hur sanktioner är ”bra för ekonomin” som du påstod. Det är själva poängen som sagt.
Jag tror inte jag hävdade det, men att det kan vara bra, under vissa specifika omständigheter. Och jag tror jag har förklarat. Prova att läsa t.ex. inlägg #1963.
Citera
2024-04-21, 22:03
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Det kan det väl göra om det leder till minskad arbetslöshet och högre löner? Det är ju inte enbart vapen- och ammunitionsfabriker det handlar om, utan alla industrier, transporter, råvaruutvinning osv runtikring.

Jag säger inte att det är givet att det gör livet "lyxigare", men det verkar konstigt ifall det inte skulle kunna göra det ens teoretiskt. Om det stimulerar stora industrisektorer att Volvo bygger några tusen bilar, varför skulle inte samma effekt uppnås genom att bygga några tusen stridsvagnar?
Nja, i stort sett alla länder är ju försvaret skattefinansierat så medborgarna har ju betalt stridsvagnarna. Om jag hade 100 miljoner att kunna använda på valfritt sätt tror jag inte jag skulle köpa en stridsvagn.
Citera
2024-04-22, 02:30
Medlem
Citat:
Förs det krig på Rysslands fastland?
Har du missat alla oljeraffinaderier som börjat brinna?
Varför tror du Ryssland plötsligt börjat köpa bensin från grannländerna?
Den 1 mars förbjöd Ryssland export av bensin i ett halvår.
Citera
2024-04-22, 03:32
Bannlyst
Hoppas dom får lite pengar snart
Citera
2024-04-22, 07:27
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Har du missat alla oljeraffinaderier som börjat brinna?
Varför tror du Ryssland plötsligt börjat köpa bensin från grannländerna?
Den 1 mars förbjöd Ryssland export av bensin i ett halvår.
Löjligt hajpat i västmedier, vilket såklart var syftet med de där terrorattackerna - en del i ett propagandakrig som förs i medierna. ("Wow, titta, björnen blev stucken av en mygga! Nu ger han snart upp!!"). Det finns reservkapacitet och de ganska små skador det orsakade är snart reparerade.
Citera
2024-04-22, 08:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det där med "flytta dit" är nonsens som jag inte kommer att kommentera. Färöarna har riktigt bra ekonomi, men hur många är det som flyttar dit? Det beror på en väldig massa olika faktorer.
Precis. Att staten är korrupt och misshandlar sina invånare är en stor bidragande orsak misstänker jag.
Citera
2024-04-22, 08:43
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Precis. Att staten är korrupt och misshandlar sina invånare är en stor bidragande orsak misstänker jag.
Minns jag rätt som kom frasen "flyttar dit" upp i en diskussion om Iran. Faktum är att det är många som flyttar till Iran. Och de gör det huvudsakligen av samma skäl som gäller för huvuddelen av de personer som flyttar till Sverige, dvs för att fly från något annat land där de har det ännu sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in