Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-18, 15:57
Medlem
Vad är motiveringen till att fribeloppet även gäller under sommaren?
Att man jobbar när studierna inte äger rum är väl bara bra?
Citera
2022-06-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannesbannes

vad betyder fribelopp? att du inte behöver betala? Det behöver du göra om du inte studerar med csn även på sommaren. Jag sökte en kurs för att slippa betala.
Citera
2022-06-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannesbannes
Fribelopp är efterblivet i sig det ska aldrig straffa sig att jobba. Men det tycker inte Sverige
Citera
2022-06-18, 16:56
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
vad betyder fribelopp? att du inte behöver betala? Det behöver du göra om du inte studerar med csn även på sommaren. Jag sökte en kurs för att slippa betala.

Så mycket du får tjäna genom arbete innan de nekar dig fortsatt studiemedel.
Citera
2022-06-18, 18:23
Medlem
7hhhs avatar
För att fribeloppet är baserat på ett år, och månaderna under sommaren ingår faktiskt under året. Stanna i skolan ett tag till är du snäll.
Citera
2022-06-18, 18:41
Medlem
Studiebidrag ska gå till dom som behöver bidrag för att kunna studera. Tjänar du mycket nog är det väl inte mer än rätt att staten drar av en del av bidraget?
Citera
2022-06-19, 16:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
CSN-bidrag och lån ska inte gå till personer tjänar tillräckligt med pengar för att ha råd att studera. Staten betalar ut allt för mycket pengar till folk som redan har pengar.
Citera
2022-06-19, 20:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
CSN-bidrag och lån ska inte gå till personer tjänar tillräckligt med pengar för att ha råd att studera. Staten betalar ut allt för mycket pengar till folk som redan har pengar.

Samtidigt så är det ju så att de som har jättehöga löner men får tex barnbidrag betalar sitt eget barnbidrag via skatten flera gånger om.
Citera
2022-06-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
För att fribeloppet är baserat på ett år, och månaderna under sommaren ingår faktiskt under året. Stanna i skolan ett tag till är du snäll.

Fribeloppet är uppdelat per halvår.
Frågan var varför dessa perioder inte är kortare. Verkar vara tufft för dig att läsa mellan raderna.
Citera
2022-06-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Studiebidrag ska gå till dom som behöver bidrag för att kunna studera. Tjänar du mycket nog är det väl inte mer än rätt att staten drar av en del av bidraget?
Jag har utgifter under sommaren som behöver betalas. Hyra, mat och alla andra kostnader som finns i ens liv. Jag måste ju jobba!
När jag börjar studera igen i höst behöver jag jobba helger för att betala samma kostnader. Under studierna behöver jag alltså bidrag för att kunna studera.
Sommaren och resterande tid då jag studerar är två separata ekonomiska perioder.
Citera
2022-06-21, 21:38
Medlem
Vore lite kul om inte svenska folket var så efterblivna, för då hade det krävts symmetri i systemet.

Så exempelvis skulle socialbidraget barnbidraget också få ett fribelopp, eftersom det har samma omvända förhållande. Så för varje barn folk får jobbar de mindre så de inte blir av med socialbidraget. Vid X barn blir det inget jobb alls, för det skulle de förlora på.

Poängen är att allt skulle bli jättekonstigt. Alltså allt skulle bli jättekonstigt som en direkt konsekvens om inte svenska folket var efterblivna. Och så har vi visat att systemet är jättekonstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in