Kollade bostadsmarknaden- för din uppgift om hyra verkade "billigt"... men absolut för 3-5 tusen kronor kan man disponera ett smalt shophouse..
Dock, min bild var att "flytta till Europa" lockar allt färre? Har jag fel? De vill inte lämna sin familj i Thailand. Och för tjejer med bra medelklass jobs and a circle of friends är det ännu större motstånd.
Men grattis.., du verkar ha funnit ett bra upplägg..
Citat:
Ursprungligen postat av
M-mastaren
Jag bor sedan 3 år i Pathum Thani, förstad norr om Bangkok. Här bor mest folk från landsbygden som flyttat in för jobben. Jag bor med min thailändska familj med 3 barn i tonåren. Det är otroligt billigt att leva här. Vi hyr ett 4 våningshus för 3000. Tyngsta utgiften förutom hus är skolavgifter.
Härifrån tar vi busen eller tåget in till centrala Bangkok på 45 minuter. 5 minuter härifrån ligger en av världens 20 största köpcenter. En skoter kostar ny under 20k och då klarar du alla transport du behöver. Jag försörjer familjen med min pension som ligger på 20k. Vi njuter av livet i värmen. Månadslönen för arbetare här ligger på 3-5000 kronor så ditt bidrag är lockande för en tilltänkt flickvän.
Hur hittar man då detta paradis? Vi chattade på Thaifriendly i 2 år innan vi träffades. Det innebar att vi kände varandra väl innan vi flyttade ihop. Jag åkte först ner på en visumfri månad och åkte sedan hem och ansökte om 1 års Non-Immigrant O-A för gentlemän över 50. Det är lätt att förnya varje år,
Vad är då nackdelarna. Det är inte många som talar annat än Thailändska. Din nya livskamrat bör kunna engelska hjälpligt. En annan krock är att thailändska kvinnor vill träffa en europeisk man för att flytta till Europa medan männen ofta vill pensionera sig här i Thailand. Klargör era intentioner innan ni gräver ner er för djupt i relationen.