Resultat: Tror du Pernilla fortsätter som allsångsledare också 2027?
Ja
38,46%
5 röster
Nej
61,54%
8 röster
2021-05-13, 17:18
Medlem
Med tanke att 2020 var utan publik, kunde lika gärna ta en paus ett tag.
Var faktist där 2018 och såg denna, då var det publik.
Återblick: https://youtu.be/OJj-eXTHuIk
Citera
2021-05-13, 18:35
Medlem
Jon.Holmss avatar
Tycker också det vore bättre att pausa Allsång på Skansen i år.

Hela programmet bygger ju på att det är publik på Solliden som sjunger med i låtarna. Programmet förlorar helt enkelt sin själ utan publik, hur bra underbara Sanna än är som programledare.
Citera
2021-05-14, 11:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag regurgiterar mina synpunkter från de senaste säsongerna i stora allsångstråden.

Om jag fick bestämma skulle programmet få en redaktör med kärlek till den svenska musikhistorien och allsångstraditionen. Den senare är i hög grad textbunden, dess rot är psalmboken som har varit en svensk folkbok under århundraden (och långt mer betydelsefull för de svenska hemmen än Bibeln eller bondepraktikan). Även under sekulariseringens och den kommersiella musik- och underhållningskulturens starka framväxt under 1900-talet har svenskarna fortsatt att sjunga visor och allsånger som kombinerar fina melodier med litterärt konstfulla texter – ofta tonsatta dikter. Våra visböcker är fulla av sådana alster, den starka svenska körtraditionen har också förmedlat dem, och ibland har de också blivit väldiga kommersiella framgångar. Åtminstone en låt i varje program borde kunna vara av denna karaktär.

Men nu får inte jag bestämma, bara betala. Sålunda befarar jag att allsångssäsongen 2021 kommer att fortsätta trenden från de senaste åren – alla visor och litterära texter typ Evert Taube är i stort sett utmönstrade, med undantag för några barnvisor, och i stället för egentliga allsånger – d.v.s. sånger som man i princip ur minnet kan sjunga från början till slut utan ackompanjemang – kommer artisternas schlager- och ESC-anstrukna repertoar att dominera även allsångsavsnitten. Mer "historiskt" än Stikkan Anderson och kanske något maskeradpotpurri på gamla revylåtar blir det aldrig.

Karakteristiskt är att de framförda allsångstexterna saknar egenvärde – ingen människa skulle någonsin sitta och läsa dem utan musik – och att de sällan handlar om någonting utanför sångarens egen upplevelse. Jämför gärna det berättande perspektivet i de flesta av Evert Taubes visor och det allmänmänskligt observerande och reflekterande draget i de flesta vistexter som baseras på dikter, med temat i de allsånger som med all sannolikhet kommer att dominera även 2021:
1) en (sexuell) relations inledning/avhandling/slutförande
2) jag (artisten) vill offentliggöra en personlig känsla och eventuellt även få revansch/hämnas

Det är förstås inget "fel" på ovanstående teman men den mänskliga erfarenhetsvärlden, inklusive våra allsånger, innehåller mycket mer än så. Samtidigt som programledarna och artisterna oupphörligen hojtar från scenen om "kärlek" förmedlar de en repertoar som väsentligen är kärlekslös, i det att den inte intresserar sig för något annat än sig själv. – Sen lämnar jag frågan öppen om huruvida det också finns en ondskefull, medveten avsikt bakom utvecklingen – att svenskarna och deras barn skall bli dummare och mer rotlösa – eller om det bara handlar om hjälplös narcissism som ingen med makt inom public service verkar finna det angeläget att motverka.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2021-05-14 kl. 12:02.
Citera
2021-05-14, 12:13
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
I min åsikt så får det gärna stängas ned, för gott!

Har spårat senaste åren med dem s.k. ”kulturberikarna” som får löpa fritt med totalt banala och vidriga låttexter på bästa sändningstid.

Nä det blir en bojkottning för min del, pissprogramm för pissmänniskor

Mvh

Yo-yo-mama
Citera
2021-05-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Yo-mama

Har spårat senaste åren med dem s.k. ”kulturberikarna” som får löpa fritt med totalt banala och vidriga låttexter på bästa sändningstid.

Mvh

Yo-yo-mama

Håller med ..
Men om vi får gissa vilka helylle artister som kommer att inta scenen denna sommar,
säkert samma som tidigare år, finns ju bara ett 20 tal att välja ibland tydligen
med tanke på utbudet ..

Tomas Ledin (klassiker
Tusse (förmodligen
Eva Dahlgren (come back
Magnus Uggla (sista rycket
Vikingarna ( ??
Stefan Löfven (vore nåt i knätoffsar o informerar om allt käbbel

Ni andra får fortsätta ..
Citera
2021-05-27, 16:38
Medlem
Sanna Nielsen har lett Allsång på Skansen sedan 2016. Enligt SVT så har det faktiskt
aldrig regnat under en sändning med Sanna, vilket måste vara något slags rekord.
SVT: https://kontakt.svt.se/guide/allsang-pa-skansen

Men då är det väl dags i sommar att regnet kommer så det blir förändring ..
Citera
2021-05-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Det blir som vanligt. Ett gäng stockholmare som sitter i kylan och regnet mumlade texterna i det medhavda sånghäftet.
Ett gäng inflyttade Stockholmare som sitter i kylan och regnet mumlade texterna i det medhavda sång häftet,
Citera
2021-05-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tycker också det vore bättre att pausa Allsång på Skansen i år.

Hela programmet bygger ju på att det är publik på Solliden som sjunger med i låtarna. Programmet förlorar helt enkelt sin själ utan publik, hur bra underbara Sanna än är som programledare.

Lena PHs kväll tyckte jag snarast blev BÄTTRE när det bara var hennes väninnor som var publik och showade loss.

Men själva programmet heter Allsång på Skansen och då är det Allsången som räknas. Men de får ju ta in 500 pers som sitter med avstånd.
Citera
2021-05-27, 21:49
Medlem
Bästa programmet att ha på när man sitter på balkongen en solig tisdagskväll och njuter av livet. Då vill man fan ha en blandning av meningslösa artister, bra artister, dunkadunka och gamla visor. Kan det bli mer svenskt?
Citera
2021-05-28, 01:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Yo-mama

Mvh

Yo-yo-mama

Instämmer. Det blir ju närmst lyteskomik när någon från "orten" ska välja en allsångslåt att tondövt gurgla till. De saknar helt anknytning till fenomenet Allsång på Skansen.

Citat:
Ursprungligen postat av VitaBomullsbyxor
Bästa programmet att ha på när man sitter på balkongen en solig tisdagskväll och njuter av livet. Då vill man fan ha en blandning av meningslösa artister, bra artister, dunkadunka och gamla visor. Kan det bli mer svenskt?

Det var så tidigare. Det var en av höjdpunkterna under sommaren att njuta av Allsång på Skansen när jag kom hem från jobbet på tisdagarna. Uppskattade programmet som mest under Lasse Berghagens tid.
Citera
2021-06-02, 10:56
Medlem
Viss publik kommer att tillåtas denna sommar 2021

Premiär den 29 Juni
https://www.skansen.se/sv/allsang

15 Juni släpps artistlistan, förmodligen samma pk-liga
som tidigare med några nya .. (jäsp)
Citera
2021-06-15, 12:55
Medlem
Alla artister i ”Allsång på Skansen” 2021
(med res. för ev. ändringar)
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/1BmrmJ/allsang-pa-skansen-2021-har-ar-alla-artister

Tisdag 29 juni
Per Andersson
Lisa Nilsson
Pernilla Andersson
Molly Sandén
Anis Don Demina & Sami

Tisdag 6 juli
Sabina Ddumba
Eric Saade
Lena Jonsson Trio
Uno Svenningsson

Tisdag 13 juli
Eva Rydberg & Ewa Roos
Takida
Loreen
Thomas Stenström

Tisdag 20 juli
Jelassi
Frida Öhrn
Newkid
Vikingarna
Brynolf & Ljung

Tisdag 27 juli
Arvingarna
Eagle-Eye Cherry
Cherrie
Tusse

Tisdag 3 augusti
Sandro Cavazza
Charlotte Perrelli
Darin
Tove Styrke

Tisdag 10 augusti – Även extratimmen med ”Allsångsscenen är din”
Nils Landgren / Viktoria Tolstoy / Ida Sand
Smith & Thell
Daniela Rathana
Benjamin Ingrosso (”Allsångsscenen är din”)

Tisdag 17 augusti
Maja Francis
Chris Kläfford
Peter Jöback
Timbuktu

Med publik på plats i årets ..
Senast redigerad av SKIL 2021-06-15 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in