2022-07-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det kanske är så att SAS hade hoppats förhala ett avtal fram tills att chapter 11-processen var igång för att på så vis försöka få igenom att de ska avveckla alla normala anställningsformer och försöka göra sig av med nuvarande piloter.

Ända sedan "äggen i korgen" uttalandet har detta varit min tanke. Det finns inget som indikerar att SAS vill ha piloter direkt anställda i sitt core bolag.

Jag blev uppriktigt förvånad när strejken var ett faktum. Facket fattade ett beslut som potentiellt kan äventyra sina medlemmars anställning med tanke på den ekonomiska situationen sas befinner sig i. Men om deras medlemmar ändå skulle bli av med sina nuvarande anställningsformer förstår jag också varför facket säger att dom inte hade något val.
Citera
2022-07-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är samma jobb som tidigare.
Det är mer krävande idag eftersom piloter överlag arbetar nästan dubbelt så mycket som förr.
En pilot utför ungefär samma saker som tidigare, men det är varken lika kritiskt eller lika svårt att lära sig som tidigare. För att förenkla saken kan vi titta på normalfördelningen av IQ och se vad som händer med utbudet mellan 120 och 100. Det är sådant som sätter löner, d.v.s. behov av tjänsterna kontra hur många som kan/orkar/vill/får utföra dem vid olika lönenivåer. Både "kan" och "får" var extremt mycket svårare att nå förr i tiden.

Citat:
Läs gärna tråden innan du skriver, annars är risken stor det är du som bidrar med förvirringen.
Jag respekterar självklart dina detaljerade kunskaper i ämnet - mina sträcker sig till statistik och att jag känner ett antal piloter över hela spannet (från pensionsålder ned till folk som är helt gröna). Det räcker ganska bra för att hitta den här klaschen. Det är fullt rimligt att pilot är ett yrke som rör sig mot bemanning, precis som operativ receptionist passar bra för bemanning. I takt med teknologisk utveckling rör vi oss nämligen mot en punkt där extremt stor andel människor kan tänkas utföra yrket utan champange i tillvaron. Och ja jag är mycket medveten om att vi inte alls är där i dag, men poängen är att vi rör oss ditåt, och ju mer vi rör oss ditåt desto större blir utbudet på mindre krävande arbetskraft som uppfyller de behov som finns kvar.

Sen kan du säkerligen fler detaljer kring dessa tjaffs, men detta är den bit jag intresserats (och irriterats) av.
Citera
2022-07-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Det är stor pilotbrist globalt, och enligt pilotföreningen tjänar alla andra piloter bättre och har bättre arbetsvillkor. Varför slutar inte bara piloterna på SAS och börjar jobba någon annanstans i stället?

För det första handlar inte konflikten om att få upp lönerna. Inläggen med lönejämförelser visar bara att SAS piloter inte är "bortskämda" och lever glidarliv som många verkar tro.

Folk börjar inte jobba någon annanstans för utbudet av arbetsgivare i Sverige är begränsat och att flytta utomlands är inte ett alternativ för många då dom har sina hem och familjer här.
Citera
2022-07-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
För det första handlar inte konflikten om att få upp lönerna. Inläggen med lönejämförelser visar bara att SAS piloter inte är "bortskämda" och lever glidarliv som många verkar tro.

Folk börjar inte jobba någon annanstans för utbudet av arbetsgivare i Sverige är begränsat och att flytta utomlands är inte ett alternativ för många då dom har sina hem och familjer här.

Den här gången handlar det inte om lönerna. Men dom strejkar, eller hotar med att strejka, så gott som varenda år och tidigare har det handlat om lönerna.

SAS borde ansöka om rekonstruktion, alternativt bara lägga ner.
Citera
2022-07-06, 23:56
Medlem
Olämpligt att strejka efter pandemitider kan man tycka då företaget måste vända på varenda krona.

Lite som att de bajsar på sig, det blir varmt först men sedan kommer de frysa av en svalnande korv.
Citera
2022-07-07, 01:23
Medlem
Utbildningen kostar multum så lönen är väldigt kass skulle jag säga
Citera
2022-07-07, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc122
Utbildningen kostar multum så lönen är väldigt kass skulle jag säga

Det finns gratis utbildning har vi fått höra ovan men det är upp till var och en om de vill betala ändå.
Citera
2022-07-07, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Ända sedan "äggen i korgen" uttalandet har detta varit min tanke. Det finns inget som indikerar att SAS vill ha piloter direkt anställda i sitt core bolag.

Jag blev uppriktigt förvånad när strejken var ett faktum. Facket fattade ett beslut som potentiellt kan äventyra sina medlemmars anställning med tanke på den ekonomiska situationen sas befinner sig i. Men om deras medlemmar ändå skulle bli av med sina nuvarande anställningsformer förstår jag också varför facket säger att dom inte hade något val.

Med denna strejkkultur är förstås den enda vägen fram att inte ha egen personal utan att bara hyra in dem istället.
Citera
2022-07-07, 05:23
Medlem
1) Det kostar en hel jävla del att utbilda sig till kommersiell pilot. Dock har jag inte siffror, bara att dom är stora.
2) Det tar rätt så lång tid och mycket energi att utbilda sig.
3) Det är ett mycket tekniskt och utbrett område, kan vara rätt så svårt även för en som ligger över genomsnittet.
4) När du väl är "klar" så tar det ytterligare ett par år innan du faktiskt är "färdig" eftersom du behöver X antal timmar bakom spakarna på en viss modell.
5) Piloter har olika löner baserat på deras rang, och därmed också olika ansvar och uppgifter. Oavsett hur duktiga dom är.
6) Du är aldrig färdig med din utbildning, för den modellen du flyger NU kommer inte vara i drift för alltid. Du behöver därför utbildas på nya system både på planet och på marken samt att det flygbolaget du jobbar för också utvecklas och omformas hela tiden.

Jag ser det verkligen inte som ett problem att piloter får bra betalt. Dom har vigt sina LIV till att vara kompetenta nog att flyga. Det är absolut inte som en busschaufför, busschaufför kan du bli även om du är totalt hopplös vid skolbänken.
Dessutom är piloter borta från hemmet mestadels av tiden om dom inte flyger en lokal tur och retur rutt på totalt 6 timmar.

Om det inte passar att piloter får bra betalt kan dom ju utbilda sig själva då och sätta sig vid spakarna.
Fast då skulle slutsatsen vara densamma, planen står stilla för ingen är kompetent nog att flyga dom och om dom flyger skulle fler incidenter hända som gör att bolag kursar och regeringar ställer högre krav. Inte bara i skandinavien.

Flygbranschen är genomsyrad av säkerhetstänk. Piloter förtjänar höga löner baserat på deras insatser före och under sitt arbetsutövande.
Citera
2022-07-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
1) Det kostar en hel jävla del att utbilda sig till kommersiell pilot. Dock har jag inte siffror, bara att dom är stora.

Som sagt, det finns gratis utbildning i Sverige enligt inlägg ovan.
Citera
2022-07-07, 06:28
Medlem
Varför behöver man ens piloter? Skulle kännas mycket tryggare om det var ett datasystem som flög alla flygplan.
Citera
2022-07-07, 06:43
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Som sagt, det finns gratis utbildning i Sverige enligt inlägg ovan.
Det kostar nästan 1 miljon som man själv måste punga ut med för att genomföra sin LIA.

Brukar finansieras med privat banklån via storbanker.

Sluta gissa, du har ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in