• 4
  • 5
2022-06-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför börjar vissa människor sina svar med ”nej” eller ”nej men” även om de i resten av meningen menar ja? Särskilt vanligt verkar det vara vid intervjuer med medieovana idrottare och artister.

Nej det tror jag inte stämmer var har du hört det och vilka idrottare eller artister menar du skulle vara kroniska nejsägare i sina meningar ?
Citera
2022-06-18, 16:59
Medlem
Politiker har utvecklat det här fenomenet med att ofta starta sina inlägg med "Såhär"-

Jag antar att politikerna vill spara lite tid då de sällan svarar på en fråga och att idrottarna la mer kraft på sin sport än på svenska i skolan så de vill också spara tid i intervjuer.
Citera
2022-06-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Modeflugor att slänga sig med dumma utryck ju....många svarar ju med tex ...exakt....eller....ja men precis...tror det snart går över så kommer det ett nytt dumt utryck.....ungefär som idioten på teven som sa OK till allt å inget..min syrra tog det till sig å vi fick säga till henne till slut å vända på skivan...tror det ofta är typiskt fruntimmer med .

Hur skriver du människa? Ellipsis är knappast något som skall användas i varje mening så länge du inte är en tonårstjej.
Citera
2022-06-20, 14:26
Medlem
PeterNosters avatar
Grundinställningen hos dessa personer är att den som frågar alltid har fel och svaret är mest sannolikt ett nekande svar. Att då alltid börja med "Nej men" ger då lite tid att fundera om man ska hålla med frågaren eller inte.

Det är säkert mer vanligt att chansningen går hem:

-Nej men så är det inte.
-Nej men hä ä bar å åk.
-Nej men hä löns int förklar för den som int begrip.
Citera
2024-10-12, 10:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Grundinställningen hos dessa personer är att den som frågar alltid har fel och svaret är mest sannolikt ett nekande svar. Att då alltid börja med "Nej men" ger då lite tid att fundera om man ska hålla med frågaren eller inte.

Det är säkert mer vanligt att chansningen går hem:

-Nej men så är det inte.
-Nej men hä ä bar å åk.
-Nej men hä löns int förklar för den som int begrip.

Ja men så är de väl inte?
https://sverigesradio.se/avsnitt/2462175 (01:20-)
Citera
2025-09-19, 17:25
Medlem
Jag blir tokig. En som jag går ut med hunden med börjar alltid med ett nej.
Så nu är jag snabb och säger

- Gillar du hamburgare?
- Neeej
- Avbryter snabbt - Så du gillar inte hamburgare?
- Neeej jag
- Avbryter snabbt igen - Så du gillar inte hamburgare?
- Neej men..
- Nu får du bestämma dig!!
- Vad ska ni göra ikväll?
- Neeej det blir framför TV'n
- Menar du ja eller nej nu?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto