Resultat: Tror du Pernilla fortsätter som allsångsledare också 2027?
Ja
38,46%
5 röster
Nej
61,54%
8 röster
2021-07-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kosse Larsson var väl en riktigt fjantig gubbe?
Han överträffade sig själv i fjantig het.
Citera
2021-07-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Patetiskt att det måste kvoteras in en blatte v a r e n d a jäkla program, anis don demina, ndumba, loreen, newkid, tusse osv. Räcker inte ens till med halvkända blattar, så då får de ta cherrie, daniela rathana och jelassi som inga tittare vet vilka det är, bara de i "orten".. plus lite vänsternissar som sanden, saade, nilsson och timbuktu. Var är folkligheten, arvingarna, vikingarna och eva rydberg? Var är visorna? Var är rocken? Var är gamla gubbarna dom svensk musik bestått av, är de för kreddiga för att vilja vara med?
Dom riktiga artisterna med lite kvalitet är väl utdöda pga depression när dom fått uppleva dagens meningslösa musik.
Jag beundrar publiken som kan hålla god min och se glada ut och applådera denna fasansfulla skit.
Citera
2021-07-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hans paradprogram var ju Nygammalt och han var ju egentligen bara tvåa på Skansen som profil i etermedia. Egon Kjerman var före och höll i taktpinnen på ett lysande sätt: ett, två, tre...ett, två, tre...andre.

Egon Kjerrman, befäl inom militärmusikkåren, mannen som "sjunger hellre än bra" enligt egen utsago. Det stämde bra, göteborgaren Kjerrman var verkligen ingen sångare men hade förmågan att få med sig publiken på allsångerna, som på den tiden var välkända dängor som de flesta kunde mer eller mindre utantill.
Citera
2021-07-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Egon Kjerrman, befäl inom militärmusikkåren, mannen som "sjunger hellre än bra" enligt egen utsago. Det stämde bra, göteborgaren Kjerrman var verkligen ingen sångare men hade förmågan att få med sig publiken på allsångerna, som på den tiden var välkända dängor som de flesta kunde mer eller mindre utantill.
Egon Kjerrman var mycket bra.
Citera
2021-07-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Sexig? Snarare random adhd-unge, knappast en kvinna. Du ser nog vad du vill. Hatar de där idioterna, var med förra året också, attentionswhores.
Hon är grym. ADHD bekymrar inte mig.
Citera
2021-07-12, 11:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Allsångens tilltagande likstelhet kanske beror just på att det blivit en renodlad tv-produktion, alltmer producerad och koreograferad – alltifrån bildvinklar och kameraåkningar till den ängsligt korrekta "representationen" i artistutbud, låturval och publik med nogsamt utplacerade kändisar och minoriteter. Det finns inte ett spår av känsla av att evenemanget skulle kunna äga rum i egen rätt, att allsången skulle stå i centrum och tv-kameran bara vara en iakttagare och förmedlare. För mig har programmet gått från att vara ett av sommarens glädjeämnen till något som man inte längre gitter titta på därför att det är så förutsägbart och destruktivt.

Ja, nu ser jag inte ens allsången längre för det är ju bara massa artister som inte är direkt allsångskompatibla och det är ju knappt nån allsång längre.
Idag är det ett rent tv-program istället för en allsång som tv-sänds tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vissa inslag sändes även i TV från Egons tid, men inte direkt.

Så var det, jag tänkte på direktsändningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Bosse Larsson tog över Allsången 1974, men TV-sändningarna började 1979.

Ja, direkt men som sagts innan så fanns det även innan vissa sändningar därifrån.
Citera
2021-07-12, 12:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, nu ser jag inte ens allsången längre för det är ju bara massa artister som inte är direkt allsångskompatibla och det är ju knappt nån allsång längre.
Idag är det ett rent tv-program istället för en allsång som tv-sänds tyvärr.

En "scen" som för min del kändes alltför arrangerad och koreograferad skedde redan på Lasse Berghagens tid när en ung Sanna var gäst. Allsången var Taubes Pepita dansar, och åkningen bland publiken avslutades med en närbild på en ung cool kvinna som log ett spydigt leende och gjorde någon syrlig kommentar åt sin bänkgranne, synbarligen åt texten. Detta är kanske rena hjärnspöken men man kan väl i alla fall leka med tanken att denna sekvens signalerade en medveten kursändring i programmet: snart finns här inte längre någon plats för Evert Taube eller andra visdiktare och trubadurer och deras löjliga, gubbiga världsbild; hädanefter är det "artisterna" och deras ESC-repertoar som gäller. Och så får vi dessa förmenta "allsångslåtar" baserade på beat och riff, företrädesvis med idiottexter, jämte låtar av typen jag är stark, åh åh åh (kvinnlig artist) och jag är svag, åh åh åh (manlig artist).

Usch vad bitter och gnällig man låter. Men det är nog inte alldeles grundlöst.
Citera
2021-07-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Ååååh fan vad sexig och energisk tjejen i gul klänning (inte Sanna) var!!! Hon var en av sing along tjejerna. Inte så hemskt gammal. Runt 15-16 kanske. Älskar hennes dans och glädje. Hon trivdes som fan och utstrålningen var underbar. Fanns två ögonblick där både Molly och Sanna blev irtiterade över att hon tog över med sin ungdom. Hoppas hon återkommer. Nån som vet vem hon är? Hälsa gärna. Hon var bäst ikväll.

En onödig kommentarer kanske, men var detta fettarslenas kväll? BMI långt över 80 på Sanna, Molly och Lisa. Fy fan.

https://www.svtplay.se/video/31528994/allsang-pa-skansen/allsang-pa-skansen-29-juni-20-00?position=2723&id=egqAvry

Vilken tid syns hon?
Citera
2021-07-13, 00:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
En "scen" som för min del kändes alltför arrangerad och koreograferad skedde redan på Lasse Berghagens tid när en ung Sanna var gäst. Allsången var Taubes Pepita dansar, och åkningen bland publiken avslutades med en närbild på en ung cool kvinna som log ett spydigt leende och gjorde någon syrlig kommentar åt sin bänkgranne, synbarligen åt texten. Detta är kanske rena hjärnspöken men man kan väl i alla fall leka med tanken att denna sekvens signalerade en medveten kursändring i programmet: snart finns här inte längre någon plats för Evert Taube eller andra visdiktare och trubadurer och deras löjliga, gubbiga världsbild; hädanefter är det "artisterna" och deras ESC-repertoar som gäller. Och så får vi dessa förmenta "allsångslåtar" baserade på beat och riff, företrädesvis med idiottexter, jämte låtar av typen jag är stark, åh åh åh (kvinnlig artist) och jag är svag, åh åh åh (manlig artist).

Här fanns faktiskt just den sekvens som jag yrade om, vid ca 11:45. Döm själva om huvudskakningen är slumpmässigt placerad eller om det är programredaktionens dom över Evert Taubes textvärld och över hela den svenska vis- och lyriktraditionen med alla dess "manliga blickar". Redan sju år tidigare hade ju barnbarnet Maria Taube fått försvara just Pepita dansar mot anklagelser för sexism:

Citat:
Evert förefaller identifiera sig med prostitutionens utanförskap. Det går även att se visan om ”Flickan i Havanna” från 1921 på det sättet. Det är intressant att både Pepita och flickan i Havanna inte görs till några objekt. De är subjekt som agerar.

Han hade kunnat hjälpa Pepita med pengar. I stället gav han henne en visa och tecknade hennes porträtt så att hon är levande än i dag. Jag påstår att Evert Taube inte, som det ibland har gjorts gällande, glorifierade prostitutionen. Evert ser dem och ger dem ett mänskligt värde.

Men idag är den gissningsvis otänkbar i Allsång på Skansen, lika väl som Flicka från Backafall med dess yra ollonborre som dyker ned i flickans barm utan avtalat samtycke.
Citera
2021-07-13, 07:03
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Ja, det började på Berghagens tid, åtminstone på slutet där när det exploderade.
Sedan har givetvis inte allt hoppande med programledare efter Lasses tid gjort något gott för programmet heller.

Att det blivit mer PK är ju föga förvånande, om än trist.
Citera
2021-07-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.svtplay.se/video/31528994/allsang-pa-skansen/allsang-pa-skansen-29-juni-20-00?position=2723&id=egqAvry

Vilken tid syns hon?
17:26
Citera
2021-07-13, 20:06
Medlem
Helvete vilken jätteröv på Sanna.
Hon ser ju ut som luftballong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto