• 1
  • 2
2022-06-16, 20:46
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Nej det är inte normalt.
Något har blivit fel, så kontakta din tandläkare och beskriv hur du upplever det hela.
Tänk efter om du reagerar mer eller mindre på kallt/varmt samt sött/surt.
Det kan även vara så att lagningen är lite för hög och behöver slipas/putsas, men troligen är det något annat fel.

Kan även vara så att du är lite för hög.
Det som ts beskriver är fullt normalt.
Citera
2022-06-16, 20:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
Jo, det är visst normalt. Har varit med om det ett par gånger. Smärtan kommer att lägga sig efter ett tag.
Visst kan det vara så att han reagerar mer än vanligt och att smärtan lägger sig, men inte är det normalt.
Det kostar dessutom inte många ören att ringa och rådfråga sin tandläkare.
Säger tandläkaren att han ska avvakta och återkomma efter ett par dagar om det inte klingat av så då får det bli så.
Det är dock helt onödigt att gå och ha ont om det är något som kan fixas på 20 minuter.
Citera
2022-06-16, 21:00
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Visst kan det vara så att han reagerar mer än vanligt och att smärtan lägger sig, men inte är det normalt.
Det kostar dessutom inte många ören att ringa och rådfråga sin tandläkare.
Säger tandläkaren att han ska avvakta och återkomma efter ett par dagar om det inte klingat av så då får det bli så.
Det är dock helt onödigt att gå och ha ont om det är något som kan fixas på 20 minuter.
Varför skulle det inte vara normalt? Ramlar du och slår dig kan du ha ont i flera dagar. Har man borrat i tandnerven har man stressat nerverna i tanden. Att du kan ha "känningar" efteråt är inte konstigare än att du kan känna smärta efter att du brutit benet eller liknande. Om någon slår dig hårt på armen kommer du ju känna smärta även ett tag efter slaget. Inget konstigt.
Citera
2022-06-16, 21:21
Medlem
Har då aldrig hört att det skulle vara normalt att en lagad tand smärtar efteråt, är skadan i tanden så stor att man måste borra in i pulpan tex, så brukar det bli en rotfyllning och inte ens det brukar smärta efteråt.
Citera
2022-06-16, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag var hos tandläkaren igår och fick hjälp med att laga ett hål i en tand.

Idag så gör det betydligt mer ont i den lagade tanden när jag äter något jämfört med innan när jag hade ett hål i tanden.

Är detta normalt och går över om några dagar eller bör jag kontakta tandläkaren?
Jag har tidigare aldrig haft ett hål i tanden och har därmed inga tidigare erfarenheter med att få sin tand lagad.

Tacksam för alla svar!
Jag tog bort alla mina 'tandlagningar' i Danmark som jag haft sedan jag var tonåring och det var som att återfå en enorm livskvalitet att inte längre ha plast fastlimmat till mina tänder. Den svenska 'tandvården' är tortyr av människor!
Citera
2022-06-16, 21:33
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har då aldrig hört att det skulle vara normalt att en lagad tand smärtar efteråt, är skadan i tanden så stor att man måste borra in i pulpan tex, så brukar det bli en rotfyllning och inte ens det brukar smärta efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av skogstid
Jag tog bort alla mina 'tandlagningar' i Danmark som jag haft sedan jag var tonåring och det var som att återfå en enorm livskvalitet. Den svenska 'tandvården' är tortyr av människor.
Det blir att ta tag i detta imorgon med min tandläkare då det uppenbarligen är delade åsikter kring om det är vanligt eller inte.

Uppskattar att ni tog er tiden till att svara.

Trevlig kväll
Citera
2022-06-16, 21:42
Medlem
Det är normalt att uppleva viss smärta i tanden efter en lagning, det kan sitta i flera veckor men brukar lätta efter ca:1 vecka.

Du ska däremot vara uppmärksam på om du vaknar av smärtan och att du då upplever den pulserande och ihållande.

Sa de något om att det var en djup lagning?

Visst kan fyllningen vara för hög och behöva putsas ned något, det brukar man märka. Man kan inte riktigt bita som vanligt. Detta brukar först uppkomma efter ett par dagar och inte direkt efter att man lagat tanden.
Citera
2022-06-25, 22:46
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Det är normalt att uppleva viss smärta i tanden efter en lagning, det kan sitta i flera veckor men brukar lätta efter ca:1 vecka.

Du ska däremot vara uppmärksam på om du vaknar av smärtan och att du då upplever den pulserande och ihållande.

Sa de något om att det var en djup lagning?

Visst kan fyllningen vara för hög och behöva putsas ned något, det brukar man märka. Man kan inte riktigt bita som vanligt. Detta brukar först uppkomma efter ett par dagar och inte direkt efter att man lagat tanden.
Det har nu gått 2v sedan jag lagade tanden.

Jag kommer ringa tandläkaren på Måndag.
Det gör fortfarande ont i tanden som lagades.

När jag var där så förklarade jag att jag även känner en smärta i en annan tand.
Det avfärdades av tandläkaren, hon sa att det inte var något hål.

Nu är det en svart fläck på den tanden, så det är mest troligen ett hål.

Vilken jävla dålig tandläkare. Tråkigt!
Nu får man betala ännu mer för att tandläkaren var slarvig.

(Det är min kommunala tandvård, inte en privat klinik)
Citera
2022-06-26, 06:42
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det har nu gått 2v sedan jag lagade tanden.

Jag kommer ringa tandläkaren på Måndag.
Det gör fortfarande ont i tanden som lagades.

När jag var där så förklarade jag att jag även känner en smärta i en annan tand.
Det avfärdades av tandläkaren, hon sa att det inte var något hål.

Nu är det en svart fläck på den tanden, så det är mest troligen ett hål.

Vilken jävla dålig tandläkare. Tråkigt!
Nu får man betala ännu mer för att tandläkaren var slarvig.

(Det är min kommunala tandvård, inte en privat klinik)

Har du tandvärk som liksom molar hela tiden more or less eller gör det ont när du tuggar tex?

Jag lagade en tand för något år sedan och hade svinont när jag tuggade något lite hårdare med den.
Var tillbaka till tandläkaren men han förstod inte varför och kunde inte se något ”fel.”
Hursom så gick mina besvär över efter en tid.
Antar att det var en nerv som spökade på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in