2022-06-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är du som kommer med en massa trams. För att en slutsats ska kunna betraktas som logisk så måste den härledas från logiska premisser. Man kan resonera logiskt utifrån falska premisser, men man kan inte komma fram till en logisk slutsats, eftersom denna slutsats blir falsk.

Jag inbillar mig inte att mina premisser är logiska. Jag kan argumentera för varför de är logiska, vilket man måste kunna med premisser som är värda att dra några slutsatser ifrån.
Jag vet inte hur mycket du har läst om ämnet logik, men det var tydligen totalt bortkastad tid då du verkar ha missförstått alltsammans.
Du vill alltså inte förstå begreppet logik bättre?
Varför erkänner du inte att du saknar ämneskunskap och använder logikbegreppet felaktigt? Lärdom är ju nära!

Logiska premisser”.. Vad är det för något?
Senast redigerad av Epistememe 2022-06-21 kl. 23:51.
Citera
2022-06-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
Alla grisar kan flyga, Annie Lööf är en gris. Annie Lööf kan flyga.
Helt logiskt är det så att Lööf kan flyga.
Här har vi någon som faktiskt förstått!
Citera
2022-06-22, 14:40
Medlem
EnCartes avatar
Man blandar ihop logik och logiskt. Det är inte samma sak.
Synonymer till logisk

följdriktig, tankeriktig, förnuftsenlig, med riktiga slutsatser, strängt klar, strikt, rationell, förnuftig, konsekvent, aritmetisk, artikulerad, dialektisk, följdenlig, förnuftsbestämd, förnuftsgrundad, förnuftsmässig, förståndsenlig, förståndsmässig, intelligent, matematisk, motsägelsefri, naturlig, redig, sammanhängande, stringent, tankestram
Citera
2022-06-22, 14:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det där är ett påstående och inte en slutledning (logik). Den är sålunda varken logisk eller ologisk. Ett påstående är en utsago om vad som är fallet och som sådan kan den vara sann eller falsk. Du kan ha en giltig logisk härledning där slutsatsen är falsk (vilket innebär att även premisserna är falska). Något är logiskt om och endast om dess logiska form är sådan att om premisserna är (skulle vara) sanna (fallet/gällande) måste även slutsatsen vara det. Följande är logiskt:

Precis!
Det var hit jag ville komma. Men man kan förstås, mäta om det är sant eller inte. Först när man gjort det kan man säga om det är sant eller inte. Det enda man kan göra före det, är att bedöma hur troligt det är. Hur logiskt, verkar det här påståenden vara.
Edit: När man har mätt det och det visade sig vara sant, är det till och med bevisat. Så det handlar om vad man bedömer. Satsen eller påståendet i sig.

Däremot kan man säga om exemplet med Annie Lööf att det är både logik och logiskt.
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-22 kl. 15:07.
Citera
2022-06-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man blandar ihop logik och logiskt. Det är inte samma sak.
Synonymer till logisk

följdriktig, tankeriktig, förnuftsenlig, med riktiga slutsatser, strängt klar, strikt, rationell, förnuftig, konsekvent, aritmetisk, artikulerad, dialektisk, följdenlig, förnuftsbestämd, förnuftsgrundad, förnuftsmässig, förståndsenlig, förståndsmässig, intelligent, matematisk, motsägelsefri, naturlig, redig, sammanhängande, stringent, tankestram
Ordens betydelse beror på sammanhanget.

Den egentliga betydelsen av logisk är att något följer logikens lagar. I ett kontext där något kan eller inte kan följa logikens lagar bör ordet inte användas i annan betydelse.

Sedan kan ordet användas i bredare betydelse i andra sammanhang. Om en hockeyspelare säger att det var logiskt att pucken gick i mål så förstår den som lyssnar att ordet knappast syftar på formell logik eftersom hockeyspelare brukar mena något annat när de använder ordet.

Problemet uppstår när folk använder samma språkbruk när de skriver inlägg i filosofiforumet som när de diskuterar hockeymatcher.
Citera
2022-06-22, 15:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det där är ett påstående och inte en slutledning (logik). Den är sålunda varken logisk eller ologisk. Ett påstående är en utsago om vad som är fallet och som sådan kan den vara sann eller falsk. Du kan ha en giltig logisk härledning där slutsatsen är falsk (vilket innebär att även premisserna är falska). Något är logiskt om och endast om dess logiska form är sådan att om premisserna är (skulle vara) sanna (fallet/gällande) måste även slutsatsen vara det. Följande är logiskt:

Jag har aldrig sagt att det är logik.
Jag säger ändå att man kan bedöma det logiskt, utifrån vad man in dagligt tal menar med logiskt. Man kan förstås härleda påståendet hela vägen bakåt, motorstyrka, fysiska lagar, däckstorlek, o.s.v. Till slut kanske man kommer till slutsatsen.
Det finns minst en bil, som kan köra en miljon kilometer i timmen.
Edit: Har man dessutom mätt hastigheten, behöver man inte härleda det påståendet.
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-22 kl. 15:47.
Citera
2022-06-22, 15:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ordens betydelse beror på sammanhanget.

Den egentliga betydelsen av logisk är att något följer logikens lagar. I ett kontext där något kan eller inte kan följa logikens lagar bör ordet inte användas i annan betydelse.

Sedan kan ordet användas i bredare betydelse i andra sammanhang. Om en hockeyspelare säger att det var logiskt att pucken gick i mål så förstår den som lyssnar att ordet knappast syftar på formell logik eftersom hockeyspelare brukar mena något annat när de använder ordet.

Problemet uppstår när folk använder samma språkbruk när de skriver inlägg i filosofiforumet som när de diskuterar hockeymatcher.
Det beror väl på i vilket sammanhang. Om du säger att två personer kan uppta samma plats i verkligheten, trots att de består av olika atomer och jag säger, "Det där är inte logiskt!", för det stämmer inte med verkligheten. Kommer du då säga att det är logiskt, för att hur du uttryckte det, stämde logiskt? Eller kommer du inte att förstå skillnaden?
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-22 kl. 15:43.
Citera
2022-06-22, 15:41
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Min uppfattning är att många förvirrar vad som faktiskt är logiskt med vad som känns logiskt.
Citera
2022-06-22, 15:56
Bannlyst
Om ambitionen har varit att höja kvaliteten i forumet med denna TS så verkar det ha misslyckats kapitalt.

Logik är slutledning. Det är dessutom ett binärt begrepp - något kan inte vara halvlogiskt eller dubbelt så logiskt.

En logisk krets utför alltid en kontroll av något för att under vissa premisser agera.

Inom filosofin och interpersonell kommunikation så är logik något som kan slutledas mellan orsak och verkan.

Det är också ett relationellt begrepp som måste bestå av minst två eller fler objekt i förhållande till varandra.
Citera
2022-06-22, 15:57
Medlem
Citat:
Det beror väl på i vilket sammanhang. Om du säger att två personer kan uppta samma plats i verkligheten, trots att de består av olika atomer och jag säger, "Det där är inte logiskt!", för det stämmer inte med verkligheten. Kommer du då säga att det är logiskt, för att hur du uttryckte det, stämde logiskt? Eller kommer du inte att förstå skillnaden?
Problemet är att de som kan något om modern fysik riskerar att missförstå din användning.

Utifrån premissen att vedertagen kvantfysik beskriver verkligheten så kan vi genom logisk deduktion komma fram till att två personer kan observeras på samma plats. Räknar vi på sannolikheten för att vi skall göra en sådan observation så kommer vi fram till att sannolikheten är väldigt låg, men eftersom den är strikt större än noll är det logiskt möjligt att vi ser dem på samma plats.

Säger du att det inte är logiskt så implicerar det att kvantmekaniken är fel och då undrar vi hur du kom fram till att den är fel.

Om du med ologiskt menar osannolikt så är det mindre risk för missförstånd om du talar klarspråk och säger det du menar.
Citera
2022-06-22, 16:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Problemet är att de som kan något om modern fysik riskerar att missförstå din användning.

Utifrån premissen att vedertagen kvantfysik beskriver verkligheten så kan vi genom logisk deduktion komma fram till att två personer kan observeras på samma plats. Räknar vi på sannolikheten för att vi skall göra en sådan observation så kommer vi fram till att sannolikheten är väldigt låg, men eftersom den är strikt större än noll är det logiskt möjligt att vi ser dem på samma plats.

Säger du att det inte är logiskt så implicerar det att kvantmekaniken är fel och då undrar vi hur du kom fram till att den är fel.

Om du med ologiskt menar osannolikt så är det mindre risk för missförstånd om du talar klarspråk och säger det du menar.
Frågan handlade inte om att dra upp något vars sannolikhet är näst intill 0 då det finns hur många partiklar som helst i en människa. Sannolikheten att två olika partiklar, skulle befinna sig på samma plats samtidigt, uppta samma plats, vet jag inte om man lyckats visa, även om jag kan ha fel där. Men nu är det här inte kvantfysik.

Att Annie Lööf är en gris ser jag som sannolikt. Men att hon skulle kunna flyga, menar jag nog ändå inte är logiskt, enligt fysikens lagar.

Frågan var rätt klar. Skulle du inte förstå vad jag menade?
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-22 kl. 16:31.
Citera
2022-06-22, 16:49
Medlem
Citat:
Frågan handlade inte om att dra upp något vars sannolikhet är näst intill 0 då det finns hur många partiklar som helst i en människa. Sannolikheten att två olika partiklar, skulle befinna sig på samma plats samtidigt, uppta samma plats, vet jag inte om man lyckats visa, även om jag kan ha fel där. Men nu är det här inte kvantfysik.

Att Annie Lööf är en gris ser jag som sannolikt. Men att hon skulle kunna flyga, menar jag nog ändå inte är logiskt, enligt fysikens lagar.

Frågan var rätt klar. Skulle du inte förstå vad jag menade?
Stannar vi vid påståendet att två människor inte kan befinna sig vid samma plats så gör det ingen större skillnad om orsaken är att det är osannolikt eller ologiskt. Oavsett orsak har du aldrig sett två människor på samma plats och kommer rimligen inte heller att göra det under din livstid.

Problemet med sammanblandningen uppstår när vi använder den som premiss för nya resonemang där vi drar nya slutsatser från en redan felaktig premiss.

Om det är logiskt omöjligt för två hela människokroppar att befinna sig på samma plats så måste det även vara omöjligt för två halva människokroppar att befinna sig på samma plats. Genom induktion gäller samma sak för fjärdedels människokroppar ända till oändligt små kroppar. Slutsatsen blir då att två partiklar inte kan befinna sig på samma plats, vilket är direkt felaktigt.

Ovanstående är ett konkret problem i diskussioner om determinism som exempel, där folk tenderar att bortse från att små sannolikheter ofta förstärks till stora sannolikheter genom olika mekanismer.
Senast redigerad av WbZV 2022-06-22 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in