• 1
  • 2
2022-06-14, 11:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Är Airtag ungefär som Chipolo?
Förutom att det är ungefär dubbelt så dyrt och endast fungerar med Apple?

Det är typ samma. En blåtandstag där telefonens app larmar när den inte känner av taggen längre. Den passar bäst för nyckelknippor och dyl man alltid har på sig. Räckvidden är för kort för att funka till t.ex. cyklar. Appen får svårt att veta om det bara är räckviddsproblem eller om cykeln verkligen försvunnit.

Hur pass bra det funkar beror framförallt på hur bra appen är. Brickorna funkar på liknande sätt oavsett fabrikat.

Apples system är ju baserat på lite annan funktionalitet där man primärt skall hitta borttappade airpods som plottas ut av andra passerande. Där har man i regel många iphone-ägare som passerar och då kan skicka positioner. Chipolo registreras som godkänd appletillbehör och vad jag förstår också kan rapporteras av apple-ägare som passerar i närheten.
Citera
2022-06-14, 12:08
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Det är nog lite otydligt vad problemet är, men jag kan ta det i två delar:

1) Den pryl som jag tidigare föreslog är ungefär 3½cm i diameter pch ungefär 6mm tjock. Batteriet räcker i några år.
Den använder inte mobilnät eller GPS utan endast Blåtand. Om knodden rör sig längre bort från din telefon än blåtandsavstånd så larmar din telefon. Du blir dock inte meddelad om var knodden är, eller åt vilket håll denne rörde sig senast, bara att denne inte längre är inom täckningen. Det brukar vara 10-20m beroende på hur sikten är.

2) Om detta inte räcker så är mitt andra förslag en reguljär liten GPS, men det är mer bökigt och komplext: https://www.clasohlson.com/41-2288
Prylen är större, tyngre och har du ett batteri som behöver laddas ungefär var tionde dag. Du måste ha GSM-täckning för att den ska fungera.
Lite sådär spontant känns det som "overkill", men gör en egen bedömning.

GSM-nätet ska avvecklas om något år, men knodden har nog vuxit upp lite innan dess:
https://pts.se/sv/privat/telefoni/te...g--och-3g-nat/

Jag behöver något som smidigt kan sitta på barnet, oavsett om barnet har kläder eller inte. Jag vill ha funktionen geofence och jag vill även kunna veta var barnet tar vägen eftersom det går snabbt om barnet tex druttar i vattnet.
Det jag tittat på är alltså något i stil med detta: https://safekid.se/butik/junior-t6/
Jag tycker dock de klockar jag tittat på känns lite overkill i funktioner när jag bara behöver spårning och geofence.
Citera
2022-06-14, 15:25
Medlem
Wiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Jag behöver något som smidigt kan sitta på barnet, oavsett om barnet har kläder eller inte. Jag vill ha funktionen geofence och jag vill även kunna veta var barnet tar vägen eftersom det går snabbt om barnet tex druttar i vattnet.
Det jag tittat på är alltså något i stil med detta: https://safekid.se/butik/junior-t6/
Jag tycker dock de klockar jag tittat på känns lite overkill i funktioner när jag bara behöver spårning och geofence.
Missförstå mig inte, men om du är rädd att knodden ska drutta ner i vatten så räcker det inte med GPS, då bör du nog istället ha koppel på krabaten. De sekunder det kan ta för GPSen att skicka signalen till din telefon, som ska plocka upp signalen och larma, och sedan ska du reagera, ta fram din telefon och se var knodden är, innan du springer iväg blir alldeles för många. Det går inte.

Klockan på din länk ser bra ut, men som du ser så använder den GSM-nätet.
Det verkar också vara lite knepigt att ladda batteriet på den, den ska vare sig laddas si eller så utan såhär och den ska laddas med någon egentillverkad magnetisk sladd.
Mnja, jag är skeptisk. Det kanske är jättebra i någon vecka, men sedan tröttnar man nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in