Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-23, 12:20
  #1
Medlem
bcdefgs avatar
Det finns rätt många längdåkare som presterat väldigt bra som juniorer, eller enstaka säsong som senior, som sen spårlöst försvann. Så tycker detta ämne förtjänar en egen tråd där man kan fråga om vad som hände.
Som exempel, Carin Holmberg tog brons på JVM 2001 (i ett lopp där en 18-årig Justyna Kowalchyk blev 48) och senare samma vinter kom hon 16:e på Holmenkollens tremil för att efter den säsongen inte ha kört ett enda lopp vad jag kan se. Nån som vet vad som hände?
Citera
2022-06-23, 12:34
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det finns rätt många längdåkare som presterat väldigt bra som juniorer, eller enstaka säsong som senior, som sen spårlöst försvann. Så tycker detta ämne förtjänar en egen tråd där man kan fråga om vad som hände.
Som exempel, Carin Holmberg tog brons på JVM 2001 (i ett lopp där en 18-årig Justyna Kowalchyk blev 48) och senare samma vinter kom hon 16:e på Holmenkollens tremil för att efter den säsongen inte ha kört ett enda lopp vad jag kan se. Nån som vet vad som hände?

Hon avslutade karriären 2001 då hon "tappade gnistan".

https://www.svd.se/a/fe4bbec8-79b7-3...r-elitsatsning
Citera
2022-06-23, 13:46
  #3
Medlem
Alkibiadess avatar
Det svenska bronsstafettlaget från JVM 2010. Den med minst talang var den som fick längst seniorkarriär.
Citera
2022-06-23, 17:19
  #4
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det svenska bronsstafettlaget från JVM 2010. Den med minst talang var den som fick längst seniorkarriär.

Frågesport? Skriv annars gärna vilka som ingick i laget.
Citera
2022-06-23, 18:35
  #5
Medlem
rainbowias avatar
Bra tråd!

Går vi tillbaks till JVM ´87 så är herrarnas medaljtrio på stafetten intressant eller rättare sagt andrasträcksåkarna. På andrasträckan körde guldlaget SOV med Kalikan Nagombaev, silverlaget SWE hade på andra Johan Danielsson och bronslaget ITA hade Andrea Delfabbro. Anonymare trio för man leta efter. Vad hände sedan? Ingenting enligt historieböckerna.
Citera
2022-06-23, 20:25
  #6
Medlem
Ryssen Dmitriy Rostovtsev tog 4 JVM-guld åren 2012-2013 men efter det har det bara gått utför. Har en vc-start i Davos 2015, där slutade han på plats 50. Lade av 2019 som 26 åring.
En annan är finnen Jussi Ylimäki som tog JVM-guld redan som sextonåring (yngsta någonsin) 1999. Han körde 5-milen på hemma-vm 01 och där blev han fyrtionde man. Lade av karriären strax därefter, redan som junior alltså.
Citera
2022-06-23, 21:38
  #7
Medlem
katws avatar
Vitryssen Leanid Karneyenka. Inte något speciellt som junior i övrigt men tog ett sensationellt silver som 19-åring på 15 km fritt i Sapporo 2007. Förvisso hjälpt av ett tidigt startnummer där det senare snöade kraftigt, men den hjälpen hade även Lars Berger som vann.
Citera
2022-06-23, 22:09
  #8
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det svenska bronsstafettlaget från JVM 2010. Den med minst talang var den som fick längst seniorkarriär.
Det var väl ryggen som ställde till det för såväl Lisa som Hanna?
Vad hände med Madeleine Thorn, ryggen även där?
Citera
2022-06-23, 22:27
  #9
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hon avslutade karriären 2001 då hon "tappade gnistan".

https://www.svd.se/a/fe4bbec8-79b7-3...r-elitsatsning
Tackar, nu när jag läser om det så minns jag ju faktiskt det hela. På den tiden kunde jag inte alls förstå, men nu kan jag tyvärr göra det.
Citera
2022-06-23, 23:08
  #10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det var väl ryggen som ställde till det för såväl Lisa som Hanna?
Vad hände med Madeleine Thorn, ryggen även där?

Hade Lisa också problem med ryggen? Möjligt, men inget som jag minns. För Thorn något var det väl något annan som inte stämde och sedan hade hon väl inte motivation att satsa allt för att komma tillbaka.
Citera
2022-06-24, 00:09
  #11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hade Lisa också problem med ryggen? Möjligt, men inget som jag minns. För Thorn något var det väl något annan som inte stämde och sedan hade hon väl inte motivation att satsa allt för att komma tillbaka.
Jag kanske blandar ihop Lisa med Julia Svan?
Kul kuriosa kring Lisa Larsen är ju att hon var nr 500 000 att fullfölja Lidingöloppet (om man räknar alla klasser)
Citera
2022-07-08, 02:01
  #12
Medlem
Oscar qvicklund?
Lillebrodern också la ju av rätt tidigt men isvaovar väl ännu bättre i sena tonåren. Eller han var väl bra ända från när han var ungdom.

Minns han var typ 1min före på 5 km när han åkte som ungdom, 2004 bör det ha varit. Och det var fan inga dåliga tider heller.

Tycker talang är så svårt.
Man kan va skitbra som liten men inte utvecklas lika mycket senare.
Man måste även ta i beräkning hur dom tränar.

Är man bäst bland 16 åringar och inte tränar så seriöst kan man ju säkert bli hur bra som helst. Men man måste vilja lägga ner tiden på träning, och gör man inte det spelar talang ingen roll.

För man kommer till en gräns där man helt enkelt måste va skitserriös med träningen om man vill va bäst, även om man nu har en talang utöver det vanliga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback