2022-06-25, 16:52
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Livsmedel affärer har inte särskilt höga marginaler. Plus att du är en lite lanthandel, så kommer du aldrig kunna slåss med priset, utan endast med service nivån.

Det kostar säkert en slant att starta upp en sånt här lanthandel, invensteringar i lokaler och teknik.

Ska erkänna att mina kunskaper inom området är begränsade.
Beror på vilken bransch du jämför med men marginalen för livsmedel är högre i Sverige än övriga Europa.
Egna varumärken genererar ännu högre vinst.
Läste om en liten livsmedelsbutik på Gotland som t.o.m slog IcaMaxi när det gällde lönsamhet.
Just Gotland som turist-ö kanske inte är bästa referensen men nämnder det i förbigående.
Hoppas jag slipper varningar.
Citera
2022-06-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Köpmän är inte dumma, oftast väldigt duktiga på att tälja guld.
Utgör det faktumet någon nackdel? För någon part? Det har uttryckts i den här tråden (och många andra) att man önskar fler stölder och olycka åt framgångsrika entreprenörer och deras kunder och jag kan inte begripa vem som skulle gagnas av det. Ingen verkar heller villig att förklara.

Men helt klart finns det en bred opinion för kriminalitet mot kanske främst företag som tycks bottna i att man ogillar näringslivet i största allmänhet och sådant kan ju i sin tur påverka direktiven ovanifrån hur polisen ska sköta sitt uppdrag. Det är inte sällan som polis och politiker själva hänvisar till "allmänhetens rättsmedvetande" så en faktor är det ju helt klart. Men vad är det som driver det? Vad grundar sig missunnsamheten och ibland rena avskyn mot vissa (?) företag och vissa (?) kundkretsar i?
Citera
2022-06-25, 17:51
Medlem
vitvalens avatar
Förstår ni vilken glädje för rumäner och bulgarer när de upptäckte att Sverige ger dem ännu en möjlighet till att stjäla obehindrat.
Citera
2022-06-25, 17:54
Medlem
Citat:
Nix, inte avundsjuk. Har redan ett bra jobb som jag inte är villig att ge upp. Kanske feg, ber om ursäkt för det så slipper du kommentera just det.

De mindre livsmedelsbutikerna har oftast nån form av lönebidrag där de ”anställt” nån med funktionsnedsättning, vilket jag absolut förespråkar.
OBS! De flesta, inte alla butiker såklart. D.v.s det är ganska vanligt. Är jag tydlig där?

Köpmän är inte dumma, oftast väldigt duktiga på att tälja guld.

De större har oftast fler.
Minns en Coop i Jönköping som hade ett helt gäng ”köpings” människor med en anställd handledare ifrån kommunen, eget lunchrum, vilorum mm mm
Citera
2022-06-25, 17:56
Barbarerna kan väl bara vänta på att det kommer en kund som öppnar med sitt Bank-ID och smita/tvinga sig in med honom eller? Det spelar för övrigt ingen roll att förövarna finns på film. Polisen kommer inte göra ett skit ändå. De har fullt upp med att HBTQ-certifiera toaletterna.

Jag skrev för många, många år sen att obemannade butiker aldrig kommer fungera. Sverige är tyvärr förlorat för länge sen.
Senast redigerad av Juristen08 2022-06-25 kl. 18:08.
Citera
2022-06-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ska erkänna att mina kunskaper inom området är begränsade.
Beror på vilken bransch du jämför med men marginalen för livsmedel är högre i Sverige än övriga Europa.
Egna varumärken genererar ännu högre vinst.
Läste om en liten livsmedelsbutik på Gotland som t.o.m slog IcaMaxi när det gällde lönsamhet.
Just Gotland som turist-ö kanske inte är bästa referensen men nämnder det i förbigående.
Hoppas jag slipper varningar.

Den artikeln vill jag se.
https://handelsnytt.se/2020/10/29/ic...ker-ger-bonus/
Citera
2022-06-25, 18:09
Gudars skymning! Vem hade kunnat föreställa sig att det skulle bli såhär med obemannade butiker i Sverige 2022..?
Citera
2022-06-25, 18:12
Medlem
Faktum är att sådana butiker räknar med att saker stjäls. De tjänar fortfarande mer än om butiken vore bemannad.

Men att de rensar hela butiken är ju inte bra.

Polisen lär dock lägga ner ärendet. Det var en liknande händelse i min hemstad där en person gick in med bankid och roffade åt sig saker. Allt fanns på film.

Jag pratade med ägaren som trodde att det var ett lätt fall för polisen. Men fallet lades ner. Förövaren hade redan en kommande dom och det hade inte påverkat hans straff.

Sverige är landet där det lönar sig att vara kriminell.
Citera
2022-06-25, 18:59
Medlem
som ja fattat det så kommer man in med bankid. men man kommer inte ut om man inte betalar så hur har detta gått till?
Citera
2022-06-25, 19:13
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Uppemot en miljon arbetslösa och det finns inte folk att sätta bakom en butiksdisk? Grattis. Borde finnas obemannade socialkontor också, bara komma och ta pengarna.
Citera
2022-06-25, 19:15
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Utgör det faktumet någon nackdel? För någon part? Det har uttryckts i den här tråden (och många andra) att man önskar fler stölder och olycka åt framgångsrika entreprenörer och deras kunder och jag kan inte begripa vem som skulle gagnas av det. Ingen verkar heller villig att förklara.

Men helt klart finns det en bred opinion för kriminalitet mot kanske främst företag som tycks bottna i att man ogillar näringslivet i största allmänhet och sådant kan ju i sin tur påverka direktiven ovanifrån hur polisen ska sköta sitt uppdrag. Det är inte sällan som polis och politiker själva hänvisar till "allmänhetens rättsmedvetande" så en faktor är det ju helt klart. Men vad är det som driver det? Vad grundar sig missunnsamheten och ibland rena avskyn mot vissa (?) företag och vissa (?) kundkretsar i?

Nej nej! Inga plundringar! Om mina inlägg provocerar fram tankar om att begå brott ber jag omedelbart om ursäkt till alla.
Vill verkligen inte att någon ska begå brott.
Hoppas jag är tydlig med detta!

Nu spekulerar jag fritt, mina egna teorier: Jag TROR att den hårda tonen och misstroendet beror på att dessa köpmäns upplägg gör folk arbetslösa, genom att maxa vinsten med obemannat och självscanning.

Ett gammalt ordspråk lyder ju att ”Den enes död är den andres bröd”. Kan tolkas som att någon tjänar på att det går illa för en annan.

TROR att andra områden med lågt förtroende är bilhandlare, rådgivare på bank samt politiker?
Citera
2022-06-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
De större har oftast fler.
Minns en Coop i Jönköping som hade ett helt gäng ”köpings” människor med en anställd handledare ifrån kommunen, eget lunchrum, vilorum mm mm
Så är det här. Stormarknaderna har direkta samarbeten med olika skolor och kommunala verksamheter, i mindre butiker förekommer de men de är mycket färre och stannar oftast under betydligt kortare perioder.
Det är ju inte så konstigt heller då en handledare kan ha hand om flera och i mindre butiker med en bemanning på kanske 10 pers totalt så är det inte riktigt praktiskt att utöka styrkan med 4-5 pers till, oavsett vem som betalar. I en större verksamhet är det nog betydligt enklare att bena ut arbetsuppgifter och ansvarsområden som passar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in