• 1
  • 2
2022-06-29, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ingen mig veterliggen i #gentoo där vi ger support (även jag) dagligen använder Google när man ger support alla är invovlerade på ett eller annat vis och om man inte kan svara då överlämnar man ofta det till någon annan som vet bättre generellt. Skillnaden på Gentoo och andra communities är extremt stor och kunskapen också.

Jag använder INTE Google för att lösa problem, jag går te.x in i någon av våra channels och frågar rätt personer för ingen kan ju svara bättre än dom som underhåller en ebuiild eller projekt.

Jag googlar inte hur man kan installera Gentoo, allting står ju i våran handbok? Gentoo community har gjort mig till en extremt duktig master i cli och därför vill jag även ge tillbaka det jag kan, jag behvöer inte googla eller "hävda" mig typ, jag respekterar ALLA i vårat community och det är en helt annan nivå på mognad och allting i våra kanaler om man jämför me darch linux som ett exempel, många från arch joinar till och med våra kanaler för att skillnaden är så extremt mycket högre speciellt om djupare frågor. Gå in i häng i #gentoo på liberachat så får du se vilken nivå det är, det finns ingen som INTE litar på varandra utan man delar loggar och hjälps åt 24/7 hela tiden oavsett vad det handlar om och hur man en stavar eller hur lite man än kan, ingen säger "ursäkta jag är dålig, kan jag får hjälp?" ... Don't ask to ask, JUST ASK !

Dom flesta jag hittar på Google har fel eller gör fel helt enkelt, så är det. Folk använder sudo till alltin och andra kommer och copy pastar gamla repos och kör gammal mjukvara utan att veta vad dom egentligen ger sig in på.

Jag använder vårat community, jag skriver även wikis och jag tar även. Denna har jag skrivit te.x: https://wiki.gentoo.org/wiki/Android/adb

Jag googlade NOLL när jag skrev den, det är av ren kunskap och det är det med andra wikis också man ser en extremt stor skillnad i kunskap tycker jag och man märker omedelbart om det är någon som kan eller inte.

Har du ALDRIG installerat en gentoo setup och vågar be om hjälp vilkt typ alla gör men inte svenskar ofta väldigt väldigt sällan de är svenskar i kanalen vi har två st andra som är utvecklare i sverige en är från chalmers och utbilddar folk och den andra är på något forsknings place dom kan ju inte stå och undervisa genom att googla sig till saker och ting utan man måste kunna saker och ting. Det är där skillnaden är, om du inte har installerat gentoo som sagt så kommer alla inkl jag attg hjälpa dig från första frågan tills du är klar i #gentoo på liberachat, gåtr det åt skogen så börjar vi om och vi hjälps åt igen, det är inte bara en som sitter och hjälper till utan det är alla, om jag inte kan svara så kommer någon annan.

Skall man hålla på dela google länkar hela tiden så blir det ju lika värdelöst som allt annat.

Kul att du fråga, joina gärna kanalen och se hur människor kommunicerar och vilken EXTREMT stor skillnad det är på Gentoo och övriga distar. Man blir påhoppad om manf rågar något i archs chan av 10-15 pers te.x eller ubuntu eller så får man höra RTFM, något liknande har inte över 15 år hört i vårat Gentoo Community. Vill du lära dig så kan du, det handlar bara om en själv och när du kan så vill du gärna lära ut till andra utan att behöva googla för det är OFTA det inte stämmer på googles svar man hittar te.x på bloggar, varför följa en blogg när vi har ett helt community lvie 24/7 med folk som varit med i 30-40 år?

Jag lärde mig mer på min första gentoo installation om hur linux fungerar än vad jag gjorde med mandrake under 4 år åren 2004-2008.

https://wiki.gentoo.org/wiki/User:Sa..._Install_Guide

Det är svårt att göra fel, man lär sig allt från att kolla om källan är legit, kolla gpg, kolla shasum, sätta upp en bootloader, kryptera hårdisken, kryptera swap, hur man undviker keyloggers när man skapar en key allting i handboken.

Jag har installerat gentoo 100 gånger och VARJE gång jag installerar om Gentoo så ler jag när jag första gången startar det för hur extremt anpassat och snyggt det är, det är EXAKT efter mina önskemål och med åren har man blivit någon slags guru, det är kul men man har varit med länge nu men det finns inget ställe som går att jämföra med hur man ger proffesionell spport till nya användare som i gentoo, 100%.

Kan man inte så frågar man, VAD DET ÄN HANDLAR OM. Jag kan instrallera gentoo på 59 sekunder med krypterad root och alllting gjordce ett script en gång haha för det och hacka det mesta men jag vet inte hur pip fungerar, häromdagen satt jag och frågade om hur pip och virtualenv fungerar och vad rekomendationerna är, jag vet allt och lite mer om vad det är idag och jag förstår inte varför alla på Github inte tipsar om virtualenv när dom vill att folk skall installera saker. Det är mycket som är fel om man frågar fel folk, därför googlar jag ALDRIG.

Samma som TS, han kan inget om vmware och därför frågar han, hade han frågat på Gentoo forumet hade jaeg svarat annorlunda för här verkar alla vara likadana men jag hade fel det finns bra folk här med, jag skriver som jag gör i gentoo och på wikis här på forumet EXAKT det jag själv kan, folk tycker det är svårt och jobbigt? Dom googlar hellre och gör hellre fel, då vill man inte lära sig då vill man bara att det skall fungera, i Gentoo handlar det om at VILJA förstå och kunnna hantera alla fel som finns för det dyker upp dagligen i princip något som strular och det är ett nöje att veta hur man felsöker och när man kan det så blir det väldigt svårt att byta system eller ens tänka tanken på att använda något annat.

Med facit i hand ångrar jag mig inte ändaste dag att jag suttit hela mitt liv här i terminalen och lekt med portage och gentoo när alla var på studentfest då drog jag hem och skulle kompilera mer saker och cpun skulle gå 100% hela tiden jag har bara levt i min gentoo värld, jag kan installera allting helt utan hjälp och allting i huvudet, varenda sak som behövs varenda liten detalj och jag lyckas UTAN att det blir något problem, i början så strular det ofta men idag kan jag det mesta i sömnen, det är för att jag inte Googlat utan gjort det om och om och om och om igen och vilja förstå saker och ting.

Den ABSOLUT största skillnaden på vårat community och andra det är att ingen anser sig vara bättre än någon annan, alla har stor respekt för ALLA. Ingen är dryg och ingen säger "wtf, är dum eller?" ... "come on read the fucking manual?" typ, alla lär vi oss på olika vis och det är imponerande hur stabilt det är, och alla är väldigt snälla hela tiden och alla delar intresse och man vet vem som har kunskapen, vem har bättre kunskap om gentoo än alla i gentoo's chan elller forum? Ingen? Naturligtvis inte, därför frågar man ju dom som kan bättre? Den som lär sig kommer att stanna kvar och lära andra också senare precis som jag.

Hoppas du fick svar på frågan varför man inte vill Googla eller vill och vill, man gör det helt enkelt inte se TS te.x han gör precis som jag och nu svarade jag och han tyckte svaret var perfekt, skulle han frågat google skulle han inte fått samma svar till 100% för de är ju jag som skapat wikin te.x för att jag själv har varit i samma sits och då skrev jag ihop den så kan andra ta del av det som jag själv vet var svårt att hitta förr i tiden. Det är samma med annat, saker jag gör stora wikis om som dom flesta läser påstår sig andra ha bättre koill på hehe, men jag själv är med i ett projekt och utvecklar det och skriver dokumentation men folk har svårt att först det det därför blir det väldigt konstig attityd tycker jag, speciellt på svenska forum eller specieltl på alla forum utan Gentoos typ.

Det räcker att få en person i rätt riktning och sedan om man får en äkta och bra källa så kommer man finna mer information där man är om man vill veta, skulle jag ge en google länk till något som inte varit våran egen distro så måste personen återigen dra sig till google för de är kernel moduler och grejjer som måste ställas in, allting finns på våran wiki för det är andra som redan gjort det som TS undrade. Men nu vet jag inte om hen ville ha det på Linux eller inte men jag säger som det är att de är bättre att köra vmware på te.x Windows för det är ju så det är, det har helt andra förutsättningar jag skulle ju ljuga annars, jag vet ju det eftersom jag själv har provat allt och lite till på linux om hur man kör en virtuell maskin med alla dess olika sätt att ställa in bridges i nätverk och de ska mixtras och ha sig och 3d hardware acceleation fungerar inte så bra som på win pga av företag som hellre stödjer just vmware. Jag kan ju inte googla och sedan utgå från någon annans historia? Då har jag ju ingen jävla aning vad jag pratar om eller om jag får en motfråga, skall jag googla igen då?

https://imgur.com/a/ILqDz9s - varför skall man googla när man har dom bästa i kanalen? Vem kan svara bättre än den som skapat ett projekt/system där alla hjälps åt? Samma med allt, vill jag parata med curls skapare daniel, så är han ju @ i #curl och nicklar bradge, de är massa soom hjälps åt där med. Så funkar ldet i linux världeln, jag frågar i kanalen där det hänger 175st som vet mer om curl än om någon annan så klart att jag frågar dom i kanalen om hjälp, jag googlar inte. Hostas av svenska universitet bl.a:

https://libera.chat/
Kan du länka en bra Gentoo Vagrant box, gärna med node, varför ska jag använda Gentoo ist för Debian?
Citera
2022-07-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ingen mig veterliggen i #gentoo där vi ger support (även jag) dagligen använder Google när man ger support alla är invovlerade på ett eller annat vis och om man inte kan svara då överlämnar man ofta det till någon annan som vet bättre generellt. Skillnaden på Gentoo och andra communities är extremt stor och kunskapen också.

Jag använder INTE Google för att lösa problem, jag går te.x in i någon av våra channels
OK, tack.
Anade att nåt i denna stil kunde va svaret. Va mest nyfiken på om man ansåg att google va en katastrofal sökmotor pga personalisering.
Men visst - ibland kan det förstås va en omväg jämfört med att läsa man pages, guider och fråga.
Citera
2022-07-03, 00:28
Medlem
OtherBarrys avatar
VirtualBox, installera önskad Linux distribution, installera xrdp, aktivera och öppna port 3389.

Sätt din VM att starta automatiskt när Windows startas, nu kör du RDP in till din VM.

Grattis, du kan nu tabba fritt mellan din vanliga Win desktop och din RDP session mot din Linux VM.
Citera
2022-07-03, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
VirtualBox, installera önskad Linux distribution, installera xrdp, aktivera och öppna port 3389.

Sätt din VM att starta automatiskt när Windows startas, nu kör du RDP in till din VM.

Grattis, du kan nu tabba fritt mellan din vanliga Win desktop och din RDP session mot din Linux VM.
Istället för att ödsla tid på att installera från image kan du använda Vagrant och spinna upp en box med valfritt distro (samt automatisera program installation med Provisiong och massa annat devops)

https://app.vagrantup.com/boxes/search

Uppfinn ej hjulet, bara kör, fråga på om det är nått.
Citera
2022-07-26, 18:21
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry

Sedan är det ju bra att göra nätverket till NAT saå dem kan prata med varandra och internet..
Citera
2022-07-30, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BronyFurry
Kan du länka en bra Gentoo Vagrant box, gärna med node, varför ska jag använda Gentoo ist för Debian?

Glömt av att svara dig, sorry.

Det vet jag inte varför du skulle göra, jag har ju ingen aning om vad du pysslar med nämligen.

Håller du på med servrar och grejter och det bara skall fungera? Kör med Debian, vill du förstå på djupet mer om hur saker fungerar och varför vissa saker sker för att sedan vara tvungen att lösa det? Kör Gentoo. Jag rekomenderar inte Gentoo bara för jag är aktiv i communityt det är inte en perfekt distro för alla ändamål, verkligen inte.

Gentoo är extremt jävla jobbigt även för dom som kan, vill du ha något som bara funkar? Använd Debian. Är du extremt aktiv och har mycket tid övers, kör Gentoo.

Lämnar du gentoo ouppdaterat en längre tid så blir det genast väldigt väldigt jobbigt att åtgärda. Det krävs underhåll av systemet väldigft mycket och jag tror inte det är vettigt att köra som en server som man inte har lust att underhålla jämt och ständigt. Gentoo har mest paket i repot av ALLA distar som finns, utöver alla custom overlays så det kommer uppdateringar konstant, det finns inget som ändras te.x som Ubuntu dom har en "moddad" netcat version som default och döper orginalet till "netcat-traditional" .. Sånt trams finns inte i Gentoo, det skall vara som det skall vara, annars blir man ju helt förvirrad. Hur fan uppdaterar man grub config?

På ubuntu: update-grub2
På Gentoo/Original: grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg te.x

Använd netcat -e för att köra ett kommando, vilket är HUVUD grejjeen med hela netcat från utvecklaren på 90 talet, går det? Ja naturligtvis men inte på Apple och Ubuntu. Där har dom tagit bort funktionen och lagt in en sämre version av deras egna.

Man lär sig ju "fel" när man använder andra distar, man blir lite handikap då om man kommer till ett annat system som är som det skall vara när dom gör så, då får man ju lära sig bakvägen. Bättre lära sig hur det skall göras RÄTT istället.

Ta UFW te.x? Något dom också skapat, vadfan. Använd iptables som det är tänkt istället. Man blir som sagt väldigt "handikapad" eller lärd på felaktig sätt.

Vill du komma med i ett extremt jävla kompetent gäng med extremt duktig support dygnet runt alla dagar året om, använd Gentoo. Tror dom flesta är över 45-50 kanske. Blir förvånad när någon man tror är ung säger den är 65 och hackar linux kärnan eller att det är en japansk manga brud som älskar anime/manga av allt annat men är extremt sjukt jävla skicklig och 5 år senare får man reda på att personen även är ingenjör och ledare inom toppen på intel, alla är trevliga oavsett vem det är och kunskapen är ENORM!

Är du en person som kan bättre än alla andra? Använd arch eller något annat, du blir snabbt överkörd annars om man tror sig med vett och etikett helt enkelt, det är ett extremt seriöst community. Jag har inget att rekomendera på den andra frågan, jag använder bara gentoo som default på allt jag äger, så jag vet inte vad som är bra och inte via virtuella maskiner te.x. Fråga i #gentoo? Du får garanterat svar på nolltid.

Senaste uppgraderingen från firefox, visste du om detta som mina utvecklare berättar för mig i meddelandet efter installation? För mig finns det bara ett altenativ, det är gentoo, där litar jag på mina utvecklare till 100000% om något blir till det sämre i någon uppgrradering OAVSETT vad, så vet jag om det tack vare att det är bäst helt enkelt: https://imgur.com/a/kjKXkxg

Det passar verkligen inte alla, men personligen har jag hittat extremt många vänner med lika djupt och galet jävla mycket intresse för att förstå systemet så det passar som handen på handsken. Jag har inte sett någon ännu på annat forum som är i närheten så jävla inbiten på att göra dokumentation, support eller något annat så genuint som Gentoo. Alla hjälps åt, på riktigt.

Ja, det är kärlek på riktigt. Så mycket gillar jag mitt system. Gör du? Byta dist? Det gör jag aldrig, aldrig haft en tanke på det på över 15 år eller mer till och med.
Senast redigerad av wuseman 2022-07-30 kl. 04:13.
Citera
2022-07-30, 16:41
Medlem
Citat:
Glömt av att svara dig, sorry.

Det vet jag inte varför du skulle göra, jag har ju ingen aning om vad du pysslar med nämligen.

Håller du på med servrar och grejter och det bara skall fungera? Kör med Debian, vill du förstå på djupet mer om hur saker fungerar och varför vissa saker sker för att sedan vara tvungen att lösa det? Kör Gentoo. Jag rekomenderar inte Gentoo bara för jag är aktiv i communityt det är inte en perfekt distro för alla ändamål, verkligen inte.

Gentoo är extremt jävla jobbigt även för dom som kan, vill du ha något som bara funkar? Använd Debian. Är du extremt aktiv och har mycket tid övers, kör Gentoo.

Lämnar du gentoo ouppdaterat en längre tid så blir det genast väldigt väldigt jobbigt att åtgärda. Det krävs underhåll av systemet väldigft mycket och jag tror inte det är vettigt att köra som en server som man inte har lust att underhålla jämt och ständigt. Gentoo har mest paket i repot av ALLA distar som finns, utöver alla custom overlays så det kommer uppdateringar konstant, det finns inget som ändras te.x som Ubuntu dom har en "moddad" netcat version som default och döper orginalet till "netcat-traditional" .. Sånt trams finns inte i Gentoo, det skall vara som det skall vara, annars blir man ju helt förvirrad. Hur fan uppdaterar man grub config?

På ubuntu: update-grub2
På Gentoo/Original: grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg te.x

Använd netcat -e för att köra ett kommando, vilket är HUVUD grejjeen med hela netcat från utvecklaren på 90 talet, går det? Ja naturligtvis men inte på Apple och Ubuntu. Där har dom tagit bort funktionen och lagt in en sämre version av deras egna.

Man lär sig ju "fel" när man använder andra distar, man blir lite handikap då om man kommer till ett annat system som är som det skall vara när dom gör så, då får man ju lära sig bakvägen. Bättre lära sig hur det skall göras RÄTT istället.

Ta UFW te.x? Något dom också skapat, vadfan. Använd iptables som det är tänkt istället. Man blir som sagt väldigt "handikapad" eller lärd på felaktig sätt.

Vill du komma med i ett extremt jävla kompetent gäng med extremt duktig support dygnet runt alla dagar året om, använd Gentoo. Tror dom flesta är över 45-50 kanske. Blir förvånad när någon man tror är ung säger den är 65 och hackar linux kärnan eller att det är en japansk manga brud som älskar anime/manga av allt annat men är extremt sjukt jävla skicklig och 5 år senare får man reda på att personen även är ingenjör och ledare inom toppen på intel, alla är trevliga oavsett vem det är och kunskapen är ENORM!

Är du en person som kan bättre än alla andra? Använd arch eller något annat, du blir snabbt överkörd annars om man tror sig med vett och etikett helt enkelt, det är ett extremt seriöst community. Jag har inget att rekomendera på den andra frågan, jag använder bara gentoo som default på allt jag äger, så jag vet inte vad som är bra och inte via virtuella maskiner te.x. Fråga i #gentoo? Du får garanterat svar på nolltid.

Senaste uppgraderingen från firefox, visste du om detta som mina utvecklare berättar för mig i meddelandet efter installation? För mig finns det bara ett altenativ, det är gentoo, där litar jag på mina utvecklare till 100000% om något blir till det sämre i någon uppgrradering OAVSETT vad, så vet jag om det tack vare att det är bäst helt enkelt: https://imgur.com/a/kjKXkxg

Det passar verkligen inte alla, men personligen har jag hittat extremt många vänner med lika djupt och galet jävla mycket intresse för att förstå systemet så det passar som handen på handsken. Jag har inte sett någon ännu på annat forum som är i närheten så jävla inbiten på att göra dokumentation, support eller något annat så genuint som Gentoo. Alla hjälps åt, på riktigt.

Ja, det är kärlek på riktigt. Så mycket gillar jag mitt system. Gör du? Byta dist? Det gör jag aldrig, aldrig haft en tanke på det på över 15 år eller mer till och med.
Tack för svar, jag får kolla in Gentoo vid behov/intresse, har just nu börjat att använda Manjaro på en desktop, sen kör jag Debian på server och i VMs via Vagrant, funkar ju. Uppskattar ditt lång svar tack igen.

Edit: Kom på ett tips för Debian användare (funkar nog också på Ubuntu), installera en package-manager front end till apt som heter "nala" (läs lite här https://trendoceans.com/nala-package-manager/ ) så får ni lite bättre koll på era packages, innehåller tex. en "Ctrl-z" funktion som ju allt som harvat med apt/dpkg önskar att de hade haft! Nu finns det, installera Nala bara
Senast redigerad av BronyFurry 2022-07-30 kl. 16:44.
Citera
2022-07-30, 19:38
Bannlyst
Citat:
Tack för svar, jag får kolla in Gentoo vid behov/intresse, har just nu börjat att använda Manjaro på en desktop, sen kör jag Debian på server och i VMs via Vagrant, funkar ju. Uppskattar ditt lång svar tack igen.

Edit: Kom på ett tips för Debian användare (funkar nog också på Ubuntu), installera en package-manager front end till apt som heter "nala" (läs lite här https://trendoceans.cohttps://nr1.nu...ckage-manager/ ) så får ni lite bättre koll på era packages, innehåller tex. en "Ctrl-z" funktion som ju allt som harvat med apt/dpkg önskar att de hade haft! Nu finns det, installera Nala bara

Inga orsak, prova bara om du verkligen vill det gör det inte bara för att du hört att det är bra av någon annan. Huvudsaken är att man gillar sitt system som det är och Debian är det absolut ingenting fel på, tvärt om.

Nice, för mig är det as viktigt att det skall vara snyggt i terminalen. Där ligger Gentoo tusen år framför övriga distar, just paket hanteraren portage är ju fruktansvärt nice alltså. Kan kolla allt och lite till, om någon är intresserad det är av hur portage ser ut som "default" så slängde ihop massa standard verktyg med screenshgot på denna länk för ett tagsen https://nr1.nu/gentoo/gentwuseman<br...: 726oo-tools/

Men men, nog om Gentoo.

Ja precis, apt är så jävla tråkigt och helt ologiskt och i ärlighetens namn extremt värdelös man kan bara installera ett paket åt gången te.x det rätt dålig tycker jag efter alla år men men.

Menar du såhär:

För att göra det lite trevligare med apt, så kan man göra det såhär, som root:

Kod:
cat <<"!" > /etc/apt/apt.conf.d/99progressbar
Dpkg::Progress-Fancy::Progress-Bg "%1b[40m"; ´
Dpkg::Progress-Fancy "1";
APT::Color "1";
! 

Nu skall progress baren vara orange te.x när du skriver apt update.

med ctrl+z, m nar du te.x såhär, prova kopiera och klistra in i terminalen, det är inte permanent utan det är tills du stänger justt den terminalen du skriver i så försvinner kombon men te.x:

Kod:
bind '"\e[18~":"dpkg -l"'

Trycker du på f7 kommer den att skriva dpkg -l men inte köra kommandot.

Vill du att den skall köra kommandot o
* If I dislike you, then I'm already in your devices. In my world, you do not get two chackså, då lägger du bara till en \C-m\ på slutet, så te.x för att uppgrade så tryck alt+u efter du använd nedan, \eu = alt +u, då kör den kommandot apt update; apt upgrade direkt.

Kod:
bind '"\eu"':"\" apt update;apt-upgrade\C-m\""

Vill du lista saker snygg i debian med dpkg, kan du te.x skriva:

Kod:
dpkg -l

Med lite snygga färger är det snart väldigt snyggt också.

Eller förstod jag helt fel med vad du menade med Ctrl+z nu?

Lite tricks har man lärt sig med åren iaf, te.x ta bort alla pakhttps://nr1.nu/linux/package-manager/apt/#grep-output-from-aptet i en debian distro som andra paket inte behöver längre:

Kod:
aptitude remove '?and( ?automatic(?reverse-recommends(?installed)), ?not(?automatic(?reverse-depends(?installed))) )'

Ta bort alla icke använda kernels:

Kod:
apt-get remove $(dpkg -l | awk "/^ii  linux-(image|headers)/ && ! /`uname -r`/ {print \$2}")

Som på gentoo, skriv ut description ocskå stilrent:

Kod:
aptitude search '~i!~E' | grep -v "i A" 

Eller sätt färg på paketet men inte på description, skriv ut det i 2 kolumner:

Kod:
 { aptitude search '~i!~E' | grep -v "i A"; }  2>&1  \
      |awk '{$2="\033[01;33m"$2"\033[00m"; print $0}' \
      | paste -d' ' <(cut -f1) <(cut -d'-' -f3)  \
      |column

Haha, nä nu skall jag sluta leka med debian annars är snart klockan 5 på morran. Men sånt här är för as viktigt. Jag skulle lätta kunna lägga nmer hur mkt tid som helst för att få apt att bli som nala bara för att jag tycker det är kul. Finns så jävla mycket olika teknker att hantera sttdout på. Det är ett beroende som heter duga Men, vissa har ju lika mkt tid som jag kanske så förstår såklart varför man väljer färdiga altenativ men lite snyggare blev det när alla paket blev guĺa, ändra bar 1;33m till något annat. Alla altenativ kan man få via:

Kod:
for x in {0..8}; do for i in {30..37}; do for a in {40..47}; do echo -ne "\e[$x;$i;$a""m\\\e[$x;$i;$a""m\e[0;37;40m "; done; echo; done; done; echo ""

Fan vad mkt combos det finns, snyggt ska det va!

Här är en bättre color karta:

Kod:
T='wuziduzi'   
wuseman
Medlem
Reg: Jul 2018 Inlägg: 726
echo -e "\n                 40m     41m     42m     43m\
     44m     45m     46m     47m";

for FGs in '    m' '   1m' '  30m' '1;30m' '  31m' '1;31m' '  32m' \
           '1;32m' '  33m' '1;33m' '  34m' '1;34m' '  35m' '1;35m' \
           '  36m' '1;36m' '  37m' '1;37m';
  do FG=${FGs// /}
  echo -en " $FGs \033[$FG  $T  "
  for BG in 40m 41m 42m 43m 44m 45m 46m 47m;
    do echo -en "$EINS \033[$FG\033[$BG  $T  \033[0m";
  done
  echo;
done
echo

Sånt här har jag tusentals jag skapat genom åren, jag har färdiga cheatheets också. Te.x, wgrep för alla grep dom skapar jag /var/git/cheatsheet/wgrep.sh och så gör j ag bara en symlink till /usr/local/bin så varje gång jag glömmer av te.x, hur fan skulle man göra nu exakt för att matcha en ip på bästa bästa sättetr, ja, då skriver man wgrep ip så printar den ut:

Kod:
ifconfig|grep -E -o "(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)" 

perfekt som i minsta detalj! Det är många saker som kan skrivas ut vackrt från standard. nmcli con wifi status. Visa wifi med färger och signal styrka m.m· Sen har man ju lista ip addresser med colors:

Kod:
ip  -br -c r show

Eller i json kanske:

Kod:
ip -j -br -c r show 

Nä fyfan, nu måste jag göra annat, oneliners är det BÄSTA jag vet

För mer coola tricks med nmap te.x: https://github.com/wuseman/wnmap, - Sniffa trafik via en annan dator via wireshark te.x, finns oändlgit med grejjer att göra det snygg och väldigt stilrent. Ah shit, jag hade glömt av att jag hade en för APT också: https://nr1.nu/linux/package-manager/apt/a - dpkg med, https://nr1.nu/linux/package-manager/dpkg/ - Hoppas någon kanske kan hitta något coolt, det är meningen. tanken är att bli den siten med flest unika oneliners på jorden. ADB har jag klarat ochg synology så nu är de resten kvar :P Den överlägset största jag har är find: https://nr1.nu/linux/bash/find/ - Den är nog störst med. är ett par MB den filen med alla find jag sparat/skapat genom åren. Sa någon att shell INTE är kraftullt? Ja, då vet man inte vad man pratar om

Fyll på, sorry om jag drog iväg lite. Skall prova nala nu.
Senast redigerad av wuseman 2022-07-30 kl. 20:36.
Citera
2022-07-30, 20:50
Medlem
Citat:
Inga orsak, prova bara om du verkligen vill det gör det inte bara för att du hört att det är bra av någon annan. Huvudsaken är att man gillar sitt system som det är och Debian är det absolut ingenting fel på, tvärt om.

Nice, för mig är det as viktigt att det skall vara snyggt i terminalen. Där ligger Gentoo tusen år framför övriga distar, just paket hanteraren portage är ju fruktansvärt nice alltså. Kan kolla allt och lite till, om någon är intresserad det är av hur portage ser ut som "default" så slängde ihop massa standard verktyg med screenshgot på denna länk för ett tagsen https://nr1.nu/gentoo/gentwuseman<br...: 726oo-tools/

Men men, nog om Gentoo.

Ja precis, apt är så jävla tråkigt och helt ologiskt och i ärlighetens namn extremt värdelös man kan bara installera ett paket åt gången te.x det rätt dålig tycker jag efter alla år men men.

Menar du såhär:

För att göra det lite trevligare med apt, så kan man göra det såhär, som root:

Kod:
cat <<"!" > /etc/apt/apt.conf.d/99progressbar
Dpkg::Progress-Fancy::Progress-Bg "%1b[40m"; ´
Dpkg::Progress-Fancy "1";
APT::Color "1";
! 

Nu skall progress baren vara orange te.x när du skriver apt update.

med ctrl+z, m nar du te.x såhär, prova kopiera och klistra in i terminalen, det är inte permanent utan det är tills du stänger justt den terminalen du skriver i så försvinner kombon men te.x:

Kod:
bind '"\e[18~":"dpkg -l"'

Trycker du på f7 kommer den att skriva dpkg -l men inte köra kommandot.

Vill du att den skall köra kommandot o
* If I dislike you, then I'm already in your devices. In my world, you do not get two chackså, då lägger du bara till en \C-m\ på slutet, så te.x för att uppgrade så tryck alt+u efter du använd nedan, \eu = alt +u, då kör den kommandot apt update; apt upgrade direkt.

Kod:
bind '"\eu"':"\" apt update;apt-upgrade\C-m\""

Vill du lista saker snygg i debian med dpkg, kan du te.x skriva:

Kod:
dpkg -l

Med lite snygga färger är det snart väldigt snyggt också.

Eller förstod jag helt fel med vad du menade med Ctrl+z nu?

Lite tricks har man lärt sig med åren iaf, te.x ta bort alla pakhttps://nr1.nu/linux/package-manager/apt/#grep-output-from-aptet i en debian distro som andra paket inte behöver längre:

Kod:
aptitude remove '?and( ?automatic(?reverse-recommends(?installed)), ?not(?automatic(?reverse-depends(?installed))) )'

Ta bort alla icke använda kernels:

Kod:
apt-get remove $(dpkg -l | awk "/^ii  linux-(image|headers)/ && ! /`uname -r`/ {print \$2}")

Som på gentoo, skriv ut description ocskå stilrent:

Kod:
aptitude search '~i!~E' | grep -v "i A" 

Eller sätt färg på paketet men inte på description, skriv ut det i 2 kolumner:

Kod:
 { aptitude search '~i!~E' | grep -v "i A"; }  2>&1  \
      |awk '{$2="\033[01;33m"$2"\033[00m"; print $0}' \
      | paste -d' ' <(cut -f1) <(cut -d'-' -f3)  \
      |column

Haha, nä nu skall jag sluta leka med debian annars är snart klockan 5 på morran. Men sånt här är för as viktigt. Jag skulle lätta kunna lägga nmer hur mkt tid som helst för att få apt att bli som nala bara för att jag tycker det är kul. Finns så jävla mycket olika teknker att hantera sttdout på. Det är ett beroende som heter duga Men, vissa har ju lika mkt tid som jag kanske så förstår såklart varför man väljer färdiga altenativ men lite snyggare blev det när alla paket blev guĺa, ändra bar 1;33m till något annat. Alla altenativ kan man få via:

Kod:
for x in {0..8}; do for i in {30..37}; do for a in {40..47}; do echo -ne "\e[$x;$i;$a""m\\\e[$x;$i;$a""m\e[0;37;40m "; done; echo; done; done; echo ""

Fan vad mkt combos det finns, snyggt ska det va!

Här är en bättre color karta:

Kod:
T='wuziduzi'   
wuseman
Medlem
Reg: Jul 2018 Inlägg: 726
echo -e "\n                 40m     41m     42m     43m\
     44m     45m     46m     47m";

for FGs in '    m' '   1m' '  30m' '1;30m' '  31m' '1;31m' '  32m' \
           '1;32m' '  33m' '1;33m' '  34m' '1;34m' '  35m' '1;35m' \
           '  36m' '1;36m' '  37m' '1;37m';
  do FG=${FGs// /}
  echo -en " $FGs \033[$FG  $T  "
  for BG in 40m 41m 42m 43m 44m 45m 46m 47m;
    do echo -en "$EINS \033[$FG\033[$BG  $T  \033[0m";
  done
  echo;
done
echo

Sånt här har jag tusentals jag skapat genom åren, jag har färdiga cheatheets också. Te.x, wgrep för alla grep dom skapar jag /var/git/cheatsheet/wgrep.sh och så gör j ag bara en symlink till /usr/local/bin så varje gång jag glömmer av te.x, hur fan skulle man göra nu exakt för att matcha en ip på bästa bästa sättetr, ja, då skriver man wgrep ip så printar den ut:

Kod:
ifconfig|grep -E -o "(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.(25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)" 

perfekt som i minsta detalj! Det är många saker som kan skrivas ut vackrt från standard. nmcli con wifi status. Visa wifi med färger och signal styrka m.m· Sen har man ju lista ip addresser med colors:

Kod:
ip  -br -c r show

Eller i json kanske:

Kod:
ip -j -br -c r show 

Nä fyfan, nu måste jag göra annat, oneliners är det BÄSTA jag vet

För mer coola tricks med nmap te.x: https://github.com/wuseman/wnmap, - Sniffa trafik via en annan dator via wireshark te.x, finns oändlgit med grejjer att göra det snygg och väldigt stilrent. Ah shit, jag hade glömt av att jag hade en för APT också: https://nr1.nu/linux/package-manager/apt/a - dpkg med, https://nr1.nu/linux/package-manager/dpkg/ - Hoppas någon kanske kan hitta något coolt, det är meningen. tanken är att bli den siten med flest unika oneliners på jorden. ADB har jag klarat ochg synology så nu är de resten kvar :P Den överlägset största jag har är find: https://nr1.nu/linux/bash/find/ - Den är nog störst med. är ett par MB den filen med alla find jag sparat/skapat genom åren. Sa någon att shell INTE är kraftullt? Ja, då vet man inte vad man pratar om

Fyll på, sorry om jag drog iväg lite. Skall prova nala nu.
Wow tack för att du delar med dig av din kunskap!

Menade inte ctrl-z som i text redigering med tagentbordet, utan att du med Nala har en historik som gör att du kan "roll back" ändringar du har gjort in package installationer etc, t.ex. om du installerat något och det går åt skogers pga dependecy hell så kan du rulla tillbaka till en tidigare historik innan det gick åt skogen
Citera
2022-07-30, 21:10
Bannlyst
Citat:
Wow tack för att du delar med dig av din kunskap!

Menade inte ctrl-z som i text redigering med tagentbordet, utan att du med Nala har en historik som gör att du kan "roll back" ändringar du har gjort in package installationer etc, t.ex. om du installerat något och det går åt skogers pga dependecy hell så kan du rulla tillbaka till en tidigare historik innan det gick åt skogen

Ahh, jag förstår. Som en slags säkerhetsbackup typ. Det var unikt och riktigt smart faktiskt, det var verkligen inte illa haha gud vad fel jag hade när jag gissade på vad du menade.

Grymt, det skall jag lägga in på en debian jag hjälper en att underhålla med debian, fan vad tröttsamt det kan bli när typ mysql-server eller något bråkar för man har fel version te.x så blir hela apt korrupt men detta skulle ju vara perfekt.

Tack själv för tipset!

Senast redigerad av wuseman 2022-07-30 kl. 21:27.
Citera
2022-08-01, 01:18
Medlem
Citat:
Ahh, jag förstår. Som en slags säkerhetsbackup typ. Det var unikt och riktigt smart faktiskt, det var verkligen inte illa haha gud vad fel jag hade när jag gissade på vad du menade.

Grymt, det skall jag lägga in på en debian jag hjälper en att underhålla med debian, fan vad tröttsamt det kan bli när typ mysql-server eller något bråkar för man har fel version te.x så blir hela apt korrupt men detta skulle ju vara perfekt.

Tack själv för tipset!

Ingen fara, ber om ursäkt att jag var otydligt och skrev inte "undo funktion" utan istället ctrl-z.

Ja just historik och en som du säger säkerhets-backup är verkligen något som saknas i apt, så gillar verkligen den funktionen i Nala, speciellt i situationer där du har har OS:et på bare metal då.

Om du har VMs och kör t.ex. Vagrant med VirtualBox kan man ju istället t.ex. använda Vagrants snapshot funktion för att göra snabba snapshots (vagrant snapshot save $1) innan man gör stora förändringar (innan man pajar MySQL ), men då måste man ju så klart köra restore på den snapshoten och boota om VM:n igen, plus komma ihåg att göra snapshots hela tiden, så Nala är nog bättre alternativ ur smidighets synpunkt även för VMs.

Eller så kan man kanske använda Docker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in