Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Frågan handlade inte om att dra upp något vars sannolikhet är näst intill 0 då det finns hur många partiklar som helst i en människa. Sannolikheten att två olika partiklar, skulle befinna sig på samma plats samtidigt, uppta samma plats, vet jag inte om man lyckats visa, även om jag kan ha fel där. Men nu är det här inte kvantfysik.
Att Annie Lööf är en gris ser jag som sannolikt. Men att hon skulle kunna flyga, menar jag nog ändå inte är logiskt, enligt fysikens lagar.
Frågan var rätt klar. Skulle du inte förstå vad jag menade?
Stannar vi vid påståendet att två människor inte kan befinna sig vid samma plats så gör det ingen större skillnad om orsaken är att det är osannolikt eller ologiskt. Oavsett orsak har du aldrig sett två människor på samma plats och kommer rimligen inte heller att göra det under din livstid.
Problemet med sammanblandningen uppstår när vi använder den som premiss för nya resonemang där vi drar nya slutsatser från en redan felaktig premiss.
Om det är logiskt omöjligt för två hela människokroppar att befinna sig på samma plats så måste det även vara omöjligt för två halva människokroppar att befinna sig på samma plats. Genom induktion gäller samma sak för fjärdedels människokroppar ända till oändligt små kroppar. Slutsatsen blir då att två partiklar inte kan befinna sig på samma plats, vilket är direkt felaktigt.
Ovanstående är ett konkret problem i diskussioner om determinism som exempel, där folk tenderar att bortse från att små sannolikheter ofta förstärks till stora sannolikheter genom olika mekanismer.