2022-06-20, 18:15
Bannlyst
Är dessa två samma sak?
Är inte existensminimum när man bara får pengarna för maten som man ska klara sig på, lever inte de flesta hemlösa på just existensminimum?

För existensminimum kan väl inte vara samma sak som försörjningsstöd? Eller är det nån form utan av det?

Vet en del som inte har pallat med systemet och inte sökt jobb osv, så dom har inte rätt till försörjningsstöd men dom får "existensminimum" vad fan det nu är.

Han Hi again snubben, lennart bladh levde på¨detta för att han inte sökte jobb i sina sista tråkiga bög dagar.

Så har jag rätt här att dessa pengar endast räcker för mat och inget annat? Hur mycket ligger det på ungefär?
Citera
2022-06-20, 18:22
Medlem
Försörjningsstödet baseras på existensminimum om jag inte är helt ute och cyklar
Citera
2022-06-20, 18:22
Medlem
existensminumun innehåller läkarbesök, klädinköp och sånt som socialfall inte brukar bry sig om
Citera
2022-06-20, 18:29
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almedalsnegern
Är dessa två samma sak?
Är inte existensminimum när man bara får pengarna för maten som man ska klara sig på, lever inte de flesta hemlösa på just existensminimum?

För existensminimum kan väl inte vara samma sak som försörjningsstöd? Eller är det nån form utan av det?

Vet en del som inte har pallat med systemet och inte sökt jobb osv, så dom har inte rätt till försörjningsstöd men dom får "existensminimum" vad fan det nu är.

Han Hi again snubben, lennart bladh levde på¨detta för att han inte sökte jobb i sina sista tråkiga bög dagar.

Så har jag rätt här att dessa pengar endast räcker för mat och inget annat? Hur mycket ligger det på ungefär?

Sök på begreppet riksnorm där hittar du beloppen som anger vad staten anser är lägsta skäliga belopp samt vad staten anser är skäligt att en person ska klara sig på. Observera att dessa belopp avser en person med boende. Det är detta som kallas existensminimum om man hårdrar det.

Det är även dessa belopp soc i regel betalar ut om de betalar ut något överhuvudtaget. Inga större belopp med andra ord. Är man hemlös i ordets verkliga bemärkelse får man i regel ingen som helst hjälp. I alla fall inte hjälp som hjälper i det långa loppet.
Citera
2022-06-20, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Sök på begreppet riksnorm där hittar du beloppen som anger vad staten anser är lägsta skäliga belopp samt vad staten anser är skäligt att en person ska klara sig på. Observera att dessa belopp avser en person med boende. Det är detta som kallas existensminimum om man hårdrar det.

Det är även dessa belopp soc i regel betalar ut om de betalar ut något överhuvudtaget. Inga större belopp med andra ord. Är man hemlös i ordets verkliga bemärkelse får man i regel ingen som helst hjälp. I alla fall inte hjälp som hjälper i det långa loppet.
men hemlösa får pengar för mat av vad jag vet.
Citera
2022-06-20, 18:36
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almedalsnegern
men hemlösa får pengar för mat av vad jag vet.

Inte per automatik. Många käkar dock gratis eller nästintill gratis i kök olika organisationer och kyrkor har. Att vara hemlös gör det i många fall svårare att få hjälp.
Citera
2022-06-20, 18:42
Medlem
vadsadusadus avatar
https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...nd/riksnormen/ har i princip all info om vad du behöver veta. Enligt dem är "existensminimum" för en ensamstående vuxen 4250 kr. Den summan plus din hyra kan du få om du har socialbidrag. Det räknas som personliga omkostnader och ska gå till mat, hygien, resor, försäkringar, telefon osv. Dvs allt som inte är hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in