Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Nej, det är samma jobb som tidigare.
Det är mer krävande idag eftersom piloter överlag arbetar nästan dubbelt så mycket som förr.
En pilot utför ungefär samma saker som tidigare, men det är varken lika kritiskt eller lika svårt att lära sig som tidigare. För att förenkla saken kan vi titta på normalfördelningen av IQ och se vad som händer med utbudet mellan 120 och 100. Det är sådant som sätter löner, d.v.s. behov av tjänsterna kontra hur många som kan/orkar/vill/får utföra dem vid olika lönenivåer. Både "kan" och "får" var extremt mycket svårare att nå förr i tiden.
Citat:
Läs gärna tråden innan du skriver, annars är risken stor det är du som bidrar med förvirringen.
Jag respekterar självklart dina detaljerade kunskaper i ämnet - mina sträcker sig till statistik och att jag känner ett antal piloter över hela spannet (från pensionsålder ned till folk som är helt gröna). Det räcker ganska bra för att hitta den här klaschen. Det är fullt rimligt att pilot är ett yrke som rör sig mot bemanning, precis som operativ receptionist passar bra för bemanning. I takt med teknologisk utveckling rör vi oss nämligen mot en punkt där extremt stor andel människor kan tänkas utföra yrket utan champange i tillvaron. Och ja jag är mycket medveten om att vi inte alls är där i
dag, men poängen är att vi rör oss ditåt, och ju mer vi rör oss ditåt desto större blir utbudet på mindre krävande arbetskraft som uppfyller de behov som finns kvar.
Sen kan du säkerligen
fler detaljer kring dessa tjaffs, men detta är den bit jag intresserats (och irriterats) av.