2022-08-24, 07:51
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Volym är nyckeln, många inklusive jag har en stor aptit och då är volym nyckeln. ÄT MYCKET av få kalorier. Krisar det? Tveka inte på att trycka i dig 1kg sallad eller wok, det är 20kcal per 100g och du blir mätt och det fyller buken bra.

Aldrig fattat grejen att man ska lida igenom alla jävla dieter, sluta ät som vanligt och hitta något som passar en själv.

Jag har aldrig lidit med Atkinsmetoden jag känner mig mätt och känner jag ett sug så är det t.ex. bara att äta ett kokt ägg, ost eller vatten. Min fru har testa en massa olika dieter där kaloriräknandet ingått och hon har lidit i flera år. Fick henne att testa LCHF efter 20år och hon är lite sur för att hon inte har testat denna metod tidigare. Den funkar för oss och för många andra.

När jag tänker efter så det enda jag saknar med denna "diet" är att dricka öl, men en öl varje vecka är inga problem och sen kan man smutta på en whisk(e)y eller dricka ett glas vin eller två.
Senast redigerad av mattias_r 2022-08-24 kl. 07:54.
Citera
2022-08-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det där är näringsfattig skräpmat som du nämner. Inte konstigt att det går utför tyvärr.

Det var bara ett räkneexempel på kalorier med måttliga mängder på tallriken. Personerna äter extremt mycket mera, men en massa annat enligt LCHF handboken. Helst så dyra produkter som möjligt i och med att de anser sig ha gott ställt och kan lyxa till det 24/7/265.
Citera
2022-08-24, 13:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Jag har lagt på mig 15 kilo som jag vill bli av med. Kilona kommer från sorg, stress, utmattning och tröstätande. Idag mår jag MYCKET bättre men kilona hänger kvar. Jag tränar och äter bra men faller ofta för skräpmat och godis men överlag så sköter jag maten.
Hur mycket underskott kan man ligga på utan att kroppen går in i svältmode och börjar lagra fett?
Funderar på att strypa åt rejält med kalorierna ett tag.

Du svarar på din egna fråga.

Sluta med all snabbmat. Bannlys Pizza, Hamburgare, Kebaber, Frysta färdiglagade maträtter, LÄSK, juice Chips, chokladkakor, Ostbågar, jordnötter och kakor/kaffebröd, söta efterrätter.

Börja där och ät aldrig något av detta igen. Då kan jag garantera att du går ned i vikt.
Citera
2022-08-24, 20:53
Medlem
Det är inte lätt att alltid kämpa med vikten. Jag har 20 kilo jag vill bli av med och har väl hållt på med dieter och bantat/extrembantat i säkert 20 års tid, man går ner jättemycket i början men sen anpassar kroppen sig och man är tvungen att ha ännu större kaloriunderskott för att fortsätta gå ner i vikt och tillslut orkar man bara inte fortsätta och sen går man upp destå mer igen.
Denna gången tänkte jag dock försöka med en mer långsiktig approach och låta det ta sin tid. Man la ju inte på sig de där 20 kilona på 4 månader och kan inte heller förvänta sig att tappa ett kilo i veckan och må bra i det långa loppet.
Sen gäller det väl också att komma på vad ens viktproblem beror på, i mitt fall är det för stora portioner och en stillasittande livsstil, visst jag tycker om en bit choklad till kaffet eller en miniglassstrut, så lite sockerberoende är man väl ändå som de flesta andra men jag sitter inte o trycker i mig några kvantiteter godis, men 200 + kalorier om dagen blir en del över tid.
Sen som vuxen är ett mål lagad mat om dagen tillräckligt om man inte har nått hårt kroppsarbete eller tränar mycket, det blir jävligt svårt att gå ner i vikt om man äter "riktig mat" både lunch och middag, det blir ju 800+ kalorier ×2, istället kan man byta ut den ena måltiden mot nått lättare alternativ. Sen givetvis att röra på sig, en h promenad gör jättemycket om man samtidigt redan ligger på pluss minus noll kalorimässigt, ännu mer givetvis om man ligger på minus. Men jag tror det viktiga är att inte börja för hårt med kaloriunderskott och träning, så man har något att ta till sen när viktnedgången börjar sakta ner.
Senast redigerad av Mon81 2022-08-24 kl. 21:06.
Citera
2022-08-25, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det var bara ett räkneexempel på kalorier med måttliga mängder på tallriken. Personerna äter extremt mycket mera, men en massa annat enligt LCHF handboken. Helst så dyra produkter som möjligt i och med att de anser sig ha gott ställt och kan lyxa till det 24/7/265.

Ja, man kan inte blanda saker och säga att man äter LCHF. I slutändan drabbar de bara dem själva.
Citera
2022-08-25, 07:38
Medlem
vasaduellers avatar
Om du förändrar din psykologiska relation till föda, speciellt snacks och skit, så kommer du att kunna äta nyttigt och gå ned i vikt.

Kaloriunderskott fungerar, för alla, alltid. Alla problem med att uppnå och bibehålla hälsosam fettprocent stavas psykisk oförmåga. Vilket i princip alla lider av, så det är inget att skämmas för. Det utgör istället en möjlighet, om man lyckas resa sig över mängden, och förbättra sin psykiska förmåga en aning.

Kroppsbyggare är de som kan mest, och uppnår bäst resultat, ifråga om fettförbränning. Det intressanta är inte hur de gör, eftersom det endast är mer avancerade upplägg av sådant som vi alla redan vet. Det intressanta är hur de lyckas hålla sig själva motiverade.

Om du kan se förbi det faktum att denna herre inte är vacker, och inte spyr ur sig diverse publikfriande floskler, så ger han bra tips på hur man undviker fallgropar och lyckas hålla sig till en diet/livsstil:
https://youtu.be/VicpYwazge8
Citera
2022-08-25, 07:50
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Volym är nyckeln, många inklusive jag har en stor aptit och då är volym nyckeln. ÄT MYCKET av få kalorier. Krisar det? Tveka inte på att trycka i dig 1kg sallad eller wok, det är 20kcal per 100g och du blir mätt och det fyller buken bra.

Aldrig fattat grejen att man ska lida igenom alla jävla dieter, sluta ät som vanligt och hitta något som passar en själv.
Att vilja äta mycket, och fylla buken, är själva problemet, och inte något man ska försöka bygga en långsiktig lösning kring.

När man äter mindre mängd, så drar magsäcken ihop sig till normal storlek, vilket gör att mättnadsreflexer fungerar mer normalt. Så även om man skulle ha en dålig dag, där man trycker i sig onyttigheter, så blir man spymätt innan skadan hunnit bli särskilt stor.

Det är en av anledningarna till att det är bättre att äta små portioner av nyttig mat, än tvärtom.
Senast redigerad av vasadueller 2022-08-25 kl. 07:52.
Citera
2022-08-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Det är inte lätt att alltid kämpa med vikten. Jag har 20 kilo jag vill bli av med och har väl hållt på med dieter och bantat/extrembantat i säkert 20 års tid, man går ner jättemycket i början men sen anpassar kroppen sig och man är tvungen att ha ännu större kaloriunderskott för att fortsätta gå ner i vikt och tillslut orkar man bara inte fortsätta och sen går man upp destå mer igen.
Denna gången tänkte jag dock försöka med en mer långsiktig approach och låta det ta sin tid. Man la ju inte på sig de där 20 kilona på 4 månader och kan inte heller förvänta sig att tappa ett kilo i veckan och må bra i det långa loppet.
Sen gäller det väl också att komma på vad ens viktproblem beror på, i mitt fall är det för stora portioner och en stillasittande livsstil, visst jag tycker om en bit choklad till kaffet eller en miniglassstrut, så lite sockerberoende är man väl ändå som de flesta andra men jag sitter inte o trycker i mig några kvantiteter godis, men 200 + kalorier om dagen blir en del över tid.
Sen som vuxen är ett mål lagad mat om dagen tillräckligt om man inte har nått hårt kroppsarbete eller tränar mycket, det blir jävligt svårt att gå ner i vikt om man äter "riktig mat" både lunch och middag, det blir ju 800+ kalorier ×2, istället kan man byta ut den ena måltiden mot nått lättare alternativ. Sen givetvis att röra på sig, en h promenad gör jättemycket om man samtidigt redan ligger på pluss minus noll kalorimässigt, ännu mer givetvis om man ligger på minus. Men jag tror det viktiga är att inte börja för hårt med kaloriunderskott och träning, så man har något att ta till sen när viktnedgången börjar sakta ner.

Jag kan tänka mig att det inte är lätt i längden att misslyckas varje gång man försöker gå ner i vikt. Jag tror du underskattar ditt stillasittande då det gör dig sjuk om du inte motionerar och rör dig tillräckligt fysiskt. Mår inte kroppen bra så påverkar det att man kanske inte orkar äta som man ska och det är svårt att komma ur det då.
Jag såg att du skrev att kaloriunderskottet måste bli lägre när man går ner i vikt och det stämmer inte då kroppen får lägre kaloriförbrukning när man går ner i vikt. Det innebär att man måste äta mer "normalt" ju närmare normalviktig man blir och det kanske var det du menade?
Bantar man och är van vid att äta kaloribomber så blir det ju svårt att ställa om på så kort tid till en normal och sund kost. Som nämnts ovan så är nyckeln att börja äta rätt redan när man är överviktig. Det kan ta flera år att ändra inställning och börja älska grönsaker till varje måltid. Dvs mer åt LCHF även om man kan smyga in sötsaker även då. Men det är såklart svårt att slarva när man inte rör sig tillräckligt. Lösningen skulle ju vara att börja göra roliga aktiviteter på fritiden. Att gå promenader när man inte tycker om det är inget att rekomendera, men man måste ta tag i den biten och hitta något kul. Att sitta stilla tycker nog ingen är speciellt roligt egentligen utan tillslut hamnar man där pga av alla skavanker.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-08-25 kl. 08:31.
Citera
2022-08-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Jag har lagt på mig 15 kilo som jag vill bli av med. Kilona kommer från sorg, stress, utmattning och tröstätande. Idag mår jag MYCKET bättre men kilona hänger kvar. Jag tränar och äter bra men faller ofta för skräpmat och godis men överlag så sköter jag maten.
Hur mycket underskott kan man ligga på utan att kroppen går in i svältmode och börjar lagra fett?
Funderar på att strypa åt rejält med kalorierna ett tag.
Stryper du för mycket så misslyckas du. Det handlar om att lägga sig på ett underskott där hunger blir minimal så du kan hålla i över lång tid. 15 kilo bör ta 30 veckor minst.

Det mest framgångsrika för många, som inte orkar räkna kalorier är viktväktarnas app. Förr var vikväktarna kass, men appen gör att det funkar för folk nu.
Citera
2022-08-25, 09:03
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Stryper du för mycket så misslyckas du. Det handlar om att lägga sig på ett underskott där hunger blir minimal så du kan hålla i över lång tid. 15 kilo bör ta 30 veckor minst.

Det mest framgångsrika för många, som inte orkar räkna kalorier är viktväktarnas app. Förr var vikväktarna kass, men appen gör att det funkar för folk nu.

Stämmer inte alls.

Det som fungerar är att klippa banden till vissa av de saker man stoppar i sig. Att strypa allt vad läskeblask heter (det är flytande godis och totalt onödigt)

Sedan klippa ex. efterrätter/egna belöningar typ impulsköpt godis (socker)

Äta riktig mat istället för pizza, Hamburgare, Kebab, friterad kyckling eller "korvmojen".

En omläggning av de vanor man har och då med insikten att man inte behöver äta sådant skräp och att det gör en fel och slö.
Citera
2022-08-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Att vilja äta mycket, och fylla buken, är själva problemet, och inte något man ska försöka bygga en långsiktig lösning kring.

När man äter mindre mängd, så drar magsäcken ihop sig till normal storlek, vilket gör att mättnadsreflexer fungerar mer normalt. Så även om man skulle ha en dålig dag, där man trycker i sig onyttigheter, så blir man spymätt innan skadan hunnit bli särskilt stor.

Det är en av anledningarna till att det är bättre att äta små portioner av nyttig mat, än tvärtom.

Nja tjockisar har hög aptit och man löser det genom att göra som jag förespråkar. Vi älskar mat helt enkelt och vill man vara fräsch och fit så får man anpassa sig efter det. Min aptit har inte minskat sen jag blivit fit eller liknande, och har testat diverse dieter i mitt liv.

Funkar inte bara att säga att man ska äta normalt om man som person har GROV aptit vilket jag tror de flesta tjockisar har, eller kan och kan man alltid men det kmr vara lidande, så varför inte bara äta massa men nyttig/lågkalori mat?

Ett alternativ som fungerar åtminstone för de som har kraftig aptit, vill poängtera att min aptit inte minskade i takt med viktnedgång, eller mindre portioner aka krympt magsäck.
Citera
2022-08-25, 11:40
Medlem
Citat:
Nja tjockisar har hög aptit och man löser det genom att göra som jag förespråkar. Vi älskar mat helt enkelt och vill man vara fräsch och fit så får man anpassa sig efter det. Min aptit har inte minskat sen jag blivit fit eller liknande, och har testat diverse dieter i mitt liv.

Funkar inte bara att säga att man ska äta normalt om man som person har GROV aptit vilket jag tror de flesta tjockisar har, eller kan och kan man alltid men det kmr vara lidande, så varför inte bara äta massa men nyttig/lågkalori mat?

Ett alternativ som fungerar åtminstone för de som har kraftig aptit, vill poängtera att min aptit inte minskade i takt med viktnedgång, eller mindre portioner aka krympt magsäck.

Precis som skribenten du svarade sade så är aptit något som förändras beroende på hur stor magsäck man har. Precis som t.ex. urinblåsan så är det elastisk och blir större/krymper beroende på hur mycket man äter.
Äter du mindre ett tag så kommer din magsäck krympa och du kommer få mindre aptit.

Tjockisar borde precis som andra missbrukare lära sig att äta/bruka med måtta och sluta förtära mer resurser än vad de behöver. Aptit är som sagt något man kan träna/upp ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in