Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Baletthoppor får pension vid 35 års ålder
men här får man väl pension efter 12 års anställningstid?
https://www.publikt.se/nyhet/forsvaret-far-visstidsanstalla-i-12-ar-12407'
Har aldrig hört talas om detta - verkar helt sjuukt - konstigt att det är så tyzztt när man talar
om att folk slutar jobb o det blir svårt att hitta nya bra.
O i staten skall man ha anställning ända till pension - så jag utgår att de får pension efter 12 år.
Visste inte detta för då hade jag hoppat på tåget vid 18 o blivit pensio vid 30
Alltså, herregud. Vilken komik att läsa såna genier som du formulera dina ord och tankar.
Du måste vara en av de klarast lysande stjärnorna i Sverige och framtiden ser väldigt ljus ut för dig.
Hur kan du ens i din vildaste fantasti tro att det här stämmer?
Vad är det för block i ditt huvud som gör att du
inte tänker såhär: "Aha, efter 12 år får man skaffa sig ett nytt jobb som har en annan arbetsgivare"?
Du tänker istället:
"Aha, får man bara jobba där i 12 år. Då måste ju staten betala tiotals miljoner i pension till varenda person som slutar sen vid 30 års ålder. Ja, det låter som en rimlig kalkyl och investering som staten gör i sina soldater. Hmm, det är ju ett antal tiotals tusen personer som var och hen kommer kosta tiotals miljoner i pension. Det är ju några hundratals eller tusentals miljarder i pension som staten betalar ut, men de har väl pengar. Jag har ju förvisso ALDRIG träffat en 30-årig (eller ens 50-årig) soldat som pensionerat sig, men det jag tänker här nu borde ju stämma ändå."
Citat:
Men baletthoppor då.
O hur var det förut inom försvaret
Tar ett jobb slut - fast det inte tar slut - borde man få lön i resten av livet?
O hur kan folk hoppa på dessa osäkra jobb
Varför i helvete ska man få lön i resten av livet när anställningsperioden tar slut? Vart kommer du ifrån? Hur var din uppväxt? Hur smarta är dina föräldrar?