2022-06-20, 21:06
Medlem
Om man kokar t.ex revbensspjäll med lite kryddor får man en utsökt buljong. Men, jag köpte benbuljong från bodystore i naiv tro om att det skulle smaka liknande (det var märgben från ko) istället smakar det som trä typ. Köpte buljongen då jag vill undvika kolhydrater. Om man kokar kött tillkommer väl inga kolhydrater? Sånna där buljongpåsar med nudlar är ju typ bara socker så vill inte ha det. Men igen, varför smakar riktig köttbuljong så annorlunda från ben? Och, är köttbuljong onyttigare än ben?
Citera
2022-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxvokiahct
Om man kokar t.ex revbensspjäll med lite kryddor får man en utsökt buljong. Men, jag köpte benbuljong från bodystore i naiv tro om att det skulle smaka liknande (det var märgben från ko) istället smakar det som trä typ. Köpte buljongen då jag vill undvika kolhydrater. Om man kokar kött tillkommer väl inga kolhydrater? Sånna där buljongpåsar med nudlar är ju typ bara socker så vill inte ha det. Men igen, varför smakar riktig köttbuljong så annorlunda från ben? Och, är köttbuljong onyttigare än ben?
Tror stora skillnaden beror på att den ena buljongen var från fläsk och den andra från nöt.

När du kokar revbensspjäll så kommer smaken även då till viss del från ben. Och som du säger, den har du kryddat upp. Vad använder du för kryddor? Testa att krydda upp annan buljong på samma sätt.

Testa någon annan nötbuljong (om det är nötbuljong du vill ha), och köp ifrån företag som sysslar med livsmedel.
Citera
2022-10-02, 20:23
Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men - någon här som testat och kan berätta lite om benbuljong i pulverform?

Sett att det finns sånt på vissa hälsokostbutiker och vill ev. prova själv.

Tänker främst på renbuljong där skelettet från djuren malts ner till fint pulver och kan blandas ut med vatten.

Mycket rikt på kollagen och ska visst vara bra för både hud och leder.
Vill gärna veta hur det smakar samt om det verkligen gör någon märkbar skillnad inuti kroppen och utanpå? Tämligen dyr produkt som det verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in