• 1
  • 2
2022-06-19, 14:00
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Ska testa mald svartpeppar+vitlökspulver+paprikapulver+havssalt - blir det OK med lika volymdelar?
Jag skulle halverat mängden svartpeppar men som med allt annat är det ju en smaksak
Citera
2022-06-20, 07:50
Medlem
massuppfittarens avatar
En ganska nice glaceingrediens är att blanda granskott och t.ex. muscovadosocker sen ställa i solen åtminstone en vecka så det får smälta ihop till en sirap. Nu är det ju förstås för sent för granskotten dock.
Citera
2022-06-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennystraffspark
Jag skulle halverat mängden svartpeppar men som med allt annat är det ju en smaksak
Testar denna rub med 1/2 svartpeppar- ska grilla flapstek till midsommar, kan detta vara ett bra rub-alternativ för just flapstek?
Tänkte köra på låg effekt på grillpanna på weber q3200 till 52 grader, sedan bränna på lite men ingen glace - funkar det tror ni?
Citera
2022-06-20, 17:21
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Citat:
Testar denna rub med 1/2 svartpeppar- ska grilla flapstek till midsommar, kan detta vara ett bra rub-alternativ för just flapstek?
Tänkte köra på låg effekt på grillpanna på weber q3200 till 52 grader, sedan bränna på lite men ingen glace - funkar det tror ni?
Det kommer bli succé. Tänk på att skiva köttet tvärs över fibrerna bara
Citera
2022-06-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennystraffspark
Det kommer bli succé. Tänk på att skiva köttet tvärs över fibrerna bara
Lidl verkar ha bra flapstek med start imorgon så det får bli ett par sådana.
Lite skraj det ska bli segt men vafan - alla ar tänder men som du säger ska jag vara noga att skära köttet tvärs fibrerna
Tack!
Citera
2022-06-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Här har du två att börja med som är goda.
Rub:
https://www.matklubben.se/recept/caj...landning-90871
Glace:
https://topsecretrecipes.com/tgi-fri...at-recipe.html

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kollade på kryddblandningen i länken och om man tar de fyra första ingredienserna, salt, paprika, vitlök och svartpeppar så räcker det långt. Utöver detta kan man lägga till lite vad man själv gillar, jag brukar ha i lite oregano och lite muscovadosocker, lite beroende på vad blandningen skall vara till. Med samma fyra-kryddors-bas + spiskummin och lite kanel har man kebabkrydda.
Så tipset är väl att blanda en stor burk bas som sedan kompletteras efter tycke och smak och vad som skall rubbas,
Jag tackar för er input och gjorde en bas (inte så stor) och sedan plussade det andra från klybans länk till cajun till grillen...
Grillade denna rubbade flapstek hett och det blev mycket bra, bäst att min gamle far blev frälst.. - tunt skivat kött till gammal gom..
Fan vad skönt att ha sin egen rub alltid till hands med bara dessa fyra kryddor- och sen svänga efter behov!
Tusen tack för er allas input!
Citera
2022-06-28, 18:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tackar för er input och gjorde en bas (inte så stor) och sedan plussade det andra från klybans länk till cajun till grillen...
Grillade denna rubbade flapstek hett och det blev mycket bra, bäst att min gamle far blev frälst.. - tunt skivat kött till gammal gom..
Fan vad skönt att ha sin egen rub alltid till hands med bara dessa fyra kryddor- och sen svänga efter behov!
Tusen tack för er allas input!
Rub är en upplevelse om man aldrig riktigt gjort det innan och hur gott det blir.
Men skoj höra våra tips fungerade bra.

Det går ta nästa samma och sen bara ta en krydda till för ta det lite åt ett annat håll, som tex spiskummin eller för den vanliga kummin.
Eller ingefära, eller vart man nu vill ta sig, har lärt mig att det sällan blir riktigt fel, men visst kan det ske någon är sådär.

Och på kött köra jag ibland blandningen direkt på köttet(fast då med en i taget, är väl av lathet att man inte alltid orkar blanda ihop en större), och kan ha lite olika eller helt på var sida, det är rätt gott med.
Citera
2022-08-13, 16:19
Medlem
Tack för allas input
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kollade på kryddblandningen i länken och om man tar de fyra första ingredienserna, salt, paprika, vitlök och svartpeppar så räcker det långt. Utöver detta kan man lägga till lite vad man själv gillar, jag brukar ha i lite oregano och lite muscovadosocker, lite beroende på vad blandningen skall vara till. Med samma fyra-kryddors-bas + spiskummin och lite kanel har man kebabkrydda.
Så tipset är väl att blanda en stor burk bas som sedan kompletteras efter tycke och smak och vad som skall rubbas,

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Visst är det så, men denna är en Cajun kryddblandning och är konstruerad på detta sätt.

Den rub du tog upp låter som en typ Texasrub och det är god den med.

Kört med denna hela sommaren och Salt-paprika-vitlök- 1/2 svartpeppar har fan funkat till allt jag gjort!någon gång lite curry på kyckling men annars bara den!

Köpt stora påsar med dessa ingredienser på Willys och gissar det blir billigast för oss med "inte-så-mycket-pengar"!

Gillar ni att olja före/efter/inte alls?
Senast redigerad av Mr.tubbs 2022-08-13 kl. 16:21.
Citera
2022-08-14, 09:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack för allas input

Kört med denna hela sommaren och Salt-paprika-vitlök- 1/2 svartpeppar har fan funkat till allt jag gjort!någon gång lite curry på kyckling men annars bara den!

Köpt stora påsar med dessa ingredienser på Willys och gissar det blir billigast för oss med "inte-så-mycket-pengar"!

Gillar ni att olja före/efter/inte alls?
Dom kryddorna är rätt okey på willys och dessa påsarna och även priset är rätt okey.

När jag använder rub, så använder jag inte olja samtidigt mer än vid själva tillagningen.
Olja hindrar lite att smaken tar sig vidare in i köttet, så det är något som jag inte brukar ta.
Men om du vill testa olja, så tror jag du kommer komma fram till att det inte gjorde nått speciellt för maten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in