Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-06-23, 20:44
Medlem
Sonny00s avatar
Jag fick knappt 2% löneförhöjning i år. Bara att tacka och ta emot. En kontorsvaktmästare med några få år kvar till pension har ingen bra förhandlingsposition.

Jag är bekant med en person som har ett tjänstemannajobb på samma företag där jag jobbar. Han säger att den absoluta majoriteten av tjänstemännen fick 2 - 3% i år, d v s i linje med avtalet för 2022. Ska man komma upp över 3% så måste man byta till mer kvalificerade arbetsuppgifter.
Senast redigerad av Sonny00 2022-06-23 kl. 20:49.
Citera
2022-06-23, 20:45
Medlem
ormbitens avatar
Jag har kompenserat genom att höja priserna i mitt företag med 10-20 procent.

Tänker minsann inte offra min inkomst för "ekonomins bästa".
Citera
2022-06-23, 20:48
Medlem
Nop, inte en chans att vi får nått extra där jag jobbar. Finns mycket bra med min arbetsplats, men lönenivåerna är inte en av dem...
Citera
2022-06-23, 20:51
Medlem
Ligger på samma nivå så man kan säga att jag blivit 7 procent fattigare per månad
Citera
2022-06-23, 21:36
Medlem
glajarns avatar
Man kan ju inte styra lönerna efter hur inflation är. Mig påverkar detta inte så mycket endå.
Har sett till att huset jag bor i är betalt så jag har otroligt låga kostnader.
Även om maten ,drivmedel ,el etc etc har gått upp så drabbas jag inte värst mycket. Har inte dragit in på någonting utan lever på som vanligt.
Citera
2022-06-23, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
I maj månad var inflationen 7,2% på årsbasis. Regeringen ber löntagare och företag att inte kompensera för detta i löneförhandlingarna, för att undvika att inflationen spinner vidare.

Svensken förväntas då gå ner i lön för ekonomins bästa, samtidigt som man ser sina sparpengar på börsen minska i värde, och kostnaderna för boende och varor i övrigt springa iväg.

Frågeställning:
Har du lyckats kompensera för inflationen i dina löneförhandlingar?
Har du som egenföretagare lyckats ta ut högre lön och på så vis föra kostnadsökningen vidare till kund?
Tycker du att det är rätt att man går ner i lön för att världens regeringar och riksbanker ej lyckas hålla inflationen i schack?

För min egen del fick jag 9,5% i löneökning, och lyckas därför med nöd och näppe (i nuläget i alla fall) undvika en reallönesänkning. Även om det är med lite sur eftersmak då mitt lönekrav egentligen baserade sig på prestation och inte inflation, och jag inte fick den reallönehöjning som jag egentligen var ute efter.

Nä jag blir inte kompenserad, inte på långa vägar, har lönesamtal i höst o kommer där säga 10% men inser det snarare blir 2% så det kan bli jobbyte i höst/vinter
Citera
2022-06-24, 01:16
Medlem
Fick kring 3-4% under förhandlingen.

Gick relativt omgående till en konkurrerande verksamhet, förhandlade mig till 18% ökning från fjolårets lön istället.

Gick tillbaka till chefen och meddelade vad jag blivit erbjuden och bredde på någon tusenlapp extra, så 21% slutade det på i år när de valde att matcha. Kände att det var fullt nödvändigt för att säkra upp för inflationen och karriären, även om det var lite högspel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in