2006-06-27, 21:27
Medlem
Ninjans avatar
Få saker är så illustrerande som ren och skär tystnad.

Få saker kan så effektivt illustrera ett obestridbart faktum.
Om jag hade svårt att följa med på grund av den iranske doktorns brytning, så var jag desto klarare på varför både han och sköterskan var knäpptysta bakom skynket. För varje ny bild dom tog så var dom om möjligt ännu tystare än tidigare.
När han mumlade ett lågmält "du kan gå och klä på dig" till min tjej så förstod vi båda det som inte hade formulerats i ord.

Det hade börjat som en blödning för några dagar sedan. En blödning som kunde vara en naturlig del av graviditeten, men som visade sig vara resultatet av en bortstötningsprocess i 14:e veckan istället. En "slumpmässigt olycklig kombination av inkompatibla DNA" löd diagnosen.

Kort sagt, det fanns inte längre liv i livmodern och fostret var dött.
Oavsett hur mycket man kan diskutera fram och tillbaka om hur mycket medvetande ett foster på det stadiet har, så var det i allra högsta grad en individ i våra sinnen.
Jag har redan sett framför mig den lilla parveln som jag skulle lära att cykla eller den lilla störiga tjejen som kommer fingermåla dom tråkigt vita dubbeldörrarna i vardagsrummet med rosa streckgubbar.

Jag fick inte ens se dom svartvita ultraljudsbilderna, men i min fantasi kan jag föreställa mig konturerna av en liten svart figur av död materia, som hämtad ur nån skräck film. En liten kropp som inte fick lov att öppna ögonen eller känna värmen av solstrålar i ansiktet.

Fick reda på detta för 184minuter sedan och känner en slags märklig tomhet inombords som jag inte upplevt förut. Lyckades hålla en hård fasad uppe tills jag kom innanför dörren och grät som en liten flicka, vilket är ytterligare en sak som jag aldrig gör.

Enligt doktorn faller 18-24% av alla graviditeter bort.
Med den statistiken i ryggen så borde det finnas ett flertal personer på forumet, som har genomlevt det som vi går igenom nu.
Hur gör man?

Jag skriver nog mest för min egen del för att sortera det jag känner just nu...
Citera
2006-06-27, 21:34
Medlem
mjohanssons avatar
Sadla om! Nya friska tag och upp på hästen igen. Missfal är ju onekligen inte ovanligt. Det där ordnar sig ska du se, det blir nog en finfin sprallig liten jävel av dina grodyngel så småningom.

EDIT: kanske borde säga att jag inte har någon erfarenhet av detta mer än sådant jag fått berättat för mig. Men även den hårdaste officiern behöver en axelklappning då och då.
Citera
2006-06-27, 22:09
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Sadla om! Nya friska tag och upp på hästen igen. Missfal är ju onekligen inte ovanligt. Det där ordnar sig ska du se, det blir nog en finfin sprallig liten jävel av dina grodyngel så småningom.

EDIT: kanske borde säga att jag inte har någon erfarenhet av detta mer än sådant jag fått berättat för mig. Men även den hårdaste officiern behöver en axelklappning då och då.

Alltså, ja rent kallt och kliniskt så är det bara att börja om igen. Det är precis samma råd som jag hade givit mig själv för ett halvår sedan.
Nu är jag samma person fast på denna sida om händelse och det som är kämpigt är de känslor kommer upp.
Men logiskt ja, det är bara att börja om från ruta 1.

Det är dock inget argument som dövar vad jag känner nu...
Citera
2006-06-27, 22:17
Medlem
Här får du en jätte kram av mig.....Jag har inte ord,men du är i mina tankar det ska du veta. Kram igen från mig.
Citera
2006-06-27, 22:23
Medlem
filofaxs avatar
Beklagar.. Verkligen. Har inte ord som kan trösta. Hoppas ni tar hand om varandra.
Citera
2006-06-27, 22:24
Medlem
Katarsiss avatar
Man sörjer det barn man väntade men aldrig fick.

Oavsett utvecklingsnivå på fostret, så var det ju ett barn i era tankar och känslor, något du beskrivit på ett oerhört fint sätt.

Jag har själv varit med om ett önskat barn som aldrig föddes - och då var det ju ett barn vi förlorade; en liten som vi funderat på namn åt och gett plats i våra hjärtan för.
Det som blir kvar är ju sorgen över ett förlorat barn, oavsett om det rent biologiskt var ett barn eller inte.

Gråt du. Tala med din flickvän och sörj allt du behöver så länge du behöver. Det är inget farligt att det gör ont - det går över. Om du inte försöker undertrycka sorgen, då stannar den kvar.
Du kommer för alltid att ha väntat på det här barnet, det kommer du alltid att minnas, men smärtan kommer att gå över och tankarna kommer inte att förbli tunga alltid.

Ta hand om varandra.
Citera
2006-06-27, 22:28
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Man sörjer det barn man väntade men aldrig fick.

Oavsett utvecklingsnivå på fostret, så var det ju ett barn i era tankar och känslor, något du beskrivit på ett oerhört fint sätt.

Jag har själv varit med om ett önskat barn som aldrig föddes - och då var det ju ett barn vi förlorade; en liten som vi funderat på namn åt och gett plats i våra hjärtan för.
Det som blir kvar är ju sorgen över ett förlorat barn, oavsett om det rent biologiskt var ett barn eller inte.

Gråt du. Tala med din flickvän och sörj allt du behöver så länge du behöver. Det är inget farligt att det gör ont - det går över. Om du inte försöker undertrycka sorgen, då stannar den kvar.
Du kommer för alltid att ha väntat på det här barnet, det kommer du alltid att minnas, men smärtan kommer att gå över och tankarna kommer inte att förbli tunga alltid.

Ta hand om varandra.

Tack Katarsis, det var något sånt jag ville höra.

Filofax och LilKim i brist på bättre formulering säger jag tack
Det värmer med sympatier i svaga stunder...
Citera
2006-06-27, 22:36
Medlem
Snövits avatar
Ninjan

Jag är ledsen för dig och din tjej. Jag har själv inte upplevt en graviditet eller ett missfall. Men, jag har flera vänner som har upplevt det.

Mitt tips till killar som upplever något jobbigt är att bli lite mer som tjejer. Prata om det om ni vill och som Katarsis skriver så bra, sörj. Sen är det nog viktigt att man som par hjälper varandra att gå igenom denna period. Stötta, prata och kramas.

Jag tillför nog inte så mycket men jag blev väldigt berörd av ditt inlägg.
Citera
2006-06-29, 12:44
Medlem
Ninjans avatar
Tack för all omtanke och alla goda råd i denna tråden såväl som via PM.

Det finns inga ord som läker eller förändrar detta faktum, men att bli förstådd är det näst bästa plåstret.

Det känns mycket bättre idag och i sann ninjaanda så reser jag mig upp igen och "gillar läget"

Inget mer att göra än att acceptera och gå vidare.
Vi skall göra skrapningen idag, sen är vi tillbaka på ruta 0

Tack...
Citera
2006-06-29, 12:52
Medlem
ettnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Tack för all omtanke och alla goda råd i denna tråden såväl som via PM.

Det finns inga ord som läker eller förändrar detta faktum, men att bli förstådd är det näst bästa plåstret.

Det känns mycket bättre idag och i sann ninjaanda så reser jag mig upp igen och "gillar läget"

Inget mer att göra än att acceptera och gå vidare.
Vi skall göra skrapningen idag, sen är vi tillbaka på ruta 0

Tack...

Det enda råd jag kan ge är att ni ska ta hand om varandra.
Kanske lite extra nu då det är svårt.
Att förlora ett barn oavsett när det sker är en sorg och tomhet.
Ena dagen väntade ni barn och nästa dag inte.
Prata om det,gråt och ömma lite extra för varandra.
Din tjej går igenom en jobbig tid just nu då det är hennes kropp som just nu är i fokus.
Lycka till
Citera
2006-06-29, 14:08
Bannlyst
Tråkigt det där, ner och träna skitet av dig i gymmet och återkom som en ny männíska om några veckor.
Kommer förhoppningsvis många flera tillfällen och om det inte gör det lånar jag gärna ut mina spermier.
Citera
2006-06-29, 15:32
Medlem
onits avatar
Det verkar vara som Katarsis säger; det blir ett sorgearbete.
Håll en begravning/minnestund för barnet, ni två; tänd ljus, sjung barnvisor. Låt det sen få ta tid. Varje barn behöver sin period även om de inte fick födas, din flickväns kropp behöver kanske också återhämta sig.

Men undgå inte att försöka igen, när ni är redo. Även om den här lilla bebisen inte klarade det, är det knappast "kört" för er.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in