Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
Kan bara hålla med i ovanstående (ja även en sommar utan fotboll, eller nästan utan iaf).
Få bort en gigantisk lönepost som kan läggas på positioner som det verkligen behövs nytt blod i (ytterbackar, två centrala mittfältare och en central back). 40-50% av dessa hade täckts med Ronaldo's lön liksom.
Exakt så. Man får tillbaka nästan hela transfersumman (som förvisso är rätt liten, men ändå), man slipper den posten som är en del i en totalt värdelös lönestruktur, man kan lägga de pengarna på sånt man behöver…
Sportsligt en nobrainer också - man kan spela en annan sorts fotboll och slipper en surande superdiva som förstör omklädningsrummet över uteblivet CL, utebliven speltid, uteblivna mål, uteblivna vinster osv.
Låt Chelsea ta hand om skiten istället.
Skulle den affären bli av tror jag det gynnar United på sikt och skadar Chelsea.
Ronaldo 2022 är fortfarande en väldigt bra spelare och en fenomenal målskytt. Men han kostar mer än han smakar. Sportsligt borde han vara en rotationsspelare som hoppar in när det behövs ett mål eller när matchbilden passar hans egenskaper. Men likt Zlatan accepterar inte Ronaldos ego det. Han ska vara the Man, centralpunkten, stjärnan.
Annars är jag motvilligt imponerad över hur City lyckas få så bra betalt för spelare de mer än gärna blir av med. Sterling och Jesus - rotationsspelare i dagens City, 1 år kvar på kontraktet - boom, 100 mille in på kontot och man slipper deras stora löneposter. Man kan ersätta med ungt och utvecklingsbara spelare, och lagen som jagar City försöker komma ifatt genom att lägga mycket av sina pengar på spelare som City inte vill ha kvar.
Jesus och Sterling blir ju inte spelarna som hjälper Arsenal och Chelsea komma ikapp City direkt.
Jag hade mer än gärna sett Arsenal pynta 50m för Joe Gomez, eller Chelsea 50m för Firmino/Keita, men det kommer ju inte hända.
Justja, ett ord om Spurs också: Richarlison är ett as. Alltid gillat Spurs lite (lättare när de inte utgör ett hot mot egna klubben), men Richarlison/Kulan gör att det blir svårt att gilla. Imponerad av deras handlingskraft, utan CL hade vissa av dem blivit svåra att genomföra. Blir kul att se hur Conte får ihop det. Levy verkar ha accepterat att det behövdes förändring för att utveckla. Och för att få tyst på italienaren.