Citat:
Ursprungligen postat av
BuyardChorlik
I maj månad var inflationen 7,2% på årsbasis. Regeringen ber löntagare och företag att inte kompensera för detta i löneförhandlingarna, för att undvika att inflationen spinner vidare.
Svensken förväntas då gå ner i lön för ekonomins bästa, samtidigt som man ser sina sparpengar på börsen minska i värde, och kostnaderna för boende och varor i övrigt springa iväg.
Frågeställning:
Har du lyckats kompensera för inflationen i dina löneförhandlingar?
Har du som egenföretagare lyckats ta ut högre lön och på så vis föra kostnadsökningen vidare till kund?
Tycker du att det är rätt att man går ner i lön för att världens regeringar och riksbanker ej lyckas hålla inflationen i schack?
För min egen del fick jag 9,5% i löneökning, och lyckas därför med nöd och näppe (i nuläget i alla fall) undvika en reallönesänkning. Även om det är med lite sur eftersmak då mitt lönekrav egentligen baserade sig på prestation och inte inflation, och jag inte fick den reallönehöjning som jag egentligen var ute efter.
Nä jag blir inte kompenserad, inte på långa vägar, har lönesamtal i höst o kommer där säga 10% men inser det snarare blir 2% så det kan bli jobbyte i höst/vinter