• 1
  • 2
2022-06-26, 21:15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Har sömnbesvär...

Om du är vuxen så är 50 mg Sertralin en sinnessjukt låg dos. Det är den sortens dos som läkare ordinerar till patienter inom BUP. Normal dos för en vuxen människa är 100 mg/dag, men det är inte ovanligt att patienter står på 150 eller 200 mg. Med det menar jag inte nödvändigtvis att du ska prata med din läkare om att höja dosen, men med den låga dosen som du har så är 50 mg nästan likvärdigt med att inte ta någonting i längden.

Imovane skulle sannolikt få din spänningshuvudvärk att lätta. Det beror på att det är besläktat med bensodiazepiner och tillfälligt dödar ångest och spänningar i kroppen. Men på grund av den korta halveringstiden och risken för toleransutveckling skulle det sannolikt inte hjälpa dig i längden. Den medicinen som skulle ha bäst effekt på din spänningshuvudvärk är sannolikt Stesolid, på grund av dess muskelavslappnande egenskaper. Men det är heller ingen hållbar väg att gå i längden på grund av risken för beroende och tillvänjning.

Jag skulle rekommendera - om mediciner är vägen att gå - att du sätter dig ner med din ansvarige/förskrivande läkare och gör en grundlig genomgång av din medicinlista med fokus på hållbara alternativ. Men det är alltid bra vid psykisk ohälsa att komplettera farmakologiska interventioner med livsstilsförändringar och andra metoder: Avslappningsövningar, mindfulness, regelbunden fysisk träning etc. Fråga runt om råd och var villig att prova alternativ.
Citera
2022-06-26, 21:23
Medlem
friteradkorvs avatar
Kan inte säga något om din huvudvärk, hoppas dock det blir bättre.
Däremot har jag haft sömnproblem många år pga depression och ångest.
Jag tar Levomepromazine 25-50mg och det har hjälpt mig mycket. Man blir dåsig och man kan inte bli beroende eller tolerant.
Åt sömnmedicin 2 år för många år sen och minns att det påverkade mig även dagtid. Var först efter att jag slutade som jag insåg vidden av det.
Citera
2022-06-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Om du är vuxen så är 50 mg Sertralin en sinnessjukt låg dos. Det är den sortens dos som läkare ordinerar till patienter inom BUP. Normal dos för en vuxen människa är 100 mg/dag, men det är inte ovanligt att patienter står på 150 eller 200 mg. Med det menar jag inte nödvändigtvis att du ska prata med din läkare om att höja dosen, men med den låga dosen som du har så är 50 mg nästan likvärdigt med att inte ta någonting i längden.

Imovane skulle sannolikt få din spänningshuvudvärk att lätta. Det beror på att det är besläktat med bensodiazepiner och tillfälligt dödar ångest och spänningar i kroppen. Men på grund av den korta halveringstiden och risken för toleransutveckling skulle det sannolikt inte hjälpa dig i längden. Den medicinen som skulle ha bäst effekt på din spänningshuvudvärk är sannolikt Stesolid, på grund av dess muskelavslappnande egenskaper. Men det är heller ingen hållbar väg att gå i längden på grund av risken för beroende och tillvänjning.

Jag skulle rekommendera - om mediciner är vägen att gå - att du sätter dig ner med din ansvarige/förskrivande läkare och gör en grundlig genomgång av din medicinlista med fokus på hållbara alternativ. Men det är alltid bra vid psykisk ohälsa att komplettera farmakologiska interventioner med livsstilsförändringar och andra metoder: Avslappningsövningar, mindfulness, regelbunden fysisk träning etc. Fråga runt om råd och var villig att prova alternativ.

Är 25 är så tycker att Setralin 50mg räcker. Men kanske man skulle testa på Saroten istället?
Jag har fasta rutiner men känner mig hjärntrött just nu så jag orkar inte med så mycket just nu.

Just nu senaste 5 nätterna har jag gått på 2 Alvedon Novum 500mg som jag tar vid läggdags, vilket hjälper något även om det trycker I huvudet när jag ligger ned.

Varannan natt sover jag bättre och då är det minst 7 timmar. Efter de nätterna känns trycket mindre på morgonen även om jag är ständigt trött.

Inatt sov jag strax under 6 timmar och känner mig mkt trött. Sommnade vid 2 tiden och vaknade strax innan 8 på morgonen. Försökte somna om på morgonen med misslyckas med det. Vaknar med ångest varje morgon..

Sover djupt och vaknar direkt ur djupsömnen på morgonen. Undrar om trycker I huvudet gör så att jag vaknar precis när jag kommer in i den lättare drömsömnen?
Citera
2022-06-27, 12:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Är 25 är så tycker att Setralin 50mg räcker. Men kanske man skulle testa på Saroten istället?
Jag har fasta rutiner men känner mig hjärntrött just nu så jag orkar inte med så mycket just nu.

Just nu senaste 5 nätterna har jag gått på 2 Alvedon Novum 500mg som jag tar vid läggdags, vilket hjälper något även om det trycker I huvudet när jag ligger ned.

Varannan natt sover jag bättre och då är det minst 7 timmar. Efter de nätterna känns trycket mindre på morgonen även om jag är ständigt trött.

Inatt sov jag strax under 6 timmar och känner mig mkt trött. Sommnade vid 2 tiden och vaknade strax innan 8 på morgonen. Försökte somna om på morgonen med misslyckas med det. Vaknar med ångest varje morgon..

Sover djupt och vaknar direkt ur djupsömnen på morgonen. Undrar om trycker I huvudet gör så att jag vaknar precis när jag kommer in i den lättare drömsömnen?
Ta ett par loratadin också, kostar bara några kronor på apotea och åtminstone jag sover fint på alvedon och loratadin.

Du kan även prova magnesium brustabletter men dom fungerar bara de första nätterna innan tröttheten försvinner.
Citera
2022-06-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Ta ett par loratadin också, kostar bara några kronor på apotea och åtminstone jag sover fint på alvedon och loratadin.

Du kan även prova magnesium brustabletter men dom fungerar bara de första nätterna innan tröttheten försvinner.

Vad äter du Alvedon mot på kvällen? Och hur stor dos?

Har testat att äta en tablett Magnesiumtillskott varje morgon I tablettform (kapslar) som jag köpte på Apoteket Hjärtat och åt under 2 veckor. Magnesiumcitrat innehåller det. Men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad.

Nu är jag inte stressad längre utan lung, men trots det försvinner inte problemen. Att sova 7-8 timmar varje natt är mitt mål för att kunna må bra och lösningen till att bli av med trycket I huvudet tippar jag på. Problemet är att jag vaknar tidigt på morgonen

Igår när jag hade sovit bra 7-8 timmar så hade jag lite mer energi i mig. Men när jag körde bil igår max 1 timme så kände jag att det trycker/värker lätt på vänstra delen i bakhuvudet. Hjärntrötthet??
Senast redigerad av Ekrum 2022-06-27 kl. 13:28.
Citera
2022-06-27, 13:27
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Vad äter du Alvedon mot på kvällen? Och hur stor dos?

Har testat att äta en tablett Magnesiumtillskott varje morgon I tablettform (kapslar) som jag köpte på Apoteket Hjärtat och åt under 2 veckor. Magnesiumcitrat innehåller det. Men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad.

Nu är jag inte stressad längre utan lung, men trots det försvinner inte problemen. Att sova 7-8 timmar varje natt är mitt mål för att kunna må bra och lösningen till att bli av med trycket I huvudet tippar jag på.

Igår när jag hade sovit bra 7-8 timmar så hade jag lite mer energi i mig. Men när jag körde bil igår max 1 timme så kände jag att det trycker/värker lätt på vänstra delen i bakhuvudet. Hjärntrötthet??
För att sova lite djupare, en alvedon och en loratadin brukar räcka men ibland går jag upp och tar lika mycket till. Harinte upplevt någon toleransökning.

Men vill du sova djupt så prata med din läkare om mirtazapin, jag gick på såna länge men slutade pga att jag inte behöver sova så djupt, och länge...
Citera
2022-06-27, 13:41
Medlem
Citat:
För att sova lite djupare, en alvedon och en loratadin brukar räcka men ibland går jag upp och tar lika mycket till. Harinte upplevt någon toleransökning.

Men vill du sova djupt så prata med din läkare om mirtazapin, jag gick på såna länge men slutade pga att jag inte behöver sova så djupt, och länge...

Sover djupt på natten men vaknar alltid på morgonen när jag egentligen ska in drömsömnen. Minns inget av natten alls. Testat Lergigan 25mg tidigare och det hjälpte bra första nätterna med att man sov längre men sedan tappade det effekt och gav symptom på baksmälla istället.

Vet inte om spänningshuvudvärk kan väcka upp en på morgonen när man sovit djupt 6 timmar och tagit 2 Alvedon på kvällen?
Senast redigerad av Ekrum 2022-06-27 kl. 14:32.
Citera
2022-06-28, 11:29
Medlem
Citat:

Ska nog be om att testa på Saroten först mot Spänningshuvudvärk och Sömnbesvär. Någon som har bra erfarenhet av den? Kan man kombinera den med Setralin Sun 50mg som man tar på morgonen?

Gick och la mig vid 24 tiden och tog en Alvedon Novum 500MG. Känner av trycket I huvudet något mer när jag skulle sova då jag klippte mig igår (pga värmen).

Sommnade snabbt men vaknade sedan vid 3 tiden konstigt nog. Sommnade sedan om för att vakna vid 6.30 och då knastrar det när jag låg på huvudets vänstra sida. Aldrig upplevt detta förut. Försökte somna om efter det men failade med det. Låg och drog mig i sängen till 9:45 tiden.

Förstår fortfarande inte varför jag vaknar efter 6 timmar sömn och aldrig kommer in i drömstadiet på morgonen. Sover bara djupt just nu och undrat om trycket och spänningar I huvudet som orsakar det att jag bli väckt när jag är påväg in i drömsömnen?

Jävligt jobbigt att gå med den här konstanta tröttheten hela tiden. Hjärntrötthet eller hjärnskada måste ligga bakom dessa symptom?? Funderar gå på Imovane 6 dagar och se om det blir bättre och om jag kan få tillbaka mina 8h per natt. Måste på något sätt bryta denna onda cirkel.

Hur länge kan man gå med 6 timmar sömn per natt som 25 åring innan det blir farligt?
Citera
2022-06-28, 16:58
Medlem
friteradkorvs avatar
Citat:

Hur länge kan man gå med 6 timmar sömn per natt som 25 åring innan det blir farligt?
Det behöver du i alla fall inte oroa dig för. Kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt. Däremot om sömnlängden stressar upp dig så du psykiskt mår dåligt är en annan sak. Vissa sover 4h/natt och har inga problem.
Citera
2022-07-01, 23:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Har inte stenkoll på Saroten, men är osäker på om den ens har effekt på spänningstillstånd. Jag tror mig minnas att den används för smärtor kopplade till fibromyalgi och möjligtvis kan den ha effekt på smärttillstånd av psykosomatisk sort, men mer liknande neuropatisk smärta och allmän värk. Jag är tveksam på om den har några fördelar i förhållande till Sertralin, då Saroten är en gammaldags tricyklisk antideppressiv medicin som har fler biverkningar och inte är ett alternativ som används varken i andra eller tredje hand vid din symtombild.

Angående sömnen så är sex timmar ingen katastrof, även om du är van vid fler.

Men allt sådant här ska du diskutera med din läkare.
Citera
2023-11-11, 11:33
Medlem
Citat:
Jag har liknande huvudvärk och har tagit mig ur många års imovane/zopiklonanvändande. Det blir bara värre med imovane, en ren befrielse att slippa dessa piller när man väl blivit avvänjd. Skum huvudvärk, yrsel, obestämbara krämpor med mera, allt försvann när jag blev ren(mha mirtazapin). Kommer aldrig ta en zopiklon eller imovane igen.

Dock är huvudvärk/övertryck kvar, mest beror det på spänning i/runt nacke men även högt blodtryck. Dagliga promenader hjälper en del.

För mig är Imovane den perfekta huvudvärks släckaren. 3-4 st och huvudvärken håller sig borta minst 10 timmar och kan jobba utan värk. Helt underbart.
Citera
2023-11-17, 09:19
Citat:
Har sömnbesvär och spänningshuvudvärk sedan 2 månader tillbaka och undrar om Imovan hjälper bra för att kunna reseta sig? Hur länge kan jag ta det utan hamna i beroende?

Bakgrund:

Går med stress, oro och sömnbesvär sedan slutet på april detta år.

Största problemet är att jag har ett tryck I huvudet sedan början på Maj som inte går över. Detta är ny typ av huvudvärk jag inte haft förut och det känns mest i bakhuvudet. Innan hade jag aldrig problem med det. Det är detta som stör min sömn som mest.

Läkaren har sagt att det är spänningshuvudvärk efter att CT röntgen har gjorts i mitten på maj. Blodprover har tagits och man har inte hittat något onormalt.
Testat Ipren/Alvedon i början men det har bara hjälpt något. Även testat Paraflex vilket hjälpte bra i början men slutade med det då jag blev tung I huvudet av det.

När jag ligger ned i sängen och ska sova på kvällen är det som värst, då det trycker i huvudet. Trycket varierar beroende på dag och hur jag sovit. Tyvär har det blivit sämre senaste veckan.

Jag har inte sovit mer än 6 timmar de senaste nätterna trots att jag går på Lergigan 25mg på kvällen och Setralin 50mg på morgonen. Jag har fasta rutiner med jobb (där jag rör mig). Är 25 år med ADHD och behöver 7-8 timmar för att må bra. Vaknar upp varje dag nu morgontrött tidigt på morgonen och gäspar en hel del. Jag sover djupt och minns inget av natten.

Har Imovan hemma vilket jag fick på recept av läkaren från Neuroavdelningen när jag berättade om mina besvär. Problemet är att min läkare på vårdcentralen vill att jag inte ska ta det utan fortsätta med Lergiganet. Men Lergiganet hjälper mig inte att ta mig ur den här skiten.

Vad ska jag göra?
Hej TS!
Jag har som du haft flera års besvär av dålig sömn och spänningshuvudvärk trots hälsosam livsstil. Något som hjälpt mig väldigt bra är amitriptylin/saroten. Den kan hjälpa mot neuropatisk smärta och man sover gott på den. Kör låg dos om 10-20mg, då får man inte den antidepressiva funktionen av medicinen men man sover väldigt gott plus att det faktiskt hjälpt mig mot huvudvärken. Kan vara värt att kolla upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in