Citat:
Rätt rörigt att komma på en bra lösning när man delar en bostadsrätt som bara den ena äger.
Det mest rättvisa jag kan komma på är att den som "hyr in sig" betalar vad dom hade betalat om dom bodde i motsvarande hyresrätt.
Det blir konstigt att försöka utgå från räntan som ägaren betalar eftersom ägaren kanske är jättebelånad eller inte har några lån alls, så räntan kan vara allt mellan 10+ lax och 0kr - trots att det är exakt samma bostad. Så att utgå från den är lite omöjligt, man får komma på något annat.
Det mest rättvisa jag kan komma på är att den som "hyr in sig" betalar vad dom hade betalat om dom bodde i motsvarande hyresrätt.
Det blir konstigt att försöka utgå från räntan som ägaren betalar eftersom ägaren kanske är jättebelånad eller inte har några lån alls, så räntan kan vara allt mellan 10+ lax och 0kr - trots att det är exakt samma bostad. Så att utgå från den är lite omöjligt, man får komma på något annat.
Håller med om att det är svårt att komma på en bra lösning. Tanken låter enkelt men det blir en konstig inlåsning av de som hyr in sig som då inte får möjligheten att göra bostadskarriär (nu händer det grejer så det kanske är en lysande affär att hyra in sig några år och sedan dumpa).
Läste en tråd där det var någon som tyckte att partnern skulle betala motsvarande halva kvadratmeterpriset för hyreslägenheter på orten men i detta fall gällde det en villa på 150 kvm där partnern i så fall skulle bidra med i runda slängar dubbla boendekostnaden.
Eftersom den ena redan bor i den ägda bostaden och betalar själv innan förhållandet inleds så är varje krona som partner bidrar med en förbättring. Bostäder anses vara en investering av många och därför vill man inte släppa en bostad som man äger. Bäst vore om bostad ägdes gemensamt av bägge utifrån att bägge bör ha samma rätt att påverka boendet.
Ett förslag för att sätta nivån på en hyra är att den som äger får sätta en smärtgräns när hen istället vill sälja och att de skaffar en ny gemensam bostad istället. I mitt fall skulle den gränsen vara ganska låg.