2022-06-22, 11:57
  #1
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
En man i Uppsala utsattes för ett mycket förslaget bedrägeri där han lurades på 397 000 kronor sedan han lämnat ut koden till sitt bank-ID och svarskoderna från sin bankdosa.

Han krävde banken på 385 000 kronor – som vägrade ersätta.

Nu ger Högsta domstolen mannen rätt.

Domen blir nu vägledande för rättstillämpningen.
https://www.expressen.se/ekonomi/lurades-av-bankbedragare-hd-ger-mannen-rat-till-ersattning/
Citat:
Mål: T 4623-21
”BankID-bedrägeriet”
Prejudikat
Beslutsdatum 2022-06-21

En konsument lämnade till följd av ett bedrägeri ut koden till sitt BankID och svarskoder från sin bankdosa. Agerandet möjliggjorde flera transaktioner från konsumentens konto. Omständigheterna har ansetts vara sådana att konsumentens handlande var grovt oaktsamt men inte särskilt klandervärt. Banken ska därför i allt väsentligt återställa kontot till den ställning det hade haft om transaktionerna inte hade genomförts.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/115592/

Vad tycker ni om prejudikatet?
Öppnar det upp för att fler kan få hjälp till ersättning eller mer bedrägerier?
Citera
2022-06-22, 12:02
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Märkligt, borde inte grov vårdslöshet räcka för att ansvaret ska falla på honom själv?
Citera
2022-06-22, 12:14
  #3
Medlem
Nej detta är fullständigt fel... Är man 51 år och inte kan hantera bank ID så får man stå sitt kast.
Det går dessutom flera timmar och han går hem och använder sin bankdosa.
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-06-22 kl. 12:22.
Citera
2022-06-22, 12:25
  #4
Medlem
JohannesSnajdares avatar
51åring som pratar persiska... som vanligt är det 'synd om dem' och de måste 'tas om hand' ty 'de förstår inte bättre'. Undrar när h*n ska sluta vara en kostnad och börja bidra till samhället....?
Citera
2022-06-22, 12:28
  #5
Medlem
Det finns två problem.
1. Det egna ansvarets betydelse.
2. Bedragare som har en verktygslåda av olika verbala knep.
Det finns dom som säger sig inte förstå hur dom manipulerats.
Man får se på varje enskilt fall?
Men jag tycker det är bra att bankerna får se över sin information.
Det hoppas jag blir resultatet.
__________________
Senast redigerad av Japanskrapan 2022-06-22 kl. 12:31.
Citera
2022-06-22, 13:00
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Med denna färska praxis så måste ett intelligenstest göras för att få skaffa och anväbda Bank-Id.
I detta fall kan ju knappast banken beskyllas utan den som frivilligt skänker koder mm till bedragare. Lite som att det är bilfirmans fel om man ger sina bilnycklar till biltjuven.
Citera
2022-06-22, 13:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Med denna färska praxis så måste ett intelligenstest göras för att få skaffa och anväbda Bank-Id.
I detta fall kan ju knappast banken beskyllas utan den som frivilligt skänker koder mm till bedragare. Lite som att det är bilfirmans fel om man ger sina bilnycklar till biltjuven.
exakt, detta omkullkastar hela systemet att bankerna inte behöver ersätta när kunden är oaktsam.

nu kan man ge bort sina koder och bankdosa och ändå få ersättning även fast man varit otroligt oaktsam.

vilken bank vill använda bank id när dom måste ersätta personer som ger bort sina uppgifter så andra kan ta deras pengar?


är detta döden för bank id?
Citera
2022-06-22, 13:13
  #8
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
51åring som pratar persiska... som vanligt är det 'synd om dem' och de måste 'tas om hand' ty 'de förstår inte bättre'. Undrar när h*n ska sluta vara en kostnad och börja bidra till samhället....?


De låga förväntningarnas rasism.
Citera
2022-06-22, 13:21
  #9
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Bank-ID används ganska frikostigt nu mera för det är en smidig lösning. Detta kanske sätter lite press på bankerna så att de gör det något svårare att någon ska bli av med alla pengar etc.
Citera
2022-06-22, 13:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Märkligt, borde inte grov vårdslöshet räcka för att ansvaret ska falla på honom själv?

Särskilt klandervärt är snäppet värre än grov vårdslöshet. På länk nedan förklaras skillnaden.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---lan--betalningar/rakat-ut-for-kortbedrageri-eller-andra-obehoriga-transaktioner/grovt-oaktsamt-eller-sarskilt-klandervart/
Citera
2022-06-22, 13:29
  #11
Medlem
Sinraths avatar
Låter inget vidare rättvist men jag öppnar gärna famnen för beslut som gynnar den lille konsumenten mot bankerna oavsett. Förutsatt att det inte biter oss i arslet i längden om nu banken ska komma på någon slags lösning så detta inte kan hända igen.
Citera
2022-06-22, 13:33
  #12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Låter inget vidare rättvist men jag öppnar gärna famnen för beslut som gynnar den lille konsumenten mot bankerna oavsett. Förutsatt att det inte biter oss i arslet i längden om nu banken ska komma på någon slags lösning så detta inte kan hända igen.


Klart som korvspad att detta kommer få påverkan på bakernas hantering av BankID. Det försvinner massor med pengar dagligen på bedrägerier och bankerna kommer nu att behöva hitta på lösningar för att inte bli ersättningsskyldiga när berit 82 blivit av med sina livsbesparingar.

Bankerna har tjänat massor på digitaliseringen, nu kommer konsekvenserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in