Lite sömnig kamp igår mellan Real och City. Två bra lag som inte bjuder på så mycket. Krävdes två aktioner i världsklass för mål - först Vinicius löpning och skott, sen KdBs pärla på distans. Otagbara, hårda skott. Blir spännande att se returen.
Jag fastnade för en situation i första halvlek som jag tycker är trasig i modern fotboll: Carvajal vs Grealish.
De kämpar om en boll som går mot kortlinjen. Bollen går ut. Carvajal sätter in en axeltackling snett bakifrån och skickar Grealish rätt in i reklamskyltarna i full fart.
https://www.youtube.com/watch?v=Q3ggPOsyyoM
Det här är självklart helt avsiktligt och utstuderat. Carvajal ser sin chans att provocera, skada, psyka den spelare han har mot sig i denna CL-semifinal. Han skiter i om Grealish kommer huvud först rätt in i metall och glas. Han agerar helt hänsynslöst.
När han sen går fram för att "kolla hur det gick", söker han provocera fram ett rött kort. Han får sin reaktion från en förbannad Grealish, och försöker filma sig till ett rött. Grealish gör ju ett utfall, nån slags lavett eller "rör mig inte"-rörelse med armen.
Det vi ser här är utstuderat fusk. En kalkylerad risk. Och: det lönade sig. Grealish fick sig en rejäl smäll, riskerade ett rött kort, och Carvajal kom undan utan någonting. Inte ens frispark.
Jag tycker Carvajal ska ut för det här. Cynismen, hänsynslösheten i agerandet, strider mot allt vad sport heter. Han försöker skada, failing that provocera fram en utvisning.
Det finns stöd i regelboken för det:
Citat:
Vårdslöst är när spelaren handlar med likgiltighet inför faran eller följderna
för en motspelare och måste varnas.
• Utfört med överdriven kraft är när spelaren överskrider den kraft som
behövs och/eller riskerar motspelarens säkerhet och måste utvisas.
I det minsta gult. "Riskerar motspelarens säkerhet" tycker jag absolut stämmer in här.
Men eftersom hela världen såg vad som hände, vad utfallet blev, så är signalen till både spelare, tränare och fans: Gör så här. Det ger dig en fördel. Domarna kommer inte våga göra något. Förbundet kommer inte säga något. Det här är innanför vad fotbollen tillåter.
Det är med andra ord dumt att låta bli om du har en chans att skicka din motståndare huvud först rätt in i reklamskyltar, staket, målstolpar. Gör det. Du vinner på det.
Jag önskar vi hade en fotboll som vågade sätta ner foten mot det här. Vi skiter i att det är CL-semifinal, gör du så här med avsikt åker du ut. Men det har vi inte. Alla jag pratat med om det här skruvar lite på sig och säger... "amen vadå, ska man verkligen visa rött för det där... gult, kom igen nu...."