2022-06-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Enkelt svar

Svensk öl är skitöl som man dricker för berusningen.

Finns andra saker Sverige bidragit med internationellt.

Nej! svensk öl är verkligen ingen skitöl, men däremot så märker man i vilken prisklass du och många andra rör sig i tråden. Man får vad man betalar för, både vad det gäller svensk öl och all annan.

Det som jag själv lägger mina slantar på varför svensk öl inte säljer utomlands så är det att man bryr sig inte om att satsa intenationellt pga att kommer man bara in med sin försäljning på vårt bolag, så räcker den svenska marknaden gott och väl för vad som dricks och vad man hinner producerar. Små microbryggerier som säljer till bolaget har fullt upp att hinna med utifrån sin kapacitet och stora bryggerier som har både leverans till bolaget inklusive alla pubar, hotell osv. har nog fullt upp de med.
I andra länder ex. Danmark som du kan köpa öl i vilken butik som helst har du ett långt mycket mindre sortiment med oftast endast några få ölsorter och vad det gäller utländsk öl, så är det ännu färre.
Citera
2022-06-15, 20:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Därför att svenska bryggerier var totalt ointresserade av att marknadsföra sig utomlands när det i princip bara såldes svensk öl på Systembolaget fram till vin & sprits monopol försvann på export och import.

Nu är det tämligen meningslöst att försöka mäta sig internationellt när de flesta bryggerier ägs av Carlsberg, Heineken osv.

Tror också att det här är den verkliga orsaken. Med riktig uppbackning hade Pripps nog kunnat bli ett världsmärke, men det tåget gick allra senast under 60-talet. Och under motbokstiden, när man i princip bara kunde få starköl på recept, måste det ha varit svårt för bryggerinäringen att växa.

Redan då startade Carlsberg fabriker i Malawi och bryggde öl på Cypern.

Lite synd är det för vissa internationella storsäljare är lika kassa som våra billigaste och sämsta makro-lager.
Citera
2022-06-15, 20:35
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpen22
Som rubriken lyder varför finns det inga svenska ölmärken som slagit internationellt som tex danska Carlsberg har gjort? Liksom Mariestad, Norrland och Arboga slår både Heineken och Carlsberg i hästlängder?

Pratar du bara massproducerat eller mindre bryggerier också?
Närke kulturbryggeris "Kaggens Stormaktsporter" är ju erkänt bra över världen i ölnördkretsar.
På ratebeer ligger den tom före Westvleteren 12.

https://www.ratebeer.com/top-beers

Det finns mycket bra öl från Sverige men visst, kanske inte vår massproducerade lager står sig världen öve.
Citera
2022-06-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Tysk öl är bäst. Sverige gör dålig öl.
Nej holländskt och belgiskt öl är bäst. Sen kommer USA och Tjeckien. Sen kanske Tyskland
Citera
2022-06-15, 20:39
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nej holländskt och belgiskt öl är bäst. Sen kommer USA och Tjeckien. Sen kanske Tyskland
Usa? fucking hell. Langa dina 10 topp brands då? Worldwide din kuf vad ska vi dricka min vän?

Låter som jag bjuder om det ska vara så här..
Citera
2022-06-15, 20:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpen22
Som rubriken lyder varför finns det inga svenska ölmärken som slagit internationellt som tex danska Carlsberg har gjort? Liksom Mariestad, Norrland och Arboga slår både Heineken och Carlsberg i hästlängder?

Karin Söder (CP) förbjöd ju klass IIB, dvs. mellanölet att säljas i svenska affärer, och då inleddes bryggeridöden. Kan jämföras med bryggeridöden iUSA under förbudstiden. Många svenska bryggerier hade satsat stort på klass IIB, och "över en natt" så förbjöds mellanölet. Bryggerierna var då hänvisade till att sälja läskeblask, lättöl, klass IIA och klass III. De bryggerier som satsat stort på ny bryggerikapacitet för marknaden klass IIB gick under eller blev uppköpta. Vi hade alltså ett antal, av politiker skadeskjutna, bryggeerier som knappt kunde överleva. Många blev uppköpta av Pripps (som i sin tur blev uppköpt av Carlsberg) eller av Falcon alternativt av bröderna Spendrup.

Fanns inga pengar till att marknadsföra ett ölmärke internationellt, fanns fan knappt pengar till att köpa in malt och humle. Bryggeribranschen var i en politiskt skapad kris.

Sedan är ofta "internationella lager" till förväxling lika, så jag tror inte att varken världen eller Sverige så att säga "missat något".

Kollade på ett YT-klipp för några år sedan, där AMSTEL, Heineken och Carlsbergs bryggeriers chefer erbjöds ett blindtest (smaktest) där de skulle få smaka på tre öl, dvs. var sitt bryggeris öl i blindo och gissa på vilken öl var det egna.. Cheferna vägrade testet. (Då ölen är till förväxling lika).

Ska försöka hitta klippet, och återkomma hit med länk när/om jag hittar det.
Citera
2022-06-15, 20:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nej! svensk öl är verkligen ingen skitöl, men däremot så märker man i vilken prisklass du och många andra rör sig i tråden. Man får vad man betalar för, både vad det gäller svensk öl och all annan.

Det som jag själv lägger mina slantar på varför svensk öl inte säljer utomlands så är det att man bryr sig inte om att satsa intenationellt pga att kommer man bara in med sin försäljning på vårt bolag, så räcker den svenska marknaden gott och väl för vad som dricks och vad man hinner producerar. Små microbryggerier som säljer till bolaget har fullt upp att hinna med utifrån sin kapacitet och stora bryggerier som har både leverans till bolaget inklusive alla pubar, hotell osv. har nog fullt upp de med.
I andra länder ex. Danmark som du kan köpa öl i vilken butik som helst har du ett långt mycket mindre sortiment med oftast endast några få ölsorter och vad det gäller utländsk öl, så är det ännu färre.

Förvisso sant, ölen i Danmark är lite som 95-oktanig bensin. Generisk produkt som bensinbolagens bensin, men håller man sig till Carlsberg/Tuborg eller Faxe/ Royal, så är det bra vardagsöl få om ens någon skulle få för sig att klaga på.
Ölen i livsmedelshandeln har också ofta konkurrenskraftigt pris. (Dock har den idiotiska kursen på DKK sedan några år tillbaka inneburit bättre literpris på Systembolaget.)

"Hantverksöl" smakar tyvärr som om jag bryggt ölet själv här hemma. Betalar inte överpriser för sådant. Sådant öl kan jag emulera här hemma. Tyvärr är det svårare med ljusa lageröl/pilsner. Lättare och billigare att köpa på bolaget!
Citera
2022-06-15, 21:08
Medlem
Herostratoss avatar
För att äckliga Spendrups-dotterbolaget Grängesberg köpte upp Risingsbo bryggeri och körde det i botten. Inget mera Dala Stark. Hade varit världens mest sålda öl annars. Ni kan stänga tråden. Spendrups fyfan.
Citera
2022-06-15, 21:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Carlsberg och Heineken och även Startopramen som ingen dricker i Tjecken är stora pga av reklam satsningar. Dom har lagt mer på marknadsföring än på biran. Duktiga har dom varit också. Men deras öl är billig och ger halsbränna och smakar surt. Arboga duger av dom du skrev men man köper inte dom på bolaget liksom. Det är i baren när inget annat finns.
Man kanske inte dricker Staro i Tjeckien men man dricker ta mig fan Carlsberg i Danmark och Heineken i Nederländerna.
Citera
2022-06-15, 21:21
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man kanske inte dricker Staro i Tjeckien men man dricker ta mig fan Carlsberg i Danmark och Heineken i Nederländerna.
Mellanmjölken har ingen smak.
Citera
2022-06-15, 21:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Mellanmjölken har ingen smak.
Ja, det är fan konstigt med folk som vill att deras bärs är gul och smakar öl och inget annat. Riktiga puckon som inte vet vad dom går miste om.
Citera
2022-06-15, 21:44
Medlem
HemligaBrevs avatar
Kopparbergs Cider ser man då och då utomlands. Jag såg den i spanska mataffärer senast, spanska inlandet. OK, det var inte öl, men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in