2023-02-06, 11:36
Medlem
Ja alla jag hört nämna honom/den klubben verkar gilla honom skarpt, även långt utanför Götebörgs gränser så att säga, förutom någon enstaka psykopat.

Kan detta va Sveriges äldsta klubb?

Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Yamasaki skulle jag rekommenderar.
Pilo är en hjälte.!
Har enbart gott att säga om den klubben.
Citera
2023-02-06, 11:42
Medlem
Här behövs mer klubb-info. Fframförallt träningsupplägg är intressant att jämföra mellan de olika. Tex vilken man bör välja/inte välja om man vill tävla eller inte etc.

Citat:
Ursprungligen postat av RastaFari22
Äntligen lite mer matnyttigt i tråden. Infon du skriver är om lokaler och schema, ok.

En följdfråga blir, hur funkar det att träna trångt? min erfarenhet är att skaderisken ökar, och då kanske aspekter som uppvärmning (ej drills/bjj utan mer gympa typ) kommer in, vilket har visat sig minska skaderisken enligt forskning.

Hur är det med uppvärmning på dessa klubbar? kör de bara lite lugna drills eller har de typ springa runt & hoppa osv gymping?

Och om möjligt gärna några ord om typ av bjj de kör, alla har ju lite olika fokus & stil. Tex amerikansk, brasiliansk och mer/mindre tävlingsfokuserade osv.. .
Citera
2023-02-06, 11:49
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ja alla jag hört nämna honom/den klubben verkar gilla honom skarpt, även långt utanför Götebörgs gränser så att säga, förutom någon enstaka psykopat.

Kan detta va Sveriges äldsta klubb?

Som sagt bara testat 5-6 klubbar utöver yamasaki men den är utan tvekan den med bäst känsla och träning.
Citera
2023-04-11, 15:22
Medlem
Har nu gjort lite research och här kommer en update i tråden:

PRIS ____ KLUBB ____ PLATS ____ LOKAL STORLEK ____ STIL

3348 ____ Yamasaki _____ Centrum ________ XL ____ Brasiliansk
3400 ____ TK ___________ Hisingen ________ M ____ Brasiliansk
3960 ____ Fit4Fight ________ Utby __________ L ____ Blandat
4000 ____ FKC Frölunda ____ Frölunda _______ L ____ Blandat
4600 ____ Avestruz _______ Centrum Norr ____ S ____ Brasiliansk
4788 ____ Fighter Centre ___ Centrum _______ S ____ Amerikansk
4788 ____ GBGMAC _______ Frölunda _______ XL ____ Blandat
4788 ____ Conde _________ Hisingen ________ M ____ Brasiliansk
5118 ____ Butcher MMA ___ Mölndal ________ M ____ Brasiliansk
5988 ____ Valhalla _______ Majorna ________ S ____ Amerikansk
vetej ____ Yogui _________ Hisingen _______ M ____ Brasiliansk

ÖVRIGT
Priserna är SEK/år nutid med respektive klubbs billigaste alternativ. För att öka kvslitén på och få in mer parametrar i klubbjämförelsen så:
  • ställ gärna frågor
  • protestera gärna om du anser att ngt är fel
  • skriv gärna om du vill ha in fler rubriker
Citera
2023-04-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Som sagt bara testat 5-6 klubbar utöver yamasaki men den är utan tvekan den med bäst känsla och träning.

"bara"?? =)
Citera
2023-04-11, 16:42
Medlem
fuskas avatar
Citat:
"bara"?? =)
Jaha det kanske är mycket men det är när jag har rest och gästtränat på andra ställen.
Brukar aldrig vara problem att få vara med.
Alla bjj nördar gillar andra bjj nördar.
Citera
2023-04-11, 17:05
Medlem
UPDATE:

PRIS ____ KLUBB ____ PLATS ____ LOKAL ____ STIL ____ Finns det ren SW/NOGI?

3348 ____ Yamasaki _____ Centrum ________ XL ____ Brasiliansk ______ JA 1st/vecka
3400 ____ TK ___________ Hisingen ________ M ____ Brasiliansk ______ NEJ
3960 ____ Fit4Fight ________ Utby __________ L ____ Blandat _______ NEJ kör allt blandat
4000 ____ FKC Frölunda ____ Frölunda _______ L ____ Blandat _______ NEJ kör allt blandat
4600 ____ Avestruz _______ Centrum Norr ____ S ____ Brasiliansk ____ NEJ kör allt blandat
4788 ____ Fighter Centre ___ Centrum _______ S ____ Amerikansk ____ JA 3st/vecka
4788 ____ GBGMAC _______ Frölunda _______ XL ____ Blandat _______ JA 1st/vecka
4788 ____ Conde _________ Hisingen ________ M ____ Brasiliansk ____ JA 4st/vecka
5118 ____ Butcher MMA ___ Mölndal ________ M ____ Brasiliansk ______ JA 2st/vecka
5988 ____ Valhalla _______ Majorna ________ S ____ Amerikansk ____ JA 2st/vecka
vetej ____ Yogui _________ Hisingen _______ M ____ Brasiliansk ______ JA 2st/vecka

OBSERVERA
För att få in mer parametrar i klubbjämförelsen:
  • ställ gärna frågor
  • protestera gärna om du anser att ngt är fel
  • skriv gärna om du vill ha in fler rubriker
Senast redigerad av RastaFari22 2023-04-11 kl. 17:10.
Citera
2023-04-11, 20:58
Medlem
Brottargalnings avatar
Vad menar du med amerikansk stil?
Citera
2023-04-12, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Vad menar du med amerikansk stil?

Haha bra fråga, tack. Jag läste att dessa gym har amerikansk tränare och/eller influenser & tolkar detta som en mer modern jiujitsu utvecklad åt ett visst håll. Drog till med "amerikansk" men uppdaterar gärna om du kan lära oss mindre upplysta vilka "stilar" de olika klubbarna har drag av.

Det enda jag vet säkert är att olika klubbar kan ha rätt olika approach (och energi) & det kan man ju tex kalla stil.
Citera
2023-04-12, 19:38
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Haha bra fråga, tack. Jag läste att dessa gym har amerikansk tränare och/eller influenser & tolkar detta som en mer modern jiujitsu utvecklad åt ett visst håll. Drog till med "amerikansk" men uppdaterar gärna om du kan lära oss mindre upplysta vilka "stilar" de olika klubbarna har drag av.

Det enda jag vet säkert är att olika klubbar kan ha rätt olika approach (och energi) & det kan man ju tex kalla stil.

Finns väl ett par amerikanska grapplers som kallat sin stil (utan gi) för american jiu jitsu dock inget jag förväntat mig att se i Sverige. Brukar oftast vara mer brottning inblandat då. Ingen aning om hur det fungerar på klubbarna i Göteborg.
Citera
2023-04-13, 10:36
Medlem
Jag tror kanske termerna "new school" och "old school" är bättre om man vill kategorisera.

"Old school" är då mer brasiliansk stil medan "new school" skulle vara amerikansk stil.

BJJ utvecklas hela tiden och gym/instruktörer i USA är väl de som driver detta mest. John Danahers New Wave team och B-team är kända exempel. De driver främst no gi tekniker men även gi tekniker. I Göteborg är det främst Jonathan Thomas är ledande när det kommer till new school. Han är internationellt känd.

Skulle säga att "new school" har ett fokus på open guard tekniker där inverteringar är relativt vanligt.

Sedan gissar jag att de flesta klubbar influeras av dessa new school tekniker i någon mån.
Citera
2025-08-20, 09:56
Medlem
Har vi några uppdateringar för detta trådämne? Hur är klubbarna idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in