2026-03-21, 06:17
Medlem
M-mastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
3-5 tusen kronor kan man disponera ett smalt shophouse..

Och för tjejer med bra medelklass jobs and a circle of friends är det ännu större motstånd.

Shophuset fick vi tag på genom circle of friends. 3-5 tusen är nog som du säger ett riktvärde i utkanten av Bangkok.

Här i Pathum Thani finns det inte många medelklass ensamstående tjejer. Det är en utpräglat låginkomst - lågkostnads del av Bangkok. Här tror jag att många drömmer om ett liv med snö, helst konstant. Det är lika exotiskt som palmer för oss.
Citera
2026-03-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-mastaren
Jag bor sedan 3 år i Pathum Thani, förstad norr om Bangkok. Här bor mest folk från landsbygden som flyttat in för jobben. Jag bor med min thailändska familj med 3 barn i tonåren. Det är otroligt billigt att leva här. Vi hyr ett 4 våningshus för 3000. Tyngsta utgiften förutom hus är skolavgifter.

Härifrån tar vi busen eller tåget in till centrala Bangkok på 45 minuter. 5 minuter härifrån ligger en av världens 20 största köpcenter. En skoter kostar ny under 20k och då klarar du alla transport du behöver. Jag försörjer familjen med min pension som ligger på 20k. Vi njuter av livet i värmen. Månadslönen för arbetare här ligger på 3-5000 kronor så ditt bidrag är lockande för en tilltänkt flickvän.

Hur hittar man då detta paradis? Vi chattade på Thaifriendly i 2 år innan vi träffades. Det innebar att vi kände varandra väl innan vi flyttade ihop. Jag åkte först ner på en visumfri månad och åkte sedan hem och ansökte om 1 års Non-Immigrant O-A för gentlemän över 50. Det är lätt att förnya varje år,

Vad är då nackdelarna. Det är inte många som talar annat än Thailändska. Din nya livskamrat bör kunna engelska hjälpligt. En annan krock är att thailändska kvinnor vill träffa en europeisk man för att flytta till Europa medan männen ofta vill pensionera sig här i Thailand. Klargör era intentioner innan ni gräver ner er för djupt i relationen.

Skolavgift och försäkringar är dom värsta utgifterna. Går på dryga 800k thb för min per år bara där.
Citera
2026-03-21, 12:51
Medlem
M-mastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Skolavgift och försäkringar är dom värsta utgifterna. Går på dryga 800k thb för min per år bara där.

Jag spelar inte inte i den divisionen. Jag har 3 tonåringar som går kommunala skolor och gymnasium. Äldsta börjar universitet nu i april. Jag betalar 40-50000 Baht i terminsavgifter per år och 10000 Baht per månad i daglig skolpeng för mat m.m. Det bli i snitt 4000 SEK i månaden (=20% av pensionen)
Citera
2026-03-21, 13:03
Avslutad
Tragiskt att läsa att en sån här tråd ens existerar 2026..

Du skriver som att du vill ut och köpa kärlek och som att det vore en Mellandagsrea och vill veta vart de har de bästa priserna.
Citera
2026-03-21, 13:03
Medlem
M-mastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ

Med sjukförsäkringen gamblar jag. Jag är frisk och pigg och har valt en självrisk på 90000 SEK. Det innebär att småskavanker får jag betala själv men vi nordbor brukar inte springa ner dörren på sjukvården. Min försäkring som är godkänd för Non-Immigrant Visa “O-A” kostar 10000 Baht (=3000 SEK) per år.
Citera
2026-03-21, 13:08
Medlem
M-mastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowgli007

Du skriver som att du vill ut och köpa kärlek och som att det vore en Mellandagsrea och vill veta vart de har de bästa priserna.

Jag vet inte vems inlägg du kommenterar men i vilket fall är det ju tur att det är helt valfritt att läsa "tragiska" ämnen så det är ju bara att låta det passera. Det är lite som att svara "jag vet inte" på enkäter i tidningarna.
Citera
2026-03-21, 14:26
Medlem
Killen lever i ett stabilt förhållande och tar hand om en familj..det låter som ett helt normalt äktenskap?

Det finns tusen och en anledningar till varför folk lever i hop: vänskap, sympati, kåthet, en ovilja att vara ensam, pengar, få hjälp att uppfostra barnen, kärlek.. Omgivningen ska fullständigt skita i att spekulera..

Du visar dessutom att du har 0 förståelse för Thailand. Ett land du rimligen aldrig lär besöka, till glädje för oss som ofta är där.

Citat:

Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-03-21 kl. 15:20. Anledning: Fel
Citera
2026-03-22, 05:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M-mastaren
Jag vet inte vems inlägg du kommenterar men i vilket fall är det ju tur att det är helt valfritt att läsa "tragiska" ämnen så det är ju bara att låta det passera. Det är lite som att svara "jag vet inte" på enkäter i tidningarna.

så varför svarar du då på mitt inlägg om du resonerar på de sättet..?

Jag svarade på den som startade denna tråd givetvis
Citera
2026-03-22, 05:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Killen lever i ett stabilt förhållande och tar hand om en familj..det låter som ett helt normalt äktenskap?

Det finns tusen och en anledningar till varför folk lever i hop: vänskap, sympati, kåthet, en ovilja att vara ensam, pengar, få hjälp att uppfostra barnen, kärlek.. Omgivningen ska fullständigt skita i att spekulera..

Du visar dessutom att du har 0 förståelse för Thailand. Ett land du rimligen aldrig lär besöka, till glädje för oss som ofta är där.

0 förståelse för Thailand..Hahaha det är ju nötter som ni som har detta resonemang som förstör Thailand som är ett fint land och ni tror att allt är till salu och kan köpas för pengar.

Och om du är ofta där så vet du även om den mörka baksidan med hur Thailand fungerar och hur "kåta" västerlänningar resonerar..
Citera
2026-03-22, 07:58
Medlem
Thailsnd är ett sexualiserat matriarkat, det behövs inga farsngs för att trigga det.

Landet hsr flest shorttimhotel. Samlag är en del av bad på badhus. 80 00 jobbar i undeehållningsindussti i Pattsya under högsäsong. Googls mia noir och gik. En barägare sa, betala slltitid så vet du vad kost var. Otrohet ät högst i thailand. På begrav i Issan dsnsar halvnakna flickor osv.
Citat:
0 förståelse för Thailand..Hahaha det är ju nötter som ni som har detta resonemang som förstör Thailand som är ett fint land och ni tror att allt är till salu och kan köpas för pengar.

Och om du är ofta där så vet du även om den mörka baksidan med hur Thailand fungerar och hur "kåta" västerlänningar resonerar..
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-03-22 kl. 08:04. Anledning: Fel
Citera
2026-03-24, 14:31
Medlem
Citat:
så varför svarar du då på mitt inlägg om du resonerar på de sättet..?

Jag svarade på den som startade denna tråd givetvis

Tråden är nästan 4 år gammal och TS har avreggat sej så du skriver till ingen alls
Citera
2026-03-24, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tråden är nästan 4 år gammal och TS har avreggat sej så du skriver till ingen alls

Hahaha ok
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in