2023-05-10, 00:01
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Vilka spelare från klubbarna som riskerar att åka ur vill ni se kvar i ligan?
Dags för Vardy att gå till ett storlag nu
Citera
2023-05-10, 07:33
Medlem
EnLitenFryss avatar
Lite sömnig kamp igår mellan Real och City. Två bra lag som inte bjuder på så mycket. Krävdes två aktioner i världsklass för mål - först Vinicius löpning och skott, sen KdBs pärla på distans. Otagbara, hårda skott. Blir spännande att se returen.

Jag fastnade för en situation i första halvlek som jag tycker är trasig i modern fotboll: Carvajal vs Grealish.

De kämpar om en boll som går mot kortlinjen. Bollen går ut. Carvajal sätter in en axeltackling snett bakifrån och skickar Grealish rätt in i reklamskyltarna i full fart.

https://www.youtube.com/watch?v=Q3ggPOsyyoM

Det här är självklart helt avsiktligt och utstuderat. Carvajal ser sin chans att provocera, skada, psyka den spelare han har mot sig i denna CL-semifinal. Han skiter i om Grealish kommer huvud först rätt in i metall och glas. Han agerar helt hänsynslöst.

När han sen går fram för att "kolla hur det gick", söker han provocera fram ett rött kort. Han får sin reaktion från en förbannad Grealish, och försöker filma sig till ett rött. Grealish gör ju ett utfall, nån slags lavett eller "rör mig inte"-rörelse med armen.

Det vi ser här är utstuderat fusk. En kalkylerad risk. Och: det lönade sig. Grealish fick sig en rejäl smäll, riskerade ett rött kort, och Carvajal kom undan utan någonting. Inte ens frispark.

Jag tycker Carvajal ska ut för det här. Cynismen, hänsynslösheten i agerandet, strider mot allt vad sport heter. Han försöker skada, failing that provocera fram en utvisning.

Det finns stöd i regelboken för det:

Citat:
Vårdslöst är när spelaren handlar med likgiltighet inför faran eller följderna
för en motspelare och måste varnas.

• Utfört med överdriven kraft är när spelaren överskrider den kraft som
behövs och/eller riskerar motspelarens säkerhet och måste utvisas.

I det minsta gult. "Riskerar motspelarens säkerhet" tycker jag absolut stämmer in här.

Men eftersom hela världen såg vad som hände, vad utfallet blev, så är signalen till både spelare, tränare och fans: Gör så här. Det ger dig en fördel. Domarna kommer inte våga göra något. Förbundet kommer inte säga något. Det här är innanför vad fotbollen tillåter.

Det är med andra ord dumt att låta bli om du har en chans att skicka din motståndare huvud först rätt in i reklamskyltar, staket, målstolpar. Gör det. Du vinner på det.

Jag önskar vi hade en fotboll som vågade sätta ner foten mot det här. Vi skiter i att det är CL-semifinal, gör du så här med avsikt åker du ut. Men det har vi inte. Alla jag pratat med om det här skruvar lite på sig och säger... "amen vadå, ska man verkligen visa rött för det där... gult, kom igen nu...."
Citera
2023-05-10, 07:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Lite sömnig kamp igår mellan Real och City. Två bra lag som inte bjuder på så mycket. Krävdes två aktioner i världsklass för mål - först Vinicius löpning och skott, sen KdBs pärla på distans. Otagbara, hårda skott. Blir spännande att se returen.

Jag fastnade för en situation i första halvlek som jag tycker är trasig i modern fotboll: Carvajal vs Grealish.

De kämpar om en boll som går mot kortlinjen. Bollen går ut. Carvajal sätter in en axeltackling snett bakifrån och skickar Grealish rätt in i reklamskyltarna i full fart.

Det här är självklart helt avsiktligt och utstuderat. Carvajal ser sin chans att provocera, skada, psyka den spelare han har mot sig i denna CL-semifinal. Han skiter i om Grealish kommer huvud först rätt in i metall och glas. Han agerar helt hänsynslöst.

När han sen går fram för att "kolla hur det gick", söker han provocera fram ett rött kort. Han får sin reaktion från en förbannad Grealish, och försöker filma sig till ett rött. Grealish gör ju ett utfall, nån slags lavett eller "rör mig inte"-rörelse med armen.

Det vi ser här är utstuderat fusk. En kalkylerad risk. Och: det lönade sig. Grealish fick sig en rejäl smäll, riskerade ett rött kort, och Carvajal kom undan utan någonting. Inte ens frispark.

Jag tycker Carvajal ska ut för det här. Cynismen, hänsynslösheten i agerandet, strider mot allt vad sport heter. Han försöker skada, failing that provocera fram en utvisning.

I det minsta gult. "Riskerar motspelarens säkerhet" tycker jag absolut stämmer in här.

Men eftersom hela världen såg vad som hände, vad utfallet blev, så är signalen till både spelare, tränare och fans: Gör så här. Det ger dig en fördel. Domarna kommer inte våga göra något. Förbundet kommer inte säga något. Det här är innanför vad fotbollen tillåter.

Det är med andra ord dumt att låta bli om du har en chans att skicka din motståndare huvud först rätt in i reklamskyltar, staket, målstolpar. Gör det. Du vinner på det.

Jag önskar vi hade en fotboll som vågade sätta ner foten mot det här. Vi skiter i att det är CL-semifinal, gör du så här med avsikt åker du ut. Men det har vi inte. Alla jag pratat med om det här skruvar lite på sig och säger... "amen vadå, ska man verkligen visa rött för det där... gult, kom igen nu...."

Hatar sånt där. Carvajal kan dra åt helvete.

Ibland blir det allvarliga skador. Kommer ihåg när Mathieu Debuchy fick en sån där cynisk knuff av Arnautovic och skadade axeln i fallet. Han blev borta i 4 månader och kom aldrig tillbaka till sin forna kvalitet (var ju ändå landslagsman för Frankrike då).
https://youtu.be/44kaYqVMXAI

Arnautovic fick ingen varning, inte ens en frispark. Bollen var ju ur spel redan...
Citera
2023-05-10, 08:24
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Bra inlägg. Carvajal hade dessutom innan denna händelse ett flertal vårdslösa och fula tacklingar och borde ha stått på minst ett gult redan när händelsen du beskriver inträffade. Sanslöst att han gick igenom hela matchen utan ens ett gult kort.
Senast redigerad av baggebo1 2023-05-10 kl. 08:27.
Citera
2023-05-10, 08:53
Medlem
Citat:

Carvajal är bland högen av de absolut värsta mest föraktade spelarna som funnits. Kanske inte så konstigt när han spelat med Ramos ett bra tag. Dessa två anser sig vara utanför alla lagar och above alla andra känns det som. De skall kunna göra precis som de känner för men ett lill-finger på axeln så beter de sig som de blivit anfallna av en rabiessmittad Ovcharka eller något åt det hållet.

Tycker det är lite synd för i grunden är Carvajal en jäkla bra spelare, han tar ju oftast hand om både offensiv och defensiv själv på högerkanten - men det går bara inte att uppskatta honom med hans äckliga beteende och utstuderade fusk i alla lägen han kan.

Pratade med sambon igår när situationen kom om exakt samma sak. Han går in för att göra Graelish förbannad och komma ur rytm för han vet att Graelish är den typen som kan gå över gränsen när han blir förbannad - gult kort för tacklingen, gult kort för filmandet efter, gult till Graelish för slängen med armen.

Domarna borde börja våga göra denna sortens aktioner oftare, tyckte det var helt rätt när Martinelli fick sina dubbla gula och då kändes det lite som att det kanske äntligen blir ett trendbrott. Ge Bruno ett gult kort för incidenten och sedan ett gult för gapandet efter som alltid kommer om man skall gå på ett enkelt kort i ens "egna lag". Men det har inte hänt så mycket tyvärr sedan.
Citera
2023-05-10, 09:31
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hatar sånt där. Carvajal kan dra åt helvete.

Ibland blir det allvarliga skador. Kommer ihåg när Mathieu Debuchy fick en sån där cynisk knuff av Arnautovic och skadade axeln i fallet. Han blev borta i 4 månader och kom aldrig tillbaka till sin forna kvalitet (var ju ändå landslagsman för Frankrike då).
https://youtu.be/44kaYqVMXAI

Arnautovic fick ingen varning, inte ens en frispark. Bollen var ju ur spel redan...

En skillnad: Ser det ändå som att Arnautovic försöker hålla bollen i spel. (Carvajal ser att bollen är körd och sätter in sin stöt ändå). Men visst, Arnautovic borde backa när han ser att det är kört. Istället går han in och ställer sig där Debuchy kommer farande och trycker till honom i luften.

Här är Mason Holgate i ryggen på Firmino med båda händerna, rätt in i skyltarna:

https://youtu.be/Ozw6rYHNRg8?t=62

Själva kontakten i alla tre fall är inte farlig, det är max gult kort. Men det är närheten till skyltarna och "terrängen" utanför planen, att med avsikt skicka sin motspelare rätt in i det som ska straffas här. Hänsynslösheten inför den andres säkerhet. Och att man som i Carvajals fall dessutom försöker fiska fram ett rött kort direkt efter.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Bra inlägg. Carvajal hade dessutom innan denna händelse ett flertal vårdslösa och fula tacklingar och borde ha stått på minst ett gult redan när händelsen du beskriver inträffade. Sanslöst att han gick igenom hela matchen utan ens ett gult kort.

Det är signalvärdet som retar mig: Det Carvajal gjorde var rätt. Helt rätt. En bra aktion för att öka sitt lags chans till vinst. Gör så här så fort du kan.

Han lyckades utsätta sin motspelare för skaderisk, han gjorde sin motståndare förbannad, han provocerade fram en reaktion som kunde gett rött kort. Det var, ur Real Madrids synpunkt, helt rätt agerat.

Men moraliskt och sportsligt var det förkastligt: det ska straffas. Hårt. Han ska ut. Ta bort den här skiten ur sporten.

Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
[/spoiler]
Carvajal är bland högen av de absolut värsta mest föraktade spelarna som funnits. Kanske inte så konstigt när han spelat med Ramos ett bra tag. Dessa två anser sig vara utanför alla lagar och above alla andra känns det som. De skall kunna göra precis som de känner för men ett lill-finger på axeln så beter de sig som de blivit anfallna av en rabiessmittad Ovcharka eller något åt det hållet.

Tycker det är lite synd för i grunden är Carvajal en jäkla bra spelare, han tar ju oftast hand om både offensiv och defensiv själv på högerkanten - men det går bara inte att uppskatta honom med hans äckliga beteende och utstuderade fusk i alla lägen han kan.

Pratade med sambon igår när situationen kom om exakt samma sak. Han går in för att göra Graelish förbannad och komma ur rytm för han vet att Graelish är den typen som kan gå över gränsen när han blir förbannad - gult kort för tacklingen, gult kort för filmandet efter, gult till Graelish för slängen med armen.

Domarna borde börja våga göra denna sortens aktioner oftare, tyckte det var helt rätt när Martinelli fick sina dubbla gula och då kändes det lite som att det kanske äntligen blir ett trendbrott. Ge Bruno ett gult kort för incidenten och sedan ett gult för gapandet efter som alltid kommer om man skall gå på ett enkelt kort i ens "egna lag". Men det har inte hänt så mycket tyvärr sedan.

Gult/rött för tacklingen, gult för filmningen, och gult för Grealish eftersläng. Det hade blivit ett bra utfall och skickat en tydlig signal: "vi ser vad ni håller på med. Lägg av. Annars åker ni ut."

Går lite på repeat nu, men just signalvärdet är otroligt stort. Sett till utfall var det Carvajal gjorde helt rätt för sitt lag. Jag önskar det inte vore så. Skiten ska bort ut sporten.
Citera
2023-05-10, 10:05
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Dags för Vardy att gå till ett storlag nu

Jag undrar om han inte ångrar att han drog till MLS för ett par år sen. Visserligen fått spela konstant i PL fram tills denna säsongen så inte så att hans karriär gick åt helvete ändå, även om denna säsongen varit en besvikelse för både honom och klubben.

Men tror att han hade slaktat i MLS. Robbie Keane style. Visserligen inte för sent men han verkar ju ha tappat gnistan nu
Citera
2023-05-10, 11:29
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
när Martinelli fick sina dubbla gula

Då var det ju en ARSENAL-spelare! Helt annan grej!
Citera
2023-05-10, 12:20
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Carvajal har fått Casimeros frikort till sånt här nu. Hoppas någon klipper hans ben nästa vecka.
Citera
2023-05-10, 14:18
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Sett till utfall var det Carvajal gjorde helt rätt för sitt lag. Jag önskar det inte vore så. Skiten ska bort ut sporten.

Tur att Grealish inte skadade sig. Kom och tänka på Ramos vs Salah. Knas att de får vara kvar.

Citat:
if god exists he is a madridista
Citera
2023-05-10, 16:02
Medlem
preben12s avatar
Bottenstriden är ju riktigt intressant nu.

Soton är väl, bortsett från ett mirakel, nere i Championship redan.

Everton tror jag klarar sig kvar nu. De bör kunna ta 3-4 poäng mot Wolves och Bournemouth.

Leicester tror jag tar max 3 poäng. Förluster mot Newcastle och Liverpool och sen är det upp till bevis i sista omgången mot West Ham.

Leeds har det desto tyngre. Kan mycket väl se dem förlora alla tre matcher som är kvar.

Till sist så är det Nottingham. Om Leicester tar 4 poäng behöver de minst två pga av sämre målskillnad men om Leicester bara tar 3 så räcker det med en pinne i någon av matcherna mot Arsenal, Chelsea, Palace.

Jag tror det i slutändan blir Leicester och Leeds som gör Southampton sällskap nedåt.
Citera
2023-05-10, 18:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Bottenstriden är ju riktigt intressant nu.

Soton är väl, bortsett från ett mirakel, nere i Championship redan.

Everton tror jag klarar sig kvar nu. De bör kunna ta 3-4 poäng mot Wolves och Bournemouth.

Leicester tror jag tar max 3 poäng. Förluster mot Newcastle och Liverpool och sen är det upp till bevis i sista omgången mot West Ham.

Leeds har det desto tyngre. Kan mycket väl se dem förlora alla tre matcher som är kvar.

Till sist så är det Nottingham. Om Leicester tar 4 poäng behöver de minst två pga av sämre målskillnad men om Leicester bara tar 3 så räcker det med en pinne i någon av matcherna mot Arsenal, Chelsea, Palace.

Jag tror det i slutändan blir Leicester och Leeds som gör Southampton sällskap nedåt.

Det är en truism att säga att slumpen kanske kommer att avgöra, men så känns det.

Leeds form är usel, med bara en poäng på sex matcher och 20 insläppta mål, men som det är räcker det kanske med att de lyckas sprattla till en gång.

Forest tror jag har störst chans att ta poäng mot Chelsea av de matcher som är kvar, eftersom jag tror Chelsea har lagt ned sin säsong. Chelseas form är också dålig.

Saints är borta förstås; de måste vinna tre på raken och det räcker kanske ändå inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in